I vår första tertialrapport för svenska företag och organisationer på Facebook under 2017 får vi läsa om vilka som har: Flest antal nya gillare, Engagerat flest användare, Högst engagemangsgrad, Bästa kundrelationerna i form av responstid och responsgrad och Vem som haft den högsta genomsnittliga poängen och således bästa närvaron för perioden.
I snitt fick en svensk Facebooksida 562 nya gillare, 6% engagemangsgrad, 39% responsgrad, 2117 minuters responstid på inlägg av andra och en poäng på 56.
Flest antal nya gillare
SVT har ökat i flest antal nya likes och den största ökningen skedde under 19e april vilket får oss förmoda att den drastiska ökningen är med anledning av en migrering av andra sidor. Newsner fortsätter att öka i antalet följare och gör detta med hela 55289 följare för perioden. Newsner är nu den 11:e svenska största sidan på Facebook om vi ser till antalet svenska följare i vår topplista. För BRA har det även gått starkt framåt men till största anledning för att de har migrerat flera sidor till en.
# |
Företag |
1:e januari |
1:e maj |
Nya likes |
1 | | SVT | 193,045 | 301,513 | 108,468 |
2 | | Newsner | 321,823 | 377,112 | 55,289 |
3 | | BRA | 2,985 | 43,422 | 40,437 |
4 | | Expressen | 349,129 | 381,868 | 32,739 |
5 | | Uppskattat | 330,886 | 362,492 | 31,606 |
6 | | Aftonbladet | 327,387 | 354,107 | 26,720 |
7 | | Dagens Nyheter | 129,713 | 156,366 | 26,653 |
8 | | TV4 | 361,209 | 384,054 | 22,845 |
9 | | Öppet arkiv | 84,443 | 106,842 | 22,399 |
10 | | SportExpressen | 220,192 | 242,119 | 21,927 |
Flest engagerade användare
Mediebolagen är de som dominerar topplistan för att nå ut till flest antal varje vecka. Newsner gör detta bäst följt av Expressen och Aftonbladet.
# |
Företag |
Engagemangsgrad |
Engagerade användare |
1 | | Newsner | 77% | 269,351 |
2 | | Expressen | 65% | 236,778 |
3 | | Aftonbladet | 45% | 152,677 |
4 | | Uppskattat | 41% | 143,542 |
5 | | TV4 | 30% | 113,362 |
6 | | Sportbibeln | 89% | 95,798 |
7 | | Sportbladet | 41% | 88,936 |
8 | | Svenska klipp | 41% | 88,006 |
9 | | SportExpressen | 37% | 85,898 |
10 | | SVT | 40% | 83,891 |
Högst engagemangsgrad
Även gällande högsta engagemangsgraden så står sig mediebolagen starkt. Några som sticker ut här är PostNord och Hittamäklare.se. Men högst engagemang har Sportbibeln stått för och som är en del av nyheter365.
# |
Företag |
Engagemangsgrad |
Följare |
1 | | Sportbibeln | 89% | 110,660 |
2 | | PostNord Sverige | 82% | 1,736 |
3 | | Hittamäklare.se | 80% | 1,099 |
4 | | Newsner | 77% | 377,112 |
5 | | Halvtid | 76% | 1,403 |
6 | | Bohusläningen Sport | 76% | 1,354 |
7 | | Baaam | 74% | 15,352 |
8 | | Politikfakta | 73% | 57,751 |
9 | | GP-sporten | 72% | 4,572 |
10 | | Brynäs Gefle Dagblad | 71% | 5,201 |
Kundservice och kundrelationer – Responsgrad
Telenor och Swedbank är de två som lyckas bäst att garantera svar, 99,6% och 98.7%. Riktigt bra responsgrader av samtliga företag och organisationer i topplistan.
Kundservice och kundrelationer – Responstid
Ser vi till vem som svarar snabbast så är det Telenor som gör det och Swedbank i snitt 2 minuter söligare. Toppen domineras av telekom-, banker och rese-/transportföretag.
Bäst total närvaro och utveckling för tertial 1 - Poäng
De företag och organisationer som haft den totalt bästa närvaron och utvecklingen under tertial ett presenteras i topplistan nedan. Bäst har det gått för Diabethics som har levt upp till förväntningarna de flesta dagarna med hela 97.4 poäng. Tre företag/organisationer delar plats med 95 poäng. Alla i topplistan är vinnare och som bevisligen haft en bra närvaro under perioden.
Om undersökningen.
Smampion har under januari, februari, mars och april månad analyserat över 9000 svenska företag och organisationers närvaro på Facebook. Endast sidor som är svenska ( 50% gillare som är svenskar eller att majoriteten av kommunikationen sker på svenska), har 1000 eller fler gillare och är ett typ företag eller organisation är inkluderade i denna undersökningen. Så värderar vi våra olika mätvärden:
Nya gillare: Vi har analyserat hur många följare sidorna har haft den 1:e januari och den 1:e maj.
Engagemang: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren har gjort någon av följande aktiviteter: gillat sidan, skickat ett meddelande till sidan, reagerat på ett inlägg från sidan, kommenterat på ett inlägg från sidan, delat ett inlägg från sidan, skrivit ett inlägg på sidan.
Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått två i snitt eller fler inlägg från användare skrivna på deras sida. Responsgrad är den procentuella andelen av dom skrivna inläggen på sidan av andra användare och som fått ett skriftligt svar från sidan. Ett inlägg från en annan användare är inte en kommentar på sidans egna inlägg och ett inlägg beräknas vara svarat när sidan kommenterat inlägget som användaren har gjort.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation och närvaro och om sidan har nått upp till våra rekommendationer. Vi beräknar dagligen denna poäng genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg för en period om 28:a dagar. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek. Ett resultat över 80 innebär att sidan har en väldigt bra närvaro på sin sida men under 45 poäng så är det inte alls en godkänd närvaro. I kvartalsrapporten så består poängen av ett medelvärde för var dags värde inom den undersökta perioden.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu
Publicerad
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2017-06-07, 15:30
Prenumerera på nyhetsbrevet
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.
Kommentera denna artikel
Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.