Sista kvartalsrapporten över Sveriges kommuner på Facebook för år 2016 är här. Kommuner på Facebook har gjort det överlag bra ifrån sig under Q4, om vi tittar på snittpoängen 67 i jämförelse med alla våra svenska Facebooksidor som hade för perioden en snitt poäng på 54. I vanlig ordning får vi läsa om vilka kommuner som har: Flest antal nya gillare, Antal gillare i hörhållande till befolkning, Engagerat flest användare, Högst engagemangsgrad, Bästa kundrelationerna i form av responstid och responsgrad, Vem som haft den totalt bästa närvaron och utvecklingen av alla.
Flest antal nya gillare
Örebro kommun är den klara vinnaren i denna kategori, 1908 nya gillare under perioden. Men även mindre sidor har vuxit procentuellt sett väldigt bra i toppen. Bland annat, Danderyds kommun!
# |
Kommun |
1:e oktober |
1:e januari |
Nya gillare |
1 | | Örebro kommun | 17,157 | 19,065 | 1,908 |
2 | | Malmö stad | 21,310 | 22,825 | 1,515 |
3 | | Norrköpings kommun | 19,134 | 20,381 | 1,247 |
4 | | Helsingborgs stad | 9,225 | 10,369 | 1,144 |
5 | | Västerås stad | 8,765 | 9,834 | 1,069 |
6 | | Göteborgs Stad | 7,498 | 8,530 | 1,032 |
7 | | Uppsala kommun | 8,487 | 9,462 | 975 |
8 | | Eskilstuna kommun | 7,133 | 8,102 | 969 |
9 | | Karlstads kommun | 28,831 | 29,769 | 938 |
10 | | Danderyds kommun | 407 | 1,302 | 895 |
Antal gillare i förhållande till befolkningsmängd
De mindre kommunerna stärker positionerna, framför allt Arjeplog, Dorotea och Munkfors kommun. Malung-Sälens kommun, fortfarande i topp.
# |
Kommun |
Svenska Likes |
Folkmängd |
Procentuell gillningar |
1 | | Malung-Sälens kommun | 13,246 | 10,036 | 132% |
2 | | Jokkmokk | 4,121 | 5,072 | 81.3% |
3 | | Övertorneå kommun | 3,061 | 4,603 | 66.5% |
4 | | Arvidsjaur | 4,206 | 6,471 | 65% |
5 | | Arjeplogs kommun | 1,807 | 2,887 | 62.6% |
6 | | Dorotea kommun | 1,627 | 2,740 | 59.4% |
7 | | Munkfors kommun | 2,110 | 3,663 | 57.6% |
8 | | Säffle kommun | 6,835 | 15,366 | 44.5% |
9 | | storfors kommun | 1,743 | 4,032 | 43.2% |
10 | | Sölvesborg - naturligtvis | 5,979 | 17,160 | 34.8% |
Flest engagerade användare
Örebro kommun har under perioden engagerat flest antalet användare, 3 477 unika användare, varje vecka och med en engagemangsgrad på 19%.
# |
Kommun |
Engagemangsgrad |
Engagerade användare |
1 | | Örebro kommun | 19% | 3,477 |
2 | | Norrköpings kommun | 13% | 2,495 |
3 | | Uppsala kommun | 24% | 2,142 |
4 | | Karlstads kommun | 6% | 1,654 |
5 | | Säffle kommun | 21% | 1,467 |
6 | | Vänersborgs kommun | 31% | 1,269 |
7 | | Luleå kommun | 18% | 1,235 |
8 | | Östersunds kommun | 13% | 1,224 |
9 | | Västerås stad | 12% | 1,096 |
10 | | Norrtälje kommun | 17% | 1,018 |
Högst engagemangsgrad
De kommunerna som lyckats att skapa en väldigt hög engagemangsgrad, och således interaktion med deras gillare är de mindre kommunsidorna. Haparanda stad har högst engagemang på 43 %. Alla sidorna i topp har en riktigt hög engagemangsgrad och i jämförelse så hade kommunsidorna i snitt 12 % engagemang för perioden.
Det finns två kommuner som överraskat med ett väldigt högt engagemang för perioden och som inte tillhör det vanliga, nämligen Hultsfred i
en helfestlig internationell musikvideo för att promota Hultsfred. Samt Storumans kommun som blivit nostalgiska och väcker känslor med
denna bild.
# |
Kommun |
Engagemangsgrad |
Följare |
1 | | Haparanda stad | 43% | 2,123 |
2 | | Hagfors kommun | 38% | 1,252 |
3 | | Storumans kommun | 38% | 1,599 |
4 | | Danderyds kommun | 31% | 1,302 |
5 | | Nordanstigs kommun | 31% | 1,148 |
6 | | Vänersborgs kommun | 31% | 4,200 |
7 | | Sotenäs kommun | 31% | 1,561 |
8 | | Kalix kommun | 29% | 2,899 |
9 | | Dorotea kommun | 28% | 1,746 |
10 | | Osby kommun | 28% | 1,178 |
Kundservice och kundrelationer – Responsgrad
Två kommuner levererar ett bra resultat för att ge svar på tal, Forshaga kommun med en responsgrad på 98.9% och Tyresö Kommun med 82.6% responsgrad. Kult att se så bra resultat från dessa två kommunerna. I jämförelse så har kommunerna en responsgrad på endast, sorgliga siffran 41.7%.
Kundservice och kundrelationer – Responstid
Snabbaste svaren levererar även Forshaga kommun, 556 minuter vilket inte är dåligt för en kommun. I jämförelse så hade kommunerna en responstid på 1 569 minuter.
Bäst total närvaro och utveckling för Q4 - Poäng
Ser vi till den totala närvaron och utvecklingen för perioden så har några kommuner presterat extra bra ifrån sig. På rätt väg är: Haparanda Kommun, Säffle kommun och Sotenäs kommun med flera, ett mycket bra resultat.
Vår fjärde kvartalsrapport finns i sin helhet att tillgå för våra kunder.
Kontakta oss om ni vill bli kunder eller vill veta mer.
Om undersökningen.
Smampion har under oktober, november, december månad analyserat 229 av Sveriges kommuners närvaro på Facebook. Så här har vi värderat våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har analyserat hur många följare sidorna har haft den 1:e oktober och den 1:e januari. Kommunernas folkmängd baseras på SCB statistik den 30:e september 2015 och antalet gillare är endast svenska användare och inte det totala antalet användare som gillat en sida.
Engagemang: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren har gjort någon av följande aktiviteter: gillat sidan, skickat ett meddelande till sidan, reagerat på ett inlägg från sidan, kommenterat på ett inlägg från sidan, delat ett inlägg från sidan, skrivit ett inlägg på sidan.
Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan. Vi har filtrerat bort dagar där onormalt högt engagemang har skapats för att ge en mer rättvisande bild för hur engagemanget ser ut i vanliga fall. Som onormalt högt engagemang är när fler än 200% av sidans gillare pratar om sidan, under en dag.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått 0.5 eller fler inlägg i snitt, från användare skrivna på deras sida. Responsgrad är den procentuella andelen av dom skrivna inläggen på sidan av andra användare och som fått ett skriftligt svar från sidan. Ett inlägg från en annan användare är inte en kommentar på sidans egna inlägg och ett inlägg beräknas vara svarat när sidan kommenterat inlägget som användaren har gjort.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation och närvaro för den undersökta perioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek. Ett resultat över 80 innebär att sidan har en väldigt bra närvaro på sin sida medans under 45 poäng så är det inte alls en godkänd närvaro.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu
Publicerad
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2017-01-18, 09:15
Prenumerera på nyhetsbrevet
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.
Kommentera denna artikel
Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.