Sista kvartalsrapporten över Sveriges kommuner på Facebook för år 2016 är här. Kommuner på Facebook har gjort det överlag bra ifrån sig under Q4, om vi tittar på snittpoängen 67 i jämförelse med alla våra svenska Facebooksidor som hade för perioden en snitt poäng på 54. I vanlig ordning får vi läsa om vilka kommuner som har: Flest antal nya gillare, Antal gillare i hörhållande till befolkning, Engagerat flest användare, Högst engagemangsgrad, Bästa kundrelationerna i form av responstid och responsgrad, Vem som haft den totalt bästa närvaron och utvecklingen av alla.



Flest antal nya gillare

Örebro kommun är den klara vinnaren i denna kategori, 1908 nya gillare under perioden. Men även mindre sidor har vuxit procentuellt sett väldigt bra i toppen. Bland annat, Danderyds kommun!

# Kommun 1:e oktober 1:e januari Nya gillare
1Örebro kommun17,15719,0651,908
2Malmö stad21,31022,8251,515
3Norrköpings kommun19,13420,3811,247
4Helsingborgs stad9,22510,3691,144
5Västerås stad8,7659,8341,069
6Göteborgs Stad7,4988,5301,032
7Uppsala kommun8,4879,462975
8Eskilstuna kommun7,1338,102969
9Karlstads kommun28,83129,769938
10Danderyds kommun4071,302895


Antal gillare i förhållande till befolkningsmängd

De mindre kommunerna stärker positionerna, framför allt Arjeplog, Dorotea och Munkfors kommun. Malung-Sälens kommun, fortfarande i topp.

# Kommun Svenska Likes Folkmängd Procentuell gillningar
1Malung-Sälens kommun13,24610,036132%
2Jokkmokk4,1215,07281.3%
3Övertorneå kommun3,0614,60366.5%
4Arvidsjaur4,2066,47165%
5Arjeplogs kommun1,8072,88762.6%
6Dorotea kommun1,6272,74059.4%
7Munkfors kommun2,1103,66357.6%
8Säffle kommun6,83515,36644.5%
9storfors kommun1,7434,03243.2%
10Sölvesborg - naturligtvis5,97917,16034.8%


Flest engagerade användare

Örebro kommun har under perioden engagerat flest antalet användare, 3 477 unika användare, varje vecka och med en engagemangsgrad på 19%.

# Kommun Engagemangsgrad Engagerade användare
1Örebro kommun19%3,477
2Norrköpings kommun13%2,495
3Uppsala kommun24%2,142
4Karlstads kommun6%1,654
5Säffle kommun21%1,467
6Vänersborgs kommun31%1,269
7Luleå kommun18%1,235
8Östersunds kommun13%1,224
9Västerås stad12%1,096
10Norrtälje kommun17%1,018


Högst engagemangsgrad

De kommunerna som lyckats att skapa en väldigt hög engagemangsgrad, och således interaktion med deras gillare är de mindre kommunsidorna. Haparanda stad har högst engagemang på 43 %. Alla sidorna i topp har en riktigt hög engagemangsgrad och i jämförelse så hade kommunsidorna i snitt 12 % engagemang för perioden.

Det finns två kommuner som överraskat med ett väldigt högt engagemang för perioden och som inte tillhör det vanliga, nämligen Hultsfred i en helfestlig internationell musikvideo för att promota Hultsfred. Samt Storumans kommun som blivit nostalgiska och väcker känslor med denna bild.

# Kommun Engagemangsgrad Följare
1Haparanda stad43%2,123
2Hagfors kommun38%1,252
3Storumans kommun38%1,599
4Danderyds kommun31%1,302
5Nordanstigs kommun31%1,148
6Vänersborgs kommun31%4,200
7Sotenäs kommun31%1,561
8Kalix kommun29%2,899
9Dorotea kommun28%1,746
10Osby kommun28%1,178


Kundservice och kundrelationer – Responsgrad

Två kommuner levererar ett bra resultat för att ge svar på tal, Forshaga kommun med en responsgrad på 98.9% och Tyresö Kommun med 82.6% responsgrad. Kult att se så bra resultat från dessa två kommunerna. I jämförelse så har kommunerna en responsgrad på endast, sorgliga siffran 41.7%.

# Kommun Responsgrad Responstid Inlägg per dag
1Forshaga kommun98.9%556 min1
2Tyresö kommun82.6%708 min0.8
3Malmö stad77.9%1527 min1
4Eskilstuna kommun77.6%1134 min0.5
5Sollentuna kommun77.3%2648 min0.5
6Hammarö kommun75.4%1185 min0.8
7Jönköpings kommun74.7%681 min0.9
8Vänersborgs kommun74%770 min0.5
9Nacka kommun73.1%2036 min0.6
10Norrtälje kommun72.1%868 min0.5


Kundservice och kundrelationer – Responstid

Snabbaste svaren levererar även Forshaga kommun, 556 minuter vilket inte är dåligt för en kommun. I jämförelse så hade kommunerna en responstid på 1 569 minuter.

# Kommun Responstid Responsgrad Inlägg per dag
1Forshaga kommun556 min98.9%1
2Åmåls kommun661 min40.7%0.6
3Jönköpings kommun681 min74.7%0.9
4Tyresö kommun708 min82.6%0.8
5Halmstads kommun730 min61.5%0.8
6Hammarö kommun1185 min75.4%0.8
7Göteborgs Stad1217 min69.7%0.7
8Västerås stad1229 min67.9%0.6
9Sigtuna kommun1260 min62.7%0.6
10Mölndals stad1348 min53%0.7


Bäst total närvaro och utveckling för Q4 - Poäng

Ser vi till den totala närvaron och utvecklingen för perioden så har några kommuner presterat extra bra ifrån sig. På rätt väg är: Haparanda Kommun, Säffle kommun och Sotenäs kommun med flera, ett mycket bra resultat.

# Kommun Poäng
1Haparanda stad89.6
2Säffle kommun88.2
3Sotenäs kommun88.1
4Storumans kommun87.9
5Ale kommun87.7
6Forshaga kommun87.2
7Växjö kommun86.7
8Finspångs kommun86.6
9Munkfors kommun83.8
10Hagfors kommun83.1


Vår fjärde kvartalsrapport finns i sin helhet att tillgå för våra kunder.
Kontakta oss om ni vill bli kunder eller vill veta mer.

Om undersökningen.
Smampion har under oktober, november, december månad analyserat 229 av Sveriges kommuners närvaro på Facebook. Så här har vi värderat våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har analyserat hur många följare sidorna har haft den 1:e oktober och den 1:e januari. Kommunernas folkmängd baseras på SCB statistik den 30:e september 2015 och antalet gillare är endast svenska användare och inte det totala antalet användare som gillat en sida.
Engagemang: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren har gjort någon av följande aktiviteter: gillat sidan, skickat ett meddelande till sidan, reagerat på ett inlägg från sidan, kommenterat på ett inlägg från sidan, delat ett inlägg från sidan, skrivit ett inlägg på sidan. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan. Vi har filtrerat bort dagar där onormalt högt engagemang har skapats för att ge en mer rättvisande bild för hur engagemanget ser ut i vanliga fall. Som onormalt högt engagemang är när fler än 200% av sidans gillare pratar om sidan, under en dag.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått 0.5 eller fler inlägg i snitt, från användare skrivna på deras sida. Responsgrad är den procentuella andelen av dom skrivna inläggen på sidan av andra användare och som fått ett skriftligt svar från sidan. Ett inlägg från en annan användare är inte en kommentar på sidans egna inlägg och ett inlägg beräknas vara svarat när sidan kommenterat inlägget som användaren har gjort.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation och närvaro för den undersökta perioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek. Ett resultat över 80 innebär att sidan har en väldigt bra närvaro på sin sida medans under 45 poäng så är det inte alls en godkänd närvaro.



Vill ni bevaka ert företags närvaro, jämföra er med konkurrenter och branschkollegor på Facebook samt ta del av insikter som leder till framgång?

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2017-01-18, 09:15

Dela gärna detta

Till alla dina affärskollegor och bekanta.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel


Gillar du resultatet? Dela det då här nedanför

Om Smampion

Vi analyserar över 10.000 svenska företagssidor på Facebook, Twitter, Instagram och Youtube varje dag. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.

Vill ni veta mer?
Kontakta oss via e-post, Facebook eller Twitter.

     

Ett axplock av vår statistik:

2,928 7,958,451 1,723
Instagram Sidor Facebook Inlägg Twitter Sidor


Läs vidare om

Sociala medier vi analyserar: Instagram - Facebook - Twitter - Youtube
Produktlösningar och priset