Statistik och rapport över svenska Facebooksidor februari 2018

  • 2018-03-26 11:00
  • Carl Joel Määttä
  • Facebook
  • Februari månads resultat för svenska företag, varumärken och organisationer på Facebook. Topplistor, benchmarkdata och virala inlägg! 8217 Facebooksidor är undersökta och resultatet visar att genomsnittet för sidornas utveckling blev 87 nya gillare, vilket innebär en liten ökning jämfört med januari månads resultat och med en veckovis engagemangsgrad på 4,7% vilket även innebär en liten ökning.

    Läs artikel

Statistik och rapport över svenska Facebooksidor januari 2018

  • 2018-02-28 14:02
  • Carl Joel Määttä
  • Facebook
  • Januari månads resultat för svenska företag, varumärken och organisationer på Facebook. Topplistor, benchmarkdata och virala inlägg! 8171 Facebooksidor är undersökta och resultatet visar att genomsnittet för sidornas utveckling blev 85 nya gillare och en veckovis engagemangsgrad på 4,2%. Följ upp nu varje månad under år 2018 för hur utvecklingen går på Facebook.

    Läs artikel

Rapport och Topplistor - Svenska företag och organisationer på Facebook (T3, 2017)

  • 2018-02-12 10:10
  • Carl Joel Määttä
  • Facebook
  • I den tredje tertialrapporten om svenska företag, organisationer och varumärken på Facebook under 2017 har vi gjort en stor omfattande analys och uppföljning kring närvaron och utvecklingen av dessa sidor. En kommentar och delning är nästan lika vanligt förekommande typ av interaktion på ett inlägg och ett event är en vanligare typ av inlägg än status/text. Som vanligt i denna rapport presenteras data i topplistor och grafer.

    Läs artikel
Sammanställning av data

Sammanställ er utveckling och statistik i Sociala medier

  • 2018-01-23 14:48
  • Carl Joel Määttä
  • Sociala medier
  • Det är viktigt att ni kontinuerligt sammanställer, följer upp utvecklingen och närvaron för era sidor i Sociala medier. För många företag och organisationer är det nu dessutom aktuellt att göra större sammanställningar som exempelvis för hela året 2017. I denna artikel hoppas vi kunna väcka en del tankeställningar om vad ni kan titta på när ni gör era sammanställningar och analyser.

    Läs artikel

Rapport och Topplistor - Svenska företag och organisationer på Facebook (T2, 2017)

  • 2017-10-10 09:00
  • Carl Joel Määttä
  • Facebook
  • I den andra stora tertialrapporten för svenska företag, organisationer och varumärken på Facebook under 2017 har vi gjort en stor analys och uppföljning kring Facebooksidors närvaro. Nytt för den andra kvartalsrapporten är att vi i denna rapport får se olika branschers närvaro och utveckling i form av topplistor och benchmarkdata. Detta innefattar vilka som har: Bästa närvaron och utvecklingen, Flest antal nya gillare, Högsta procentuella tillväxten, Engagerat flest användare, Högst engagemangsgrad, Bästa kundrelationerna i form av responstid och responsgrad. Dessutom för vad som är nytt i denna undersökning är att vi även får ta del av de upp till 12 bästa viralaste inläggen för respektive branschkategori och de som fick flest reaktioner.

    Läs artikel
Facebooks förhandsgranskningsläge eller link preview

Verktyg för att uppdatera Facebooks Open Graph info

  • 2017-08-24 14:01
  • Carl Joel Määttä
  • Smampion
  • Så uppdaterar ni er titel, beskrivning och bild innan ni delar en webbsida på er Facebooksida, enkelt med vårt nya verktyg. I juli begränsade Facebook möjligheterna att ändra titel och beskrivning i förhandsgranskningsläge, "link preview" för inlägg som länkar till en webbsida och för majoriteten av alla Facebooksidor. Med vårt verktyg ska detta underlätta för er att få rätt information från början innan ni publicerar ett inlägg med en delad webbsida.

    Läs artikel
PDF-rapportering

Ny PDF-rapportering gör det enklare för er

  • 2017-08-14 13:53
  • Carl Joel Määttä
  • Smampion
  • Vi introducerar en ny typ av kompletterande rapport till mejlrapporterna samt möjligheten till att ladda ner denna på rapportsidorna för Facebook, Instagram, Twitter och Youtube. Den nya PDF-rapporten ska ge er ett enklare sätt att löpande dela med er av den sammanfattade närvaron och utvecklingen, internt inom organisationen, externt och på så sätt utan att behöva logga in i verktyget.

    Läs artikel
Svenska partier i sociala medier och Almedalen 2017

Politiska partier i sociala medier under Almedalen 2017

  • 2017-07-12 14:05
  • Carl Joel Määttä
  • Sociala medier
  • Den politiska veckan i Almedalen för 2017 är avslutad och som har resulterat i en hel del aktivitet i sociala medier från de delaktiga partierna. I denna undersökning presenterar vi intressant statistik på utvecklingen och närvaron för riksdagspartierna på Facebook, Instagram och Twitter. Vi får bland annat se vilka som skapade mest viralitet, de mest virala inläggen, högst tillväxt och engagemanget m.m. under Almedalsveckan.

    Läs artikel
Tertialrapport kommuner på Facebook

Tertialrapport - Svenska kommuner på Facebook (T 1, 2017)

  • 2017-06-13 09:20
  • Carl Joel Määttä
  • Facebook
  • Kommuner på Facebook hade en snittpoäng på 70 vilket är ett bra betyg. Läs vidare i första tertialrapporten för 2017 om vilka som presterat högst/bäst gällande: flest antal nya gillare, engagerat flest användare, högst engagemangsgrad, bästa kundrelationerna i form av responstid och responsgrad, totalt bästa närvaron och utvecklingen i form av poäng och till sist så tittar vi på några av de mest virala inläggen från samtliga sidorna.

    Läs artikel
Youtube och influencer marketing

Influencer marketing - Förstärk er marknadsföring

  • 2017-06-12 14:01
  • Carl Joel Määttä
  • Sociala medier
  • Klimatet och behoven på sociala medier är i ständig förändring och det går att förstärka marknadsföringen av varumärken, mer än genom enbart text och bild. I en studie har det uppmärksammats en tydlig trend där användare på sociala medier behöver någon eller något som de kan knyta an till för att göra varumärket mer levande - Vad som är mer känt som Influencer marketing.

    Läs artikel

Tidigare inlägg | Nyare inlägg


Missa inga nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna skickade till er inkorg.


Mer Nyheter

Följ oss på Facebook eller Twitter för mer nyheterna inom Sociala Medier.






Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


388 miljoner
Inläggsanalyser

228 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna