I denna artikel tittar vi närmare på virala inlägg från bilförsäljare/förmedlare på Facebook och vad som har engagerat deras målgrupp generellt sett. Är det inlägg om nybilar och begagnatmarknaden som driver till engagemang eller kan det vara leasingerbjudanden? Läs hela artikeln och se vad som har engagerat 🚗💨



Gillar du några av de inläggen du ser nedan? Visa ditt stöd till inläggen genom att ge en extra like. Detta genom att trycka på gilla-knapparna i innehållsrutorna 👍

Vårt första bildrag kommer från Backman Bil AB som uppmanar sina gillare att komma in och titta i butiken. Kanske hittar någon av dem sin drömbil i deras bilhall? Som lockbete har de valt att lyfta fram ett av deras objekt som finns till salu. En Cadillac Cabriolet från 1958. Inlägget är korspublicerat på Instagram och använder sig av relevanta hashtags för att få lite extra räckvidd. 137 reaktioner, 3 kommentarer och 12 delningar på FB. 98 gillningar och 1 kommentar på Instagram.

Det är naturligtvis en fördel för Backmans bil att de inte är vilken vanlig bilhandlare som helst. Genom att lyfta fram sin nischade del av verksamheten, sina veteranbilar, banar de väg för en mer spännande kommunikation på Facebook och Instagram. Backman Bil vet vad följarna vill se och läsa om! Deras inlägg skapar engagemang bland hängivna fans vilket resulterar i ökad spridning. En strategi som i slutänden sannolikt även leder blickarna till deras övriga utbud.

Backman Bil AB

Härlig Cadillac Cab 1958👍🇺🇸 Snart ute till försäljning på Backmanbil.se Många fina bilar i hallen på Backman bil i...

Publicerat av Backman Bil AB Lördag 28 november 2020


Ett av de mest virala inläggen den senaste perioden står Rolf Ericson Bil för med återblickar på deras evenemang, "Öppet Hus" som lockade flera besökare i september. De använder sig av en bildserie i 13 delar där besökare kan följa med i bilhallen. Att följa upp och visa sin uppskattning till både följare och besökare som kom och spanade in deras nya bilhall gav ett kraftigt genomslag för dem. Inlägget fick 243 reaktioner och 14 delningar.

Att prata om evenemang i förväg är viktigt för att marknadsföra händelser men även under och efter evenemanget ska inte förbises. Rolf Ericsons Bils inlägg är ett sådant exempel. Med inlägg som dessa finns möjligheten framöver att återdela inlägget eller bilderna som ett minne, åtminstone två gånger senare och på så sätt dra fördelarna av "bra content".

Rolf Ericson Bil

En dag med Öppet Hus att minnas! Tack alla härliga besökare och välkomna igen!

Publicerat av Rolf Ericson Bil Lördag 12 september 2020


Att fira sina framgångar är ett återkommande fenomen inom bilförsäljning. Möller Bil Göteborgs inlägg blev viralt när de firade att de nått en ny milstolpe, 1000 sålda Audi-bilar. Vad passar då bättre än tårta? Självklart tog de chansen att kommunicera denna händelse till sina fans som svarade med gratulationer och beröm vilket ledde till en del dialoger med sidans följare.

Möller Bil Göteborg

Tack Göteborg! (med omnejd). Idag firar vi våra framgångar lite extra då vi nyss passerade 1000 sålda bilar samt att vi...

Publicerat av Möller Bil Göteborg Fredag 20 november 2020


Ibland behövs det inte mer än en bild och kort textrad för att ett inlägg ska bli viralt. Bil AB Sandström & Ljungqvist lyfter fram sin chef som fyller jämnt och det firar de med tårta och tummen upp. Att hylla medarbetare och fira framgångar är ett väl beprövat koncept som väcker engagemang från sidans målgrupp. Grattis! 129 reaktioner och 28 kommentarer gjorde er sidas inlägg viralt

En sak som vi har noterat och som är gemensamt för bilhandlarna är att de flesta verkar älska att fira något eller någon med tårta. Detta verkar även gå hem hos följarna i flera liknande inlägg från andra bilhandlare. Kanske kan det vara så att inlägg med just fika uppskattas litet extra hos de svenska följarna?

Bil AB Sandström & Ljungqvist

Självklart ska det firas att chefen fyllt 50 år! 🥳

Publicerat av Bil AB Sandström & Ljungqvist Tisdag 29 september 2020


Ett annat framgångsrikt recept för virala inlägg kan vara att lyfta fram en samarbetspartner eller någon annan lokal verksamhet. Något som Bil-Nilsson i Alingsås gör när de i sitt inlägg berättar om Nolbygårds ekobageri & kafé. I artikeln som publicerats på Bil-Nilssons hemsida finns länkar till andra artiklar som de publicerat genom åren. Artikeln avslutas med orden:
“Alingsås är staden vi alla älskar; som vi lever och verkar i. I svåra tider blir det extra tydligt hur viktigt det är att stötta det lokala. Vi tror att en levande innerstad och brinnande, lokala entreprenörer är nycklar till att Alingsås ska blomstra. Därför vill vi med den här satsningen lyfta de alingsåsare som driver sina verksamheter i ur och skur.“

Vi kan inte låta bli att undra om det är en slump att det är just ett café som Bil-Nilsson valt att berätta om i sitt inlägg. Men oavsett vad så är det en god idé att tillsammans gynna varandra för att nå ut till fler följare lokalt.

Bil-Nilsson i Alingsås

Lasse "Bagare" Larsson följde sitt hjärta och startade Nolbygårds Ekobageri och Kafé för åtta år sedan. Det är vi glada för! Tack för alla goda bullar genom åren. 💖 Läs artikeln här: https://bit.ly/353BlTY.

Publicerat av Bil-Nilsson i Alingsås Torsdag 5 november 2020


Några fler exempel på och inspiration från virala inlägg kommer ifrån: Upplands Bilforum AB, Möller Bil Göteborg och Oscarssons Bil AB. Dessa kan ses nedanför om ni är inloggad med ert kundkonto hos Smampion.

Vad kan vi lära oss om närvaro av bilhandlare? En gemensam nämnare är att de firar sina framgångar med pompa och ståt och är inte sena på att berätta om dem. Bilförsäljare med en hög närvaro är duktiga på att bjuda på sig själva och släppa in publiken. Att lyfta fram och berätta om kollegor och deras prestationer ger era följare insikt i organisationen och det kan vara ett sätt att öppna upp sidan och visa er målgrupp vilka ni är. Ofta följer engagemanget hack i häl med gratulationer och glada tillrop.

Bilhandlare är också duktiga på att exponera sina objekt och använda dem för att marknadsföra deras sida. Vad som inte verkar fungera speciellt bra när det kommer till interaktioner och engagemang för bilhandlarna är den vardagliga objektförmedlingen av nya och begagnade bilar eller leasing-erbjudanden.
Logga in här med ert kundkonto för att se fler inlägg.

Med ett kundkonto får ni tillgång till Smampions verktyg som ger er insikter om vilka inlägg som presterat bäst från vilken sida som helst, skapa egna listor för jämförelser och denna rapportdel. Nyfiken? Prova Smampions verktyg genom att skapa ett testkonto.
Testa kostnadsfritt i 28 dagar Skapa ett testkonto



Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2020-12-15, 10:30

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Gillar du detta? Dela då till dina kollegor och vänner

Om Smampion


Varje dag analyserar vi över 10.000 svenska företagssidor på Facebook, Twitter, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.


Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post, Facebook eller Twitter.


     


Statistik och rapporter


275.2 miljoner
Sidanalyser

10,355
Facebooksidor

1,102
Youtubesidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna


Produktlösningar och priser