Vid början av året förändrades fokuset sannolikt för de flesta kommunikatörerna i Sveriges kommuner och regioner med anledning av det nya coronaviruset covid-19. Till hösten kom en ny våg och spridningen har ökat på nytt. Hur gör kommunerna för att sprida information relaterat till viruset på sociala medier? Vad gör du som kommunikatör när nästan alla inlägg handlar om Corona? Vi har valt ut en handfull inlägg från kommuner som den senaste tiden har fått stor spridning och engagemang på Facebook.


Photo by Maksym Kaharlytskyi on Unsplash

Gillar du några av de inläggen du ser nedan? Visa ditt stöd till inläggen genom att ge en extra like. Detta genom att trycka på gilla-knapparna i innehållsrutorna 👍

Ett av det senaste kvartalets mest virala inlägg står Mölndals Stad för. De delar med sig av en Mölndalsbos tid som covid-sjuk. Inlägget avslutas med att de tackar Höganäs kommun och Uppsala kommun för inspirationen till sitt inlägg. För att öka medvetenheten om corona och dess konsekvenser bad de följarna att dela, kommentera och gilla inlägget. Responsen? 5300 reaktioner, 519 kommentarer och 14000 delningar. Det finns flera inlägg med historier från verkligheten som denna. Men Mölndals Stads inlägg är det som har fått störst genomslag av de vi sett den senaste tiden.

Mölndals Stad

Cathrine. 28 år. Mölndalsbo. Lever ett aktivt liv med jobb, träning och ett stort socialt umgänge. På fritiden åker hon...

Publicerat av Mölndals stad Fredag 25 september 2020


Att inlägg som väcker känslor skapar spridning och engagemang är känt sedan gammalt. Detta bevisar Sigtuna Kommun som delat med sig av en video från ett lokalt äldreboendes omsorgspersonal som framför sång till musik. Videoinlägget med kören som sjunger om corona skapade mer än 3600 reaktioner, 780 kommentarer och 7700 delningar. Inlägget fick kanske inte den responsen som Sigtuna hade hoppats på och trots den stora spridningen med delningar så finns inte inlägget kvar på deras Facebooksida. Det finns så klart en risk med att det som är tänkt att uppfattas som något positivt istället kan komma att kritiseras och uppfattas som något negativt hos en del av mottagarna. Istället för en vanlig inläggsbox hittar du till videon på Sigtunas LinkedIn sida. Vi ger själva framförandet en femma! 😊🎶

Sigtuna Kommun


Allvar och humor? Hur förmedlar man sitt budskap på bästa sätt? Götene kommuns videoinlägg visar ett exempel på hur allvar med humor kan blandas samtidigt som de förmedlar samhällsnyttig information till följarna. Längre än ett par sekunder behöver det heller inte bli. Detta inlägg skapade över 1000 reaktioner 99 kommentarer och 1300 delningar exkl. alla virala kommentarer och reaktioner 👍

Götene kommun

Vi vet att i vet ... ❤️ Tagga en vän som behöver en liten påminnelse på sitt modersmål. Tillsammans tar vi oss igenom detta!

Publicerat av Götene kommun Tisdag 3 november 2020


Ali (skolvärd på Martin Koch-gymnasiet, Hedemora kommun) berättar om sin tid som sjuk i corona i Hedemora kommuns inlägg. Historier från verkligheten som denna och många liknande har visat sig ge stor spridning, vilket siffrorna bekräftar: 801 reaktioner, 102 kommentarer och 223 delningar och kanske fick någon sig en tankeställare?

Hedemora kommun

Jag har haft corona. En vecka före skolavslutningen blev jag sjuk. Det började med att jag kände mig lite hängig, och...

Publicerat av Hedemora kommun Fredag 6 november 2020


En annan bild som väcker reaktioner bjuder Tierps kommun på i sitt lite fräcka inlägg där de uppmanar folk att hålla avstånd. Och till de som känner sig lite sällskapssjuka finns det som kommunicerat andra metoder och verktyg. Att säga att inlägget blev viralt är nog ett understatement. 702 reaktioner, 225 kommentarer och 214 delningar talar sitt tydliga språk! Med en annorlunda och vågad kommunikation lyckas de förmedla sitt budskap om att hålla avstånd i dessa tider 🤭

Tierps kommun Publicerat av Tierps kommun Fredag 2 oktober 2020


Några fler exempel på och inspiration från virala inlägg som inte handlar direkt om corona kommer från: Emmaboda kommun, Kiruna kommun och Bollnäs kommun. Dessa kan ses nedanför om ni är inloggad med ert kundkonto hos Smampion.
Logga in här med ert kundkonto för att se fler inlägg.

Med ett kundkonto får ni tillgång till Smampions verktyg som ger er insikter om vilka inlägg som presterat bäst från vilken sida som helst, skapa egna listor för jämförelser och denna rapportdel. Nyfiken? Prova Smampions verktyg genom att skapa ett testkonto.
Testa kostnadsfritt i 28 dagar Skapa ett testkonto



Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2021-01-07, 10:00

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Gillar du detta? Dela då till dina kollegor och vänner

Om Smampion


Varje dag analyserar vi över 10.000 svenska företagssidor på Facebook, Twitter, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.


Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post, Facebook eller Twitter.


     


Statistik och rapporter


253.9 miljoner
Sidanalyser

10,317
Facebooksidor

1,101
Youtubesidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna


Produktlösningar och priser