Tertialrapport - Svenska företag på Facebook (Tertial 1, 2017)

  • 2017-06-07 15:30
  • Carl Joel Määttä
  • Facebook
  • I vår första tertialrapport för svenska företag och organisationer på Facebook under 2017 får vi läsa om vilka som har: Flest antal nya gillare, Engagerat flest användare, Högst engagemangsgrad, Bästa kundrelationerna i form av responstid och responsgrad och Vem som haft den högsta genomsnittliga poängen och således bästa närvaron för perioden.

    Läs artikel
Undersökning om Snapchat

Är det möjligt att nå ut med sitt budskap på Snapchat?

  • 2017-04-19 10:00
  • Carl Joel Määttä
  • Sociala medier
  • Går det att nå ut med ett budskap genom en bild eller film på max 10 sekunder? Detta hoppas nog de företag som anslutit sig till medieplattformen Snapchat på, då det är det snabbast växande sociala mediet idag och som dessutom används av en betydligt yngre målgrupp än till exempel Facebook och Instagram. I denna artikel ska vi förhoppningsvis ge er svaret på det.

    Läs artikel
Rapport och statistik för Sveriges kommuner på Facebook 2016

De var Sveriges bästa kommuner på Facebook under år 2016

  • 2017-04-06 11:00
  • Carl Joel Määttä
  • Facebook
  • Vi har undersökt 219 svenska kommuners Facebooksidor, varje dag under hela året 2016. I denna artikel får ni reda på vilka kommunsidor som har presterat bäst i olika hänseenden och som presenteras i topp 5 listor. Vilka som har haft högst engagemang, varit mest aktiva, svarat snabbast plus mycket mer. Undersökningen finns även i sin helhet som en datarapport att tillgå.

    Läs artikel
Förslag på sidor att följa

Nya filterbubblan missgynnar nationella varumärken och politik

  • 2017-03-23 09:40
  • Carl Joel Määttä
  • Facebook
  • Filterbubblan på Facebook har ändrats. Samlad information om enskilda användare skrotas mot en mer geografiskt förankrad verklighet. I alla fall om vi utgår från en undersökning gjord på Karlstads universitet, som visar att den politiska inverkan som Facebook haft på människor blir mindre i Filterbubblan och ersätts av något som liknar ett “lokalt köpcentrum”, vilket gynnar lokala företag och organisationer men missgynnar samtidigt nationella varumärken och politiska sidor.

    Läs artikel

Se de vanligaste förekommande orden i inläggen

  • 2017-03-13 16:00
  • Carl Joel Määttä
  • Smampion
  • Smampion lanserar Vanliga ord, en vy som visar en översiktsbild för de ord som förekommer mest i en sidas egna inlägg under den valda perioden. Se hur ni har kommunicerat den senaste månaden på er sida eller hur era branschkollegor kommunicerat, snabbt, enkelt och visuellt.

    Läs artikel
Instagram stories, live och tips

Allt du behöver veta om Instagram stories och att live går globalt

  • 2017-02-13 08:55
  • Carl Joel Määttä
  • Instagram
  • I augusti förra året lanserades Instagram ”stories”. Vilket innebär för Instagram-användarna att kunna lägga till bilder och videos i en serie som skapar en ”story” och som blir tillgänglig för sidans följare. Instagram lanserar nu funktionen "live", för alla att använda, vilket innebär att med live funktionen kan man sända livevideo till sina följare som ett komplement till stories. Vad behöver vi tänka på gällande stories och live? Är det användbart för företag på Instagram? Vi förklarar och ger er ett par tips på vägen.

    Läs artikel
Facebook uppdaterar flödet och gill-vänliga bilder ges allt större utrymme i flödet

Uppdateringen som gynnar aktuellt och pålitligt innehåll på Facebook

Kvartalsrapport - Svenska företag på Twitter (kvartal 4, 2016)

  • 2017-01-27 10:30
  • Carl Joel Määttä
  • Twitter
  • De svenska företag och organisationerna på Twitter, ökade i snitt med 1039 följare och hade en engagemangsgrad på 2.12% samt en medelpoäng på 44 vilket är precis godkänt, under fjärde kvartalet. I denna fjärde kvartalsrapport har vi undersökt över 1600 svenska företag och organisationer på Twitter och vilka som har: Flest antal nya gillare, Engagerat flest användare, Högst engagemangsgrad, Bästa kundrelationerna i form av responstid och responsgrad, Vem som haft den totalt bästa närvaron och utvecklingen av alla.

    Läs artikel

Kvartalsrapport - Svenska företag på Instagram (kvartal 4, 2016)

  • 2017-01-19 08:01
  • Carl Joel Määttä
  • Instagram
  • Under det fjärde kvartalet, växte svenska Instagramsidor med 10% i snitt, engagerade 22% av följarna och hade en poäng på 55. I vår sista kvartalsrapport, den fjärde, för svenska företag och organisationer på Instagram får vi i den vanliga ordningen läsa om vilka som har: Flest antal nya följare, Engagerat flest användare, Högst engagemangsgrad, Vem som haft den totalt bästa närvaron och utvecklingen av alla.

    Läs artikel

Kvartalsrapport - Svenska kommuner på Facebook (kvartal 4, 2016)

  • 2017-01-18 09:15
  • Carl Joel Määttä
  • Facebook
  • Sista kvartalsrapporten över Sveriges kommuner på Facebook för år 2016 är här. Kommuner på Facebook har gjort det överlag bra ifrån sig under Q4, om vi tittar på snittpoängen 67 i jämförelse med alla våra svenska Facebooksidor som hade för perioden en snitt poäng på 54. I vanlig ordning får vi läsa om vilka kommuner som har: Flest antal nya gillare, Antal gillare i hörhållande till befolkning, Engagerat flest användare, Högst engagemangsgrad, Bästa kundrelationerna i form av responstid och responsgrad, Vem som haft den totalt bästa närvaron och utvecklingen av alla.

    Läs artikel

Tidigare inlägg | Nyare inlägg


Missa inga nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna skickade till er inkorg.


Mer Nyheter

Följ oss på Facebook eller Twitter för mer nyheterna inom Sociala Medier.






Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


392 miljoner
Inläggsanalyser

230 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna