De svenska företag och organisationerna på Twitter, ökade i snitt med 1039 följare och hade en engagemangsgrad på 2.12% samt en medelpoäng på 44 vilket är precis godkänt, under fjärde kvartalet. I denna fjärde kvartalsrapport har vi undersökt över 1600 svenska företag och organisationer på Twitter och vilka som har: Flest antal nya gillare, Engagerat flest användare, Högst engagemangsgrad, Bästa kundrelationerna i form av responstid och responsgrad, Vem som haft den totalt bästa närvaron och utvecklingen av alla.



Flest antal nya följare

Det är tre Twittersidor som verkligen sticker ut från mängden och som har blivit riktigt stora. Dessa tre är: Polisen i Stockholm som växt med 22 000 nya följare, Stockholms Stad med 18 677 nya följare och Resumé med 14 210 nya följare. En enormt stor tillväxt. Till största del är det mediebranschen som är dominerande i topp även för detta kvartal. Vi kan se två olika

# Företag 1:e oktober 1:e januari Nya följare
1Polisen Stockholm103,152125,15222,000
2Stockholms stad61,65580,33218,677
3Resumé73,54387,75314,210
4Sportbladet71,83180,6708,839
5Göteborgs-Posten51,56657,2705,704
6DN Debatt213,368219,0015,633
7Aftonbladet89,69095,1365,446
8Hockeysverige.se36,25541,3785,123
9SvD Debatt118,708123,3924,684
10Polisen Stockholm61,01965,6584,639

Högst engagemangsgrad

Högst engagemangsgrad har utan tvivel Postnord Sverige haft, hela 56 % vilket motsvarar då 462 följare. Postnord är väldigt aktiva dessutom, 12.5 tweets per dag i snitt! Det omfattande omnämnande av Postnord Sverige av andra använder är anledningen till det stora engagemanget. På andra plats har vi Mynewsdesk Sverige på en engagemangsgrad på 17% och de resterande i topplistan har även hög engagemangsgrad mellan 13 till 10%.

# Företag Engagemangsgrad Engagerade användare Tweets per dag
1PostNord Sverige56%46212.46
2Mynewsdesk Sverige17%7372.71
3GT Ledare13%1221.53
4LUF13%4213.89
5Omni13%110318.97
6C More Sport12%138626.24
7Kristianstad IK12%1022.57
8LiberalernaStockholm12%1333.52
9SVT Nyheter Uppsala11%1917.95
10Fkassan Media10%1310.76

Engagerar flest

Flest användare har Unibet Sverige engagerat, 1974 st och med hela 46.9 teets per dag! Ser vi till helheten så är det mediebranschen som dominerar med att nå ut till flest unika användare och spannet är relativt jämnt, 1453 till 1663 i topplistan.

# Företag Engagerade användare Engagemangsgrad Tweets per dag
1Unibet Sverige197410%46.86
2Svenska Dagbladet16631%22.78
3Aftonbladet16582%7.48
4Dagens Nyheter16231%18.98
5Fotbollskanalen15761%54.99
6Expressen15241%30.14
7SR Ekot14882%27.38
8SVT14824%2.42
9Sydsvenskan14562%18.98
10SVT Nyheter14531%26.4

Kundservice och kundrelationer – Responsgrad

3 Sverige är det företag som levererat den högsta responsgraden av alla undersökta Twittersidorna. 96.7% av alla tweets till sidan får ett svar och i snitt inom 182 minuter. Snyggt! På andra plats finns SEB Sverige och den enda banken som platsar in i topplistan. SF Bio och Samsung Sverige är två andra företag som håller en väldigt hög responsgrad men som kan bättra sig gällande svarstiderna.

# Företag Responsgrad Responstid Tweets med frågor per dag
13 Sverige96.7%182 min0.7
2SEB Sverige94.8%81 min0.6
3SF Bio93.7%2,038 min4.3
4Telenor Sverige93.3%5 min1.1
5Tele292.1%262 min1.1
6ComHemAB Kundservice89%233 min1.9
7Telia Sverige88.5%220 min3.4
8Binero88.2%242 min0.6
9Samsung Sverige85.5%1,158 min0.6
10Viaplay85.3%193 min6.9

Kundservice och kundrelationer – Responstid

Alla företagen i topp håller en väldigt bra och låg responstid! Men Telenor Sverige gör det exemplariskt, utan att ärendet behöver ligga och vänta. SJ och SEB placerar sig även under 100 minuter i snitt, per fråga.

# Företag Responstid Responsgrad Tweets med frågor per dag
1Telenor Sverige5 min93.3%1.1
2SJ AB62 min84.8%11
3SEB Sverige81 min94.8%0.6
4Viasatsverige104 min77.6%1.5
5Skånetrafiken113 min74.8%3.3
6Nordnet137 min77.3%2
73 Sverige182 min96.7%0.7
8Viaplay193 min85.3%6.9
9Swedbank Sverige197 min76.9%0.7
10Telia Sverige220 min88.5%3.4

Bäst total närvaro och utveckling för Q4 - Poäng

De som har haft den totalt bästa närvaron och utvecklingen på Twitter är denna gång, många välkända varumärken. Bäst har det gått för Avanza Markets och därefter C More Sports samt Nordnet, som alla tre har en poäng över 90 vilket innebär att de har gjort ett riktigt bra jobb på Twitter under fjärde kvartalet. Men alla i topplistan är vinnare! Utöver Avanza Markets finns Avanzas huvudsida samt så ser vi att Liberalerna i Stockholm gjort extra bra ifrån sig samt ungdomspartiet.

# Företag Poäng
1Avanza Markets94.2
2C More Sport92.9
3Nordnet91
4GameStop Sweden89.8
5Avanza89.2
6PostNord Sverige89.1
7Unibet Sverige86.7
8LUF84.2
9LiberalernaStockholm83.7
10Telia Företag83.5


Om undersökningen.
Smampion har under oktober, november och december månad analyserat 1660 svenska företag och organisationers närvaro på Twitter. Endast sidor som vi ansett som svenska företag, organisationer eller dylikt är inkluderade i denna undersökning och sidor som har 800 eller fler följare. Så här har vi värderat våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har jämfört hur många följare sidorna har haft under 1:e oktober och den 1:e januari.
Engagemangsgrad: Vi har analyserat hur många unika användare som varje månad har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren på något sätt nämnt sidan i en tweet. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått i snitt fler än 0.5 direktmeddelanden innehållandes en fråga. Responsgrad = Andelen av direktmeddelanden som fått ett svar från sidan.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation och närvaro för den undersökta perioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans tweets. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek.



Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Twitter, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2017-01-27, 10:30

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Gillar du detta? Dela då till dina kollegor och vänner

Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


388 miljoner
Inläggsanalyser

228 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna