Kvartalsrapport - Svenska företag på Facebook (kvartal 4, 2016)

  • 2017-01-17 13:54
  • Carl Joel Määttä
  • Facebook
  • Sista kvartalsrapporten för Facebook och år 2016 är här. Detta har för många företag och organisationer inneburit en hektisk period. Kanske har de sociala kanalerna blivit lidande för annat men för somliga så är även jul, som innefattas i Q4, en av de bästa perioderna för handeln och då är de sociala medierna en utmärkt plats att anstränga sig lite extra på. I vår sista kvartalsrapport för svenska företag och organisationer på Facebook får vi i den vanliga ordningen läsa om vilka som har: Flest antal nya gillare, Engagerat flest användare, Högst engagemangsgrad, Bästa kundrelationerna i form av responstid och responsgrad, Vem som haft den totalt bästa närvaron och utvecklingen av alla.

    Läs artikel

Kvartalsrapport - Svenska företag på Youtube (kvartal 3, 2016)

  • 2016-12-16 09:55
  • Carl Joel Määttä
  • Youtube
  • YouTube är en välkänd och växande plattform. I en alltmer bildinriktad tid, och då i synnerhet rörliga bilder så är YouTube en utmärkt kanal för företag som vill profilera sig och kommunicera gentemot kunder och andra intresserade. Här är den tredje kvartalsrapporten för Youtube och omfattar flera kända och högprofilerade svenska företag som företräder olika branscher. I rapporten besvarar vi, Vilka som växer mest, Skapar mest engagemang, Flest visningar och Total närvaro.

    Läs artikel

Kvartalsrapport - Svenska företag på Twitter (kvartal 3, 2016)

  • 2016-12-14 13:02
  • Carl Joel Määttä
  • Twitter
  • Twitter har visat sig vara ett effektiv och smidig kanal för företag, myndigheter och organisationer att på ett kärnfullt sätt snabbt nå ut med sitt budskap men även för företagets intressenter, ett enkelt sätt att kommunicera direkt med företaget. I rapporten för tredje kvartalet, 2016 har vi undersökt vilka som har skapat mest engagemang, vilka som har bäst responsgrad, vilka som fått flest nya följare och vilka som fått högst poäng totalt sett. Undersökningen omfattar över 1500 företag och organisationer på Twitter för perioden 1 juli till 1 oktober.

    Läs artikel

Kvartalsrapport - Svenska kommuner på Facebook (kvartal 3, 2016)

  • 2016-11-16 08:01
  • Carl Joel Määttä
  • Facebook
  • Facebook har på relativt kort tid blivit ett smidigt och effektivt sätt för kommuner att nå ut till kommuninvånare och besökare med information och upplysningar. De flesta av Sveriges kommuner har insett detta och påbörjat en resa som uppfyller ett gott syfte. I denna rapport för tredje kvartalet, 2016 har vi undersökt 228 svenska kommunsidor och besvarar bland annat, vilka som skapat mest engagemang, vilka som har bäst responsgrad och vilka som lyckats få högst poäng sammantaget.

    Läs artikel

Kvartalsrapport - Svenska företag på Instagram (kvartal 3, 2016)

  • 2016-11-11 13:10
  • Carl Joel Määttä
  • Instagram
  • Instagram är en viktig och stadigt växande plattform för svenska företag som vill kommunicera och bygga kundrelationer. I snitt ökade svenska företag på Instagram med 11,7% under tredje kvartalet och här följer rapporten, som sträcker sig från 1 juli till 1 oktober. Drygt 2500 företag ingår i denna intressanta och spännande undersökning. Undersökning visar att de mest olika verksamheter kan göra bra ifrån sig på Instagram och inspirera såväl etablerade aktörer som nya uppstickare till att tänka nytt vad gäller sociala medier.

    Läs artikel

Smampion lanserar notiser - Missa inte något intressant på er Facebooksida!

  • 2016-11-03 10:05
  • Carl Joel Määttä
  • Smampion
  • Att hela tiden vara uppdaterad på vad som händer på sitt företags Facebooksida kan nästan vara ett heltidsjobb. Med vår nya funktionalitet, Notiser, ser vi till att ni varje dag tar del av de allra viktigaste händelserna för er sida.

    Läs artikel

Kvartalsrapport - Svenska företag på Facebook (kvartal 3, 2016)

  • 2016-11-01 13:12
  • Carl Joel Määttä
  • Facebook
  • I snitt fick en svensk Facebooksida 495 nya följare under tredje kvartalet. Vi har under de två föregående kvartalen presenterat våra rapporter för svenska företag och organisationer på Facebook. Här är rapporten för tredje kvartalet, från 1:e juli till 1:e oktober. Baserat på 7500 företag och organisationer är detta en talande och spännande undersökning av deras närvaro på Facebook.

    Läs artikel

Kvartalsrapport - Svenska företag på Youtube (kvartal 2, 2016)

  • 2016-10-26 15:04
  • Carl Joel Määttä
  • Youtube
  • Svenska företag ligger onekligen i framkant när det gäller att nå ut med sitt budskap på Youtube. Även internationellt sett är man framgångsrik med att hålla fast vid sina befintliga kunder och följare och, inte minst, när det gäller att nå ut till nya. Vilka svenska företag har då lyckats bäst under andra kvartalet för 2016? Vilka har bibehållit sina följare? Vilka har nått flest nya? Vi har analyserat närmare 1000 svenska företag och organisationers närvaro på Youtube.

    Läs artikel

Kvartalsrapport - Svenska kommuner på Facebook (kvartal 2, 2016)

  • 2016-09-23 10:31
  • Carl Joel Määttä
  • Facebook
  • Nästan alla Sveriges 290 kommuner finns med på Facebook och många av dem gör ett riktigt bra jobb med kommunikationen och som verkligen vill förbättra deras närvaro på Facebook. Vilka är då de kommuner som lyckats bäst under kvartal två, år 2016? Vilka är bäst på att skapa engagemang? Vilka växer snabbast? Vi har analyserat Sveriges kommuner dagligen, som finns med på Facebook, i vårt index och deras resultat under årets andra kvartal.

    Läs artikel

Kvartalsrapport - Svenska företag på Instagram (kvartal 2, 2016)

  • 2016-09-21 13:32
  • Carl Joel Määttä
  • Instagram
  • Instagram är fortfarande det sociala nätverket där svenska företag och organisationer växer mest. Under det andra kvartalet i år fick ett svenskt företag i genomsnitt över 16% nya följare till sin Instagramsida. Vilka var då de företag som växte mest? Vilka var bäst på att engagera sina följare och vem skapade mest engagemang? Samt vem hade bäst närvaro totalt sett under kvartalet? I vår andra Instagramrapport för 2016 har vi analyserat över 2500 svenska företag och deras närvaro på Instagram.

    Läs artikel

Tidigare inlägg | Nyare inlägg


Missa inga nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna skickade till er inkorg.


Mer Nyheter

Följ oss på Facebook eller Twitter för mer nyheterna inom Sociala Medier.






Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


394 miljoner
Inläggsanalyser

230 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna