I vår första tertialrapport för svenska företag och organisationer på Facebook under 2017 får vi läsa om vilka som har: Flest antal nya gillare, Engagerat flest användare, Högst engagemangsgrad, Bästa kundrelationerna i form av responstid och responsgrad och Vem som haft den högsta genomsnittliga poängen och således bästa närvaron för perioden.



I snitt fick en svensk Facebooksida 562 nya gillare, 6% engagemangsgrad, 39% responsgrad, 2117 minuters responstid på inlägg av andra och en poäng på 56.

Flest antal nya gillare

SVT har ökat i flest antal nya likes och den största ökningen skedde under 19e april vilket får oss förmoda att den drastiska ökningen är med anledning av en migrering av andra sidor. Newsner fortsätter att öka i antalet följare och gör detta med hela 55289 följare för perioden. Newsner är nu den 11:e svenska största sidan på Facebook om vi ser till antalet svenska följare i vår topplista. För BRA har det även gått starkt framåt men till största anledning för att de har migrerat flera sidor till en.

# Företag 1:e januari 1:e maj Nya likes
1SVT193,045301,513108,468
2Newsner321,823377,11255,289
3BRA2,98543,42240,437
4Expressen349,129381,86832,739
5Uppskattat330,886362,49231,606
6Aftonbladet327,387354,10726,720
7Dagens Nyheter129,713156,36626,653
8TV4361,209384,05422,845
9Öppet arkiv84,443106,84222,399
10SportExpressen220,192242,11921,927


Flest engagerade användare

Mediebolagen är de som dominerar topplistan för att nå ut till flest antal varje vecka. Newsner gör detta bäst följt av Expressen och Aftonbladet.

# Företag Engagemangsgrad Engagerade användare
1Newsner77%269,351
2Expressen65%236,778
3Aftonbladet45%152,677
4Uppskattat41%143,542
5TV430%113,362
6Sportbibeln89%95,798
7Sportbladet41%88,936
8Svenska klipp41%88,006
9SportExpressen37%85,898
10SVT40%83,891


Högst engagemangsgrad

Även gällande högsta engagemangsgraden så står sig mediebolagen starkt. Några som sticker ut här är PostNord och Hittamäklare.se. Men högst engagemang har Sportbibeln stått för och som är en del av nyheter365.

# Företag Engagemangsgrad Följare
1Sportbibeln89%110,660
2PostNord Sverige82%1,736
3Hittamäklare.se80%1,099
4Newsner77%377,112
5Halvtid76%1,403
6Bohusläningen Sport76%1,354
7Baaam74%15,352
8Politikfakta73%57,751
9GP-sporten72%4,572
10Brynäs Gefle Dagblad71%5,201


Kundservice och kundrelationer – Responsgrad

Telenor och Swedbank är de två som lyckas bäst att garantera svar, 99,6% och 98.7%. Riktigt bra responsgrader av samtliga företag och organisationer i topplistan.

# Företag Responsgrad Responstid Inlägg per dag
1Telenor Sverige99.6%10 min4.7
2Swedbank Sverige98.7%12 min12.1
33 Sverige98.5%157 min3.4
4Elgiganten Sverige97.9%476 min3.6
5Samsung Sverige97.9%1053 min8.5
6Pensionsmyndigheten – Fråga om pension97.8%635 min4.5
7SEB Sverige97.8%93 min4.6
8Försäkringskassan | Förälder97.5%450 min64.7
9SL97.5%43 min6.3
10Boxer Sverige97.4%340 min2.9


Kundservice och kundrelationer – Responstid

Ser vi till vem som svarar snabbast så är det Telenor som gör det och Swedbank i snitt 2 minuter söligare. Toppen domineras av telekom-, banker och rese-/transportföretag.

# Företag Responstid Responsgrad Inlägg per dag
1Telenor Sverige10 min99.6%4.7
2Swedbank Sverige12 min98.7%12.1
3Nordea Sverige37 min93.5%10.2
4SL43 min97.5%6.3
5SJ AB57 min91.1%25.6
6Skånetrafiken79 min96.9%15.4
7ICA Banken89 min96.1%3.1
8SEB Sverige93 min97.8%4.6
93 Sverige157 min98.5%3.4
10Viasat Sverige190 min97.3%14.7


Bäst total närvaro och utveckling för tertial 1 - Poäng

De företag och organisationer som haft den totalt bästa närvaron och utvecklingen under tertial ett presenteras i topplistan nedan. Bäst har det gått för Diabethics som har levt upp till förväntningarna de flesta dagarna med hela 97.4 poäng. Tre företag/organisationer delar plats med 95 poäng. Alla i topplistan är vinnare och som bevisligen haft en bra närvaro under perioden.

# Företag Poäng
1Diabethics97.4
2Kulturen97.2
3SN-sporten96.5
4LRF Västra Sverige95.4
5Danderyds Kommun95
6Mitt i Täby95
7Uppskattat95
8Politikfakta94.8
9Lin Education94.1
10Magdalena Andersson94


Om undersökningen.
Smampion har under januari, februari, mars och april månad analyserat över 9000 svenska företag och organisationers närvaro på Facebook. Endast sidor som är svenska ( 50% gillare som är svenskar eller att majoriteten av kommunikationen sker på svenska), har 1000 eller fler gillare och är ett typ företag eller organisation är inkluderade i denna undersökningen. Så värderar vi våra olika mätvärden:
Nya gillare: Vi har analyserat hur många följare sidorna har haft den 1:e januari och den 1:e maj.
Engagemang: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren har gjort någon av följande aktiviteter: gillat sidan, skickat ett meddelande till sidan, reagerat på ett inlägg från sidan, kommenterat på ett inlägg från sidan, delat ett inlägg från sidan, skrivit ett inlägg på sidan. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått två i snitt eller fler inlägg från användare skrivna på deras sida. Responsgrad är den procentuella andelen av dom skrivna inläggen på sidan av andra användare och som fått ett skriftligt svar från sidan. Ett inlägg från en annan användare är inte en kommentar på sidans egna inlägg och ett inlägg beräknas vara svarat när sidan kommenterat inlägget som användaren har gjort.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation och närvaro och om sidan har nått upp till våra rekommendationer. Vi beräknar dagligen denna poäng genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg för en period om 28:a dagar. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek. Ett resultat över 80 innebär att sidan har en väldigt bra närvaro på sin sida men under 45 poäng så är det inte alls en godkänd närvaro. I kvartalsrapporten så består poängen av ett medelvärde för var dags värde inom den undersökta perioden.



Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2017-06-07, 15:30

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Gillar du detta? Dela då till dina kollegor och vänner

Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


392 miljoner
Inläggsanalyser

230 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna