I samband med att corona/covid-19 drar in över Sverige ökar påfrestningarna på svenskt näringsliv. Handeln minskar när allt fler människor drar sig för att lämna hemmet. Att ha en hög närvaro på sociala medier och en effektiv digital marknadsföringsstrategi har därför kanske aldrig haft så stor betydelse för fortsatt överlevnad. I rådande tider av isolering blir det därför allt viktigare att skapa kommunikation som når ut till och engagerar människor. Vi vill med några utvalda virala inlägg exemplifiera hur svenska företag, organisationer och varumärken på Facebook kommunicerar med deras följare i Corona-krisen.
Gillar du några av de inläggen du ser nedan? Visa ditt stöd till inläggen genom att ge en extra like. Detta genom att trycka på gilla-knapparna i innehållsrutorna 👍
Vårt första virala inlägg kommer från
Markaryds Sparbank. De har på ett klockrent sätt tänkt på hur de kan belysa sina kunders (och icke kunders) tuffa situation som råder lokalt i Markaryd. De valde att stödja de lokala företagen genom att bidra med presentkort i en tävling. "Gilla- och delatävlingar" brukar i regel få en bra spridning, vilket även varit fallet för Markaryds Sparbanks Facebookinlägg. Vi hoppas deras insats kan ha inspirerat fler att stödja det lokala näringslivet lite extra i dessa tider.
Näringsliv- och utvecklingskontoret på Bollnäs kommun visar var skåpet ska stå! Som ett näringsliv- och utvecklingskontor gör de en fantastisk insats som belyser vikten av att stödja lokal handel i Bollnäs. Detta inlägget har bevisligen fått ett stort stöd lokalt hos Bollnäsborna, åtminstone på Facebook.
Tillsammans ❤ Det är budskapet som
Quality Hotel Winn, Göteborg sänder ut och visar att de är beredda på att hjälpa till på flera olika sätt. Några av vilka vi kan anta ligger utanför hotellets normala verksamhet. Men att anpassa sin verksamhet och nyttja de resurser som finns är ett sätt att anpassa sig efter corona-situationen.
Ett initiativ till att anpassa öppettiderna för personer i riskgrupper är ett annat sätt att anpassa verksamheten. Detta inlägg och initiativ blev viralt för
ICA Supermarket Fiolen på kort tid och verkar ha varit uppskattat.
I flera fall så behöver branschorganisationer uttala sig för hur läget ser ut för deras medlemsföretag. Ett bra exempel på detta kommer från
Livsmedelsföretagen som lämnat en summering i korthet med uppmaningar och call to action. Bra gjort!
Några fler exempel och inspiration på virala inlägg kommer från: Staffanstorps kommun, Södra Dalarnas Sparbank, Oticurant och Region Värmland. Dessa kan ses nedanför om ni är inloggad med ert kundkonto hos
Smampion.
Logga in här med ert kundkonto för att se fler inlägg. Med ett kundkonto får ni tillgång till Smampions verktyg som ger er insikter om vilka inlägg som presterat bäst från vilken sida som helst, skapa egna listor för jämförelser och denna rapportdel. Nyfiken? Prova Smampions verktyg genom att skapa ett testkonto.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu
Publicerad
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2020-03-26, 10:00
Prenumerera på nyhetsbrevet
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.
Kommentera denna artikel
Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.