I augusti förra året lanserades Instagram ”stories”. Vilket innebär för Instagram-användarna att kunna lägga till bilder och videos i en serie som skapar en ”story” och som blir tillgänglig för sidans följare. Instagram lanserar nu funktionen "live", för alla att använda, vilket innebär att med live funktionen kan man sända livevideo till sina följare som ett komplement till stories. Vad behöver vi tänka på gällande stories och live? Är det användbart för företag på Instagram? Vi förklarar och ger er ett par tips på vägen.

Instagram stories, live och tips

Efter att Snapchat ökade snabbt i popularitet och användarantal så har vi sett svar på detta från både Facebook och Instagram ned Snapchat-liknande funktioner som utvecklas och adderats. Framförallt syftar vi på hur stories eller på svenska ”din händelse” introducerats och som finns i Instagram men även på Facebook Messenger, men där Instagram ger denna möjligheten för alla sidor och företag.

Instagram live, innebär att kunna sända livevideo till följarna och är nu tillgängligt för alla att använda på Instagram och denna typ av funktionalitet har sedan tidigare även funnits på Facebook. Den stora skillnaden är möjligen att livevideo på Instagram inte sparas, till skillnad från Facebook där möjligheten finns att publicera livevideon som ett inlägg efter livesändningens slut. Se nedan en kort presentation av Live, från Instagram till användarna.



Stories på Instagram kan användas som ett komplement för när man har som plan att lägga ut många inlägg per dag men inte för den delen vill ”överösa” följarna med inlägg i flödet och på så sätt göra dessa tillgängliga i sidans stories istället, för de följare som genuint är intresserade.

Har ni planer på att börja använda stories?

Tänk då på följande saker:
1. Ska ni skapa en bra närvaro och engagera era följare med stories, då bör ni kontinuerligt varje dag lägga upp flera intressanta bilder eller videos.
2. En storie är endast tillgänglig i 24:a timmar och försvinner sen. Därför minskar chansen för följarna att kunna ta del av den, till skillnad från ett vanligt inlägg. Publicera därför inte viktiga budskap som endast blir tillgängligt i detta format.
3. Engagemang för en storie skapas inte på samma sätt som ett inlägg. Tänk igenom därför även vad för typ av budskap ni vill förmedla genom era stories.
4. Livevideo är en utmärkt funktion för att komma närmare följarna vid intressanta och aktuella händelser i företaget eller organisationen men som gärna får kompletteras med ett vanligt inlägg kring den händelsen om inte alla kommer kunna ta del av det.
5. Livevideo på Instagram är begränsat upp till en timme.
6. Era följare kommer att få en notis om att ni går live.

Fem ytterligare smarta tips

Till våra kunder bjuder vi på fem ytterligare smarta tips för att optimera er närvaro.
Logga in här med ert kundkonto för att se detta innehåll.

Med ett kundkonto får ni tillgång till Smampions verktyg som sparar er tid, ger er nya insikter och tillgång till analyser och rapporter. Nyfiken? Prova Smampions verktyg genom att skapa ett testkonto.

En stor nackdel med stories är att det är extremt begränsat med statistikmöjligheter för att utvärdera den investering man gör i stories. Här tror vi att det behövs förbättras, och ge de möjligheterna som behövs från Instagram för att företagen ska motivera sig använda stories i en större utsträckning. I dagsläget är det få som använder stories på Instagram.

Instagrams presentation av stories




Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Instagram, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2017-02-13, 08:55

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


392 miljoner
Inläggsanalyser

230 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna