Rapport och Topplistor - Svenska företag och organisationer på Facebook (T2, 2017)

  • 2017-10-10 09:00
  • Carl Joel Määttä
  • Facebook
  • I den andra stora tertialrapporten för svenska företag, organisationer och varumärken på Facebook under 2017 har vi gjort en stor analys och uppföljning kring Facebooksidors närvaro. Nytt för den andra kvartalsrapporten är att vi i denna rapport får se olika branschers närvaro och utveckling i form av topplistor och benchmarkdata. Detta innefattar vilka som har: Bästa närvaron och utvecklingen, Flest antal nya gillare, Högsta procentuella tillväxten, Engagerat flest användare, Högst engagemangsgrad, Bästa kundrelationerna i form av responstid och responsgrad. Dessutom för vad som är nytt i denna undersökning är att vi även får ta del av de upp till 12 bästa vitalaste inläggen för respektive branschkategori och de som fick flest reaktioner.

    Läs artikel
Facebooks förhandsgranskningsläge eller link preview

Verktyg för att uppdatera Facebooks Open Graph info

  • 2017-08-24 14:01
  • Carl Joel Määttä
  • Smampion
  • Så uppdaterar ni er titel, beskrivning och bild innan ni delar en webbsida på er Facebooksida, enkelt med vårt nya verktyg. I juli begränsade Facebook möjligheterna att ändra titel och beskrivning i förhandsgranskningsläge, "link preview" för inlägg som länkar till en webbsida och för majoriteten av alla Facebooksidor. Med vårt verktyg ska detta underlätta för er att få rätt information från början innan ni publicerar ett inlägg med en delad webbsida.

    Läs artikel
PDF-rapportering

Ny PDF-rapportering gör det enklare för er

  • 2017-08-14 13:53
  • Carl Joel Määttä
  • Smampion
  • Vi introducerar en ny typ av kompletterande rapport till mejlrapporterna samt möjligheten till att ladda ner denna på rapportsidorna för Facebook, Instagram, Twitter och Youtube. Den nya PDF-rapporten ska ge er ett enklare sätt att löpande dela med er av den sammanfattade närvaron och utvecklingen, internt inom organisationen, externt och på så sätt utan att behöva logga in i verktyget.

    Läs artikel
Svenska partier i sociala medier och Almedalen 2017

Politiska partier i sociala medier under Almedalen 2017

  • 2017-07-12 14:05
  • Carl Joel Määttä
  • Sociala medier
  • Den politiska veckan i Almedalen för 2017 är avslutad och som har resulterat i en hel del aktivitet i sociala medier från de delaktiga partierna. I denna undersökning presenterar vi intressant statistik på utvecklingen och närvaron för riksdagspartierna på Facebook, Instagram och Twitter. Vi får bland annat se vilka som skapade mest viralitet, de mest virala inläggen, högst tillväxt och engagemanget m.m. under Almedalsveckan.

    Läs artikel
Tertialrapport kommuner på Facebook

Tertialrapport - Svenska kommuner på Facebook (T 1, 2017)

  • 2017-06-13 09:20
  • Carl Joel Määttä
  • Facebook
  • Kommuner på Facebook hade en snittpoäng på 70 vilket är ett bra betyg. Läs vidare i första tertialrapporten för 2017 om vilka som presterat högst/bäst gällande: flest antal nya gillare, engagerat flest användare, högst engagemangsgrad, bästa kundrelationerna i form av responstid och responsgrad, totalt bästa närvaron och utvecklingen i form av poäng och till sist så tittar vi på några av de mest virala inläggen från samtliga sidorna.

    Läs artikel
Youtube och influencer marketing

Influencer marketing - Förstärk er marknadsföring

  • 2017-06-12 14:01
  • Carl Joel Määttä
  • Sociala medier
  • Klimatet och behoven på sociala medier är i ständig förändring och det går att förstärka marknadsföringen av varumärken, mer än genom enbart text och bild. I en studie har det uppmärksammats en tydlig trend där användare på sociala medier behöver någon eller något som de kan knyta an till för att göra varumärket mer levande - Vad som är mer känt som Influencer marketing.

    Läs artikel

Tertialrapport - Svenska företag på Facebook (Tertial 1, 2017)

  • 2017-06-07 15:30
  • Carl Joel Määttä
  • Facebook
  • I vår första tertialrapport för svenska företag och organisationer på Facebook under 2017 får vi läsa om vilka som har: Flest antal nya gillare, Engagerat flest användare, Högst engagemangsgrad, Bästa kundrelationerna i form av responstid och responsgrad och Vem som haft den högsta genomsnittliga poängen och således bästa närvaron för perioden.

    Läs artikel
Undersökning om Snapchat

Är det möjligt att nå ut med sitt budskap på Snapchat?

  • 2017-04-19 10:00
  • Carl Joel Määttä
  • Sociala medier
  • Går det att nå ut med ett budskap genom en bild eller film på max 10 sekunder? Detta hoppas nog de företag som anslutit sig till medieplattformen Snapchat på, då det är det snabbast växande sociala mediet idag och som dessutom används av en betydligt yngre målgrupp än till exempel Facebook och Instagram. I denna artikel ska vi förhoppningsvis ge er svaret på det.

    Läs artikel
Rapport och statistik för Sveriges kommuner på Facebook 2016

De var Sveriges bästa kommuner på Facebook under år 2016

  • 2017-04-06 11:00
  • Carl Joel Määttä
  • Facebook
  • Vi har undersökt 219 svenska kommuners Facebooksidor, varje dag under hela året 2016. I denna artikel får ni reda på vilka kommunsidor som har presterat bäst i olika hänseenden och som presenteras i topp 5 listor. Vilka som har haft högst engagemang, varit mest aktiva, svarat snabbast plus mycket mer. Undersökningen finns även i sin helhet som en datarapport att tillgå.

    Läs artikel
Förslag på sidor att följa

Nya filterbubblan missgynnar nationella varumärken och politik

  • 2017-03-23 09:40
  • Carl Joel Määttä
  • Facebook
  • Filterbubblan på Facebook har ändrats. Samlad information om enskilda användare skrotas mot en mer geografiskt förankrad verklighet. I alla fall om vi utgår från en undersökning gjord på Karlstads universitet, som visar att den politiska inverkan som Facebook haft på människor blir mindre i Filterbubblan och ersätts av något som liknar ett “lokalt köpcentrum”, vilket gynnar lokala företag och organisationer men missgynnar samtidigt nationella varumärken och politiska sidor.

    Läs artikel

Tidigare inlägg


Missa inga nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna skickade till er inkorg.


Mer Nyheter

Följ oss på Facebook eller Twitter för mer nyheterna inom Sociala Medier.






Om Smampion

Vi analyserar över 10.000 svenska företagssidor på Facebook, Twitter, Instagram och Youtube varje dag. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.

Vill ni veta mer?
Kontakta oss via e-post, Facebook eller Twitter.

     

Ett axplock av vår statistik:

10,595 13,619,445 2,928
Facebook Sidor Tweets Instagram Sidor


Läs vidare om

Sociala medier vi analyserar: Instagram - Facebook - Twitter - Youtube
Produktlösningar och priset