I denna artikel fördjupar vi oss i museums närvaro genom att lyfta fram några handplockade inspirerande och engagerande inlägg. För flertalet museum har den rådande situation med covid gjort att verksamheterna får anpassas och besöksantalet är inte lika omfattande som tidigare. Sociala medier är en effektiv digital marknadsföringskanal och har en stor betydelse för att nå ut till målgruppen. Inläggen vi valt ut kommer från svenska museum på Facebook.



Gillar du några av de inläggen du ser nedan? Visa ditt stöd till inläggen genom att ge en extra like. Detta genom att trycka på gilla-knapparna i innehållsrutorna 👍

Det första inlägget kommer från Carl Larsson-gården. Carl Larsson-gården bjuder med sin uppmaning in till guidade turer i Sveriges mest berömda hem, för mindre sällskap såklart. En vacker akvarell väcker intresse och knyter an till museets verksamhet. I detta fall så var tavlan, motivet, eller inbjudan mycket uppskattad och har i skrivande stund 1400 reaktioner, 31 kommentarer och 83 delningar.

Carl Larsson-gården

Välkomna att besöka Carl Larsson-gården! Förboka guidade turer av konstnärshemmet via: http://event.webbiljett.se/clg/...

Publicerat av Carl Larsson-gården Torsdag 30 juli 2020


Ibland kan det vara smart att engagera sig i aktiviteter som kanske inte förknippas med den ordinarie verksamheten. Viltlycke Museum bjuder med sitt inlägg in till en Coronaanpassad löptävling - Run like Häll - genom Tanums världsarvsområde - ett fyndigt och ordvitsigt sätt att bjuda på sig själva och naturen, som dessutom lockar till engagemang.

Viltlycke Museum

Sugen på att hänga in en sån här i medaljskåpet? Det enda du behöver göra är att delta i världsarvsloppet Run like häll!...

Publicerat av Vitlycke museum Fredag 28 augusti 2020


Ibland behövs inte så mycket text för att ett inlägg ska uppmärksammas och uppskattas. Livrustkammaren visar att ett välkänt knep som humor kan vara något som går hem hos följaren. Relaterbart och visst känner man igen sig? Med över 2900 reaktioner, 89 kommentarer och 136 delningar så blev detta inlägg viralt för Livrustkammaren.

Livrustkammaren

Ny verklighet, nya utmaningar. #lifehack

Publicerat av Livrustkammaren Måndag 31 augusti 2020


Polismuseet har med sitt videoinlägg genererat 800 reaktioner, 46 kommentarer och 326 delningar. I videoinlägget låter de sina följare åka med på en digital tur i ett av museets utställningsobjekt, en Opel Kapitän polisbil. Inlägget har i skrivande stund visats över 105 200 gånger.

Polismuseet

Följ med på en åktur i gamla polisbilen Opel Kapitän och få reda på allt om olyckan som tog bilen ur tjänst.

Publicerat av Polismuseet Tisdag 8 september 2020


Ett av de mest virala inläggen den senaste tiden kommer från Lasse Åberg på Åbergs Museum som den 22 augusti firade 40-årsdagen för sin folkkära karaktär Stig Helmer. En nostalgisk tillbakablick som knyter an till kärnverksamheten. Reaktionerna har inte uteblivit 😀

Åbergs Museum

Idag för 40 år sedan dök min stillsamme antihjälte Stig-Helmer upp på svenska biodukar i filmen Sällskapsresan....

Publicerat av Åbergs Museum Lördag 22 augusti 2020


Några fler exempel och inspiration på virala inlägg kommer från: Arsenalen Sveriges Försvarsfordonsmuseum, Nordiska museet, Vänermuseet, Stadsmuseet i Stockholm och Järnvägsmuseet. Dessa kan ses nedanför om ni är inloggad med ert kundkonto hos Smampion.
Logga in här med ert kundkonto för att se fler inlägg.

Med ett kundkonto får ni tillgång till Smampions verktyg som ger er insikter om vilka inlägg som presterat bäst från vilken sida som helst, skapa egna listor för jämförelser och denna rapportdel. Nyfiken? Prova Smampions verktyg genom att skapa ett testkonto.
Testa kostnadsfritt i 28 dagar Skapa ett testkonto



Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2020-10-30, 09:00

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Gillar du detta? Dela då till dina kollegor och vänner

Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


391 miljoner
Inläggsanalyser

229 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna