Nyligen har Facebook genomfört en ny uppdatering gällande nyhetsflödet. Denna uppdatering fokuserar på att gynna trovärdiga och aktuella händelser, alltså inläggen som ni tenderar att skapa och publicera.

Facebook uppdaterar flödet och gill-vänliga bilder ges allt större utrymme i flödet

Detta är även ett steg för Facebook att bekämpa falska eller ”spammiga” inlägg. Facebook själva beskriver att målet med nyhetsflödet är att visa händelser som är mest relevant för användaren och detta är alltså ett steg närmare målet.

Hur påverkar detta er?

Facebook tror inte att detta kommer innebära några stora förändringar för de flesta sidorna och för hur deras inlägg ges utrymme i nyhetsflödet.

Men det finns minst två konkreta saker som vi kan lära oss av detta.
1. Undvik att skapa inlägg som konkret ber om engagemang (reaktioner, kommentarer och delningar). Detta kan få en viss negativ påverkan för hur synligt ert inlägg kommer bli.
2. Undvik att skapa inlägg som verkar missvisande, känns ”spammigt” eller sensationellt.

Aktuella händelser som t.ex. nyheter och där engagemanget är högt, kommer att få större chans till utrymme i flödet.


Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2017-02-06, 15:00

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


392 miljoner
Inläggsanalyser

229 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna