Under det fjärde kvartalet, växte svenska Instagramsidor med 10% i snitt, engagerade 22% av följarna och hade en poäng på 55. I vår sista kvartalsrapport, den fjärde, för svenska företag och organisationer på Instagram får vi i den vanliga ordningen läsa om vilka som har: Flest antal nya följare, Engagerat flest användare, Högst engagemangsgrad, Vem som haft den totalt bästa närvaron och utvecklingen av alla.



Flest antal nya följare

Partykungen växer så det knakar och det märks framförallt inte minst på Instagram där de under perioden har skaffat sig 30 291 nya följare vilket är en mycket stor tillväxt till en redan stor sida. Det är ingen slump att Partykungen växer så mycket heller, de gör det mesta rätt och inte minst så lägger de upp, i snitt 1.5 inlägg per dag! I topplistan är det flera stora svenska varumärken som fortsätter att vara i topp och om vi jämför med den tredje kvartalsrapporten.

# Företag 1:e oktober 1:e januari Tillväxt Nya följare
1Partykungen.se120,725151,01625%30,291
2Marabou172,388195,58114%23,193
3ELLE Decoration Sverige94,429116,15723%21,728
4IKEA Sverige203,291222,2329%18,941
5Fyndiq.se (Officiell)34,14549,12444%14,979
6SAS Scandinavian Airlines115,834128,63411%12,800
7Åhléns161,610173,2817%11,671
8Mio54,92566,24821%11,323
9Svenskt Tenn108,269119,07210%10,803
10Idol TV4130,850141,3498%10,499


Högst engagemangsgrad

Under detta kvartal är det sportsidorna som dominerar i högst engagemang. Men de som fortsätter med högst engagemangsgrad är Djurens rätt, på hela 205 % och de ligger inte heller på latsidan när det kommer till att lägga upp nya inlägg, 3.4 per dag!

# Företag Engagemangsgrad Engagerade användare Inlägg per dag
1Djurens Rätt205%1113313.4
2Svensk Innebandy158%559993.1
3Notar Mäklare Hammarby130%13482.3
4HV71128%341462.6
5Vi Föräldrar126%138120.3
6Djurgården Fotboll121%550032.2
7Djurgården Hockey121%348142.5
8Brynäs IF116%267144.6
9SkiStar Sälen116%238490.9
10Leksands IF110%227672.9


Engagerar flest

Partykungen är inte bara den sida som vuxit mest under perioden men som även har lyckats engagera flest antalet användare under månaderna, i snitt hela 137 908 varje månad. Programformatet Idol har även fortsatt lyckats engagera användare.

# Företag Engagerade användare Engagemangsgrad Inlägg per dag
1Partykungen.se13790896%1.5
2Idol TV411629684%2.3
3Djurens Rätt111331205%3.4
4Sportbladet8642296%4.1
5SVT Sport6091092%5.4
6Fotografiska5925147%1.5
7Svensk Innebandy55999158%3.1
8Djurgården Fotboll55003121%2.2
9Marabou5201828%0.3
10SAS Scandinavian Airlines5067841%0.8


Bäst total närvaro och utveckling för Q4 - Poäng

För denna period har två kommuner utmärkt sig exemplariskt, Höganäs kommun och Kils kommun. Precis som det står i den nuvarande profilbilden för Kils kommuns Instagramsida, så är de både ”på rätt spår”. Vidare står både Sundsvall och Borlänge Hockey för en bra prestation, båda på 94 poäng.

# Företag Poäng
1Höganäs kommun97
2Kils kommun95.3
3Sundsvall Hockey94.8
4Borlänge Hockey94.6
5Liseberg AB94.3
6Volvo Car Sverige94.1
7Djurens Rätt93.9
8Partykungen.se93.8
9Stockholm City Museum93.7
10Notar Mäklare Hammarby93.4


Om undersökningen.
Smampion har under oktober, november och december månad analyserat över 2500 svenska företag och organisationers närvaro på Instagram. Endast sidor som vi ansett som svenska företag, organisationer eller dylikt är inkluderade i denna undersökning och sidor som har 1000 eller fler följare. Så här värderar vi våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har jämfört hur många följare sidorna har haft under 1:e oktober och den 1:e januari.
Engagemangsgrad: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren gillat eller kommenterat på ett av sidans inlägg. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation under den angivna tidsperioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek.



Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Instagram, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2017-01-19, 08:01

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Gillar du detta? Dela då till dina kollegor och vänner

Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


392 miljoner
Inläggsanalyser

229 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna