I denna artikel fördjupar vi oss i museums närvaro genom att lyfta fram några handplockade inspirerande och engagerande inlägg. För flertalet museum har den rådande situation med covid gjort att verksamheterna får anpassas och besöksantalet är inte lika omfattande som tidigare. Sociala medier är en effektiv digital marknadsföringskanal och har en stor betydelse för att nå ut till målgruppen. Inläggen vi valt ut kommer från svenska museum på Facebook.
Gillar du några av de inläggen du ser nedan? Visa ditt stöd till inläggen genom att ge en extra like. Detta genom att trycka på gilla-knapparna i innehållsrutorna 👍
Det första inlägget kommer från
Carl Larsson-gården. Carl Larsson-gården bjuder med sin uppmaning in till guidade turer i Sveriges mest berömda hem, för mindre sällskap såklart. En vacker akvarell väcker intresse och knyter an till museets verksamhet. I detta fall så var tavlan, motivet, eller inbjudan mycket uppskattad och har i skrivande stund 1400 reaktioner, 31 kommentarer och 83 delningar.
Ibland kan det vara smart att engagera sig i aktiviteter som kanske inte förknippas med den ordinarie verksamheten.
Viltlycke Museum bjuder med sitt inlägg in till en Coronaanpassad löptävling - Run like Häll - genom Tanums världsarvsområde - ett fyndigt och ordvitsigt sätt att bjuda på sig själva och naturen, som dessutom lockar till engagemang.
Ibland behövs inte så mycket text för att ett inlägg ska uppmärksammas och uppskattas.
Livrustkammaren visar att ett välkänt knep som humor kan vara något som går hem hos följaren. Relaterbart och visst känner man igen sig? Med över 2900 reaktioner, 89 kommentarer och 136 delningar så blev detta inlägg viralt för Livrustkammaren.
Polismuseet har med sitt videoinlägg genererat 800 reaktioner, 46 kommentarer och 326 delningar. I videoinlägget låter de sina följare åka med på en digital tur i ett av museets utställningsobjekt, en Opel Kapitän polisbil. Inlägget har i skrivande stund visats över 105 200 gånger.
Ett av de mest virala inläggen den senaste tiden kommer från Lasse Åberg på
Åbergs Museum som den 22 augusti firade 40-årsdagen för sin folkkära karaktär Stig Helmer. En nostalgisk tillbakablick som knyter an till kärnverksamheten. Reaktionerna har inte uteblivit 😀
Några fler exempel och inspiration på virala inlägg kommer från: Arsenalen Sveriges Försvarsfordonsmuseum, Nordiska museet, Vänermuseet, Stadsmuseet i Stockholm och Järnvägsmuseet. Dessa kan ses nedanför om ni är inloggad med ert kundkonto hos
Smampion.
Logga in här med ert kundkonto för att se fler inlägg. Med ett kundkonto får ni tillgång till Smampions verktyg som ger er insikter om vilka inlägg som presterat bäst från vilken sida som helst, skapa egna listor för jämförelser och denna rapportdel. Nyfiken? Prova Smampions verktyg genom att skapa ett testkonto.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu
Publicerad
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2020-10-30, 09:00
Prenumerera på nyhetsbrevet
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.
Kommentera denna artikel
Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.