I samband med att corona/covid-19 drar in över Sverige ökar påfrestningarna på svenskt näringsliv. Handeln minskar när allt fler människor drar sig för att lämna hemmet. Att ha en hög närvaro på sociala medier och en effektiv digital marknadsföringsstrategi har därför kanske aldrig haft så stor betydelse för fortsatt överlevnad. I rådande tider av isolering blir det därför allt viktigare att skapa kommunikation som når ut till och engagerar människor. Vi vill med några utvalda virala inlägg exemplifiera hur svenska företag, organisationer och varumärken på Facebook kommunicerar med deras följare i Corona-krisen.



Gillar du några av de inläggen du ser nedan? Visa ditt stöd till inläggen genom att ge en extra like. Detta genom att trycka på gilla-knapparna i innehållsrutorna 👍

Vårt första virala inlägg kommer från Markaryds Sparbank. De har på ett klockrent sätt tänkt på hur de kan belysa sina kunders (och icke kunders) tuffa situation som råder lokalt i Markaryd. De valde att stödja de lokala företagen genom att bidra med presentkort i en tävling. "Gilla- och delatävlingar" brukar i regel få en bra spridning, vilket även varit fallet för Markaryds Sparbanks Facebookinlägg. Vi hoppas deras insats kan ha inspirerat fler att stödja det lokala näringslivet lite extra i dessa tider.

Markaryds Sparbank

I dessa tider vill vi göra allt för att gynna våra företagare som kämpar i motvind, så därför lottar vi ut 10 st...

Publicerat av Markaryds Sparbank Tisdag 24 mars 2020


Näringsliv- och utvecklingskontoret på Bollnäs kommun visar var skåpet ska stå! Som ett näringsliv- och utvecklingskontor gör de en fantastisk insats som belyser vikten av att stödja lokal handel i Bollnäs. Detta inlägget har bevisligen fått ett stort stöd lokalt hos Bollnäsborna, åtminstone på Facebook.

Näringsliv- och utvecklingskontoret på Bollnäs kommun

VÅGA HANDLA! Covid-19 får stora konsekvenser för många företag och mindre företag riskerar att gå omkull på grund av...

Publicerat av Näringsliv- och utvecklingskontoret på Bollnäs kommun Fredag 20 mars 2020


Tillsammans ❤ Det är budskapet som Quality Hotel Winn, Göteborg sänder ut och visar att de är beredda på att hjälpa till på flera olika sätt. Några av vilka vi kan anta ligger utanför hotellets normala verksamhet. Men att anpassa sin verksamhet och nyttja de resurser som finns är ett sätt att anpassa sig efter corona-situationen.

Quality Hotel Winn, Göteborg

TILLSAMMANS ❤ Vi på Nordic Choice Hotels vill sträcka ut en hjälpande hand i dessa tuffa tider. Är det någon som...

Publicerat av Quality Hotel Winn, Göteborg Tisdag 17 mars 2020


Ett initiativ till att anpassa öppettiderna för personer i riskgrupper är ett annat sätt att anpassa verksamheten. Detta inlägg och initiativ blev viralt för ICA Supermarket Fiolen på kort tid och verkar ha varit uppskattat.

ICA Supermarket Fiolen

Vi hjälps åt i en annorlunda vardag. ICA Supermarket Fiolen har nu extra öppet alla vardagar 07:00 till 08:00 för er som...

Publicerat av ICA Supermarket Fiolen Fredag 20 mars 2020


I flera fall så behöver branschorganisationer uttala sig för hur läget ser ut för deras medlemsföretag. Ett bra exempel på detta kommer från Livsmedelsföretagen som lämnat en summering i korthet med uppmaningar och call to action. Bra gjort!

Livsmedelsföretagen

Idag har vi publicerat en helsidesannons i Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen, Dagens Industri och Svenska...

Publicerat av Livsmedelsföretagen Fredag 20 mars 2020


Några fler exempel och inspiration på virala inlägg kommer från: Staffanstorps kommun, Södra Dalarnas Sparbank, Oticurant och Region Värmland. Dessa kan ses nedanför om ni är inloggad med ert kundkonto hos Smampion.
Logga in här med ert kundkonto för att se fler inlägg.

Med ett kundkonto får ni tillgång till Smampions verktyg som ger er insikter om vilka inlägg som presterat bäst från vilken sida som helst, skapa egna listor för jämförelser och denna rapportdel. Nyfiken? Prova Smampions verktyg genom att skapa ett testkonto.
Testa kostnadsfritt i 28 dagar Skapa ett testkonto



Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2020-03-26, 10:00

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Gillar du detta? Dela då till dina kollegor och vänner

Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


414 miljoner
Inläggsanalyser

239 miljoner
Sidanalyser

19,800
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna