Nästan alla Sveriges 290 kommuner finns med på Facebook och många av dem gör ett riktigt bra jobb med kommunikationen och som verkligen vill förbättra deras närvaro på Facebook. Vilka är då de kommuner som lyckats bäst under kvartal två, år 2016? Vilka är bäst på att skapa engagemang? Vilka växer snabbast? Vi har analyserat Sveriges kommuner dagligen, som finns med på Facebook, i vårt index och deras resultat under årets andra kvartal.
Malmö, Norrköping och Gävle stad växer mest på Facebook
I snitt hade kommunerna 3084 följare och tillväxten låg på 10.2%. Men så är varje kommun olika stora och därför kan vi förvänta oss att det skiljer sig kraftigt åt i både tillväxt och följare. Störst av alla kommuner är Karlstads kommun med 27425 följare på Facebook, sett till kvartalets slut. I vår topp 10 lista över de kommuner som fått flest nya följare är det Malmö stad som levererat bäst av alla, med 2953 nya följare. Norrköpings kommun gör även ett riktigt bra resultat som ligger strax under med 2869 nya följare. Roligt att se så många kommuner fortsätta växa på Facebook.
# |
Kommun |
1:e April |
1:e Juli |
Nya likes |
1 | | Malmö stad | 16,435 | 19,388 | 2,953 |
2 | | Norrköpings kommun | 15,117 | 17,986 | 2,869 |
3 | | Gävle stad | 12,167 | 13,878 | 1,711 |
4 | | Huddinge kommun | 18,678 | 20,224 | 1,546 |
5 | | Halmstads kommun | 10,951 | 12,389 | 1,438 |
6 | | Västerås stad | 6,663 | 7,931 | 1,268 |
7 | | Borås Stad | 6,639 | 7,888 | 1,249 |
8 | | Falu Kommun | 5,498 | 6,740 | 1,242 |
9 | | Örebro kommun | 15,035 | 16,268 | 1,233 |
10 | | Helsingborgs stad | 6,590 | 7,800 | 1,210 |
De mindre kommunerna som lyckats bäst
En nyhet i denna kvartalsrapport är att vi inkluderar statistik för hur många svenska följare kommunerna har och i jämförelse med kommunernas folkmängd. Vi ser att Malung-Sälens kommun har 129% av folkmängden vilket är fler följare än kommunens folkmängd. Det är ett imponerande resultat och visar på att Malung-Sälen gör ett fantastiskt arbete med att marknadsföra kommunen utanför dess gränser. Jokkmokk är den andra kommunen som har en hög andel följare sett till folkmängd. Ser vi överlag på vilka kommunerna som presterar bäst här så är det kommuner i regionerna, Norra och Uppsala-Örebro.
# |
Kommun |
Svenska Likes |
Folkmängd |
Procentuell andel |
1 | | Malung-Sälens kommun | 12,961 | 10,036 | 129.1% |
2 | | Jokkmokk | 3,997 | 5,072 | 78.8% |
3 | | Övertorneå kommun | 3,024 | 4,603 | 65.7% |
4 | | Arvidsjaur | 4,133 | 6,471 | 63.9% |
5 | | Arjeplogs kommun | 1,731 | 2,887 | 60% |
6 | | Dorotea kommun | 1,511 | 2,740 | 55.1% |
7 | | Munkfors kommun | 1,880 | 3,663 | 51.3% |
8 | | storfors kommun | 1,688 | 4,032 | 41.9% |
9 | | Säffle kommun | 6,106 | 15,366 | 39.7% |
10 | | Norbergs kommun | 1,966 | 5,803 | 33.9% |
Karlstad kommun engagerar flest användare
Vi har tre kommuner som levererar ett stabilt engagemang varje vecka och dessa är Karlstad, Malmö och Örebro kommun. Alla tre kommunerna engagerar över 3000 unika användare i snitt varje vecka. Karlstad fortsätter ligga i topp precis som de gjorde under kvartal ett.
Om vi inte skulle ha exkluderat "osannolikt högt" engagemang för väldigt korta perioder så hade Fagersta kommun varit ohotad etta denna gång, när det kommer till att skapa engagemang på Facebook. Fagersta gjorde något fantastiskt i april månad och publicerade ett inlägg som verkligen blev viralt på Facebook. Ett initiativ om att återvinna urvuxna barnkläder på förskolan Rosen var hemligheten.
Läs Facebookinlägget här. Hur många användare pratade om Fagersta vid detta lag? Jo, över 41.000 unika användare som mest tack var inlägget. Mäktigt och kult att se! Detta är däremot ett undantag än regel för Fagersta men det resulterade även i lite fler än 300 nya följare.
# |
Kommun |
Engagemangsgrad |
Engagerade användare |
1 | | Karlstads kommun | 8% | 2,224 |
2 | | Malmö stad | 12% | 2,140 |
3 | | Örebro kommun | 14% | 2,136 |
4 | | Norrköpings kommun | 10% | 1,688 |
5 | | Växjö kommun | 29% | 1,338 |
6 | | Halmstads kommun | 11% | 1,313 |
7 | | Östersunds kommun | 15% | 1,178 |
8 | | Säffle kommun | 20% | 1,120 |
9 | | Malung-Sälens kommun | 8% | 1,112 |
10 | | Jokkmokk | 21% | 1,100 |
De mindre sidorna skapar högst engagemang
Vinnaren med högst engagemangsgrad är Storumans kommun med en engagemangsgrad på 40% och med deras 1327 följare. Vad som gör att Storuman lyckas så bra att engagera deras följare är att de publicerar i snitt, två inlägg per dag och de berättar om vad som händer i kommunen, stort som litet och lyfter fram positiva personliga händelser. Grums kommun ligger på andra plats med 38% engagemangsgrad och med deras 2764 följare. Överlag är det imponerande engagemangsgrader för alla kommunerna i vår topplista.
Götene kommun är även en sida som har haft väldigt osannolikt högt engagemang men under en väldigt kort period och med deras 1308 följare. Hade det inte varit en tillfällighet så hade de legat på första plats. De publicerade ett
inspirerande inlägg den 31a mars som genererade mycket engagemang utöver det vanliga för Götene kommuns Facebooksida. Roligt att se för Götene.
Tre svenska kommuner som levererar svar
Endast tre kommuner levererar och tar sitt ansvar genom att leva upp till en responsgrad på över 80%, när det kommer till att svara på inlägg som skrivs av andra på kommunernas respektive Facebooksidor. Det finns en kommun som verkligen sticker ut i topplistan och det är Forshaga kommun som tagit ett stort ansvar och svarar på över 95% av alla inlägg och med en responstid på 1008 minuter (16.5 timme) i snitt. Mycket glädjande att se en sådan hög responsgrad. Men samtidigt är det tråkigt att så få kommuner med låga responsgrader.
Fortsatt långa svarstider under andra kvartalet
När det kommer till responstider så är det ingen kommun som utmärker sig för att ha snabba första svarstider. Ställer man en fråga får man vara beredd på att vänta innan någon hör av sig. Eskilstuna kommun är ändå den kommun som presterar bäst av alla med en responstid på 663 minuter (11 timmar) i vår topplista. Forshaga kommun är den kommun som håller bäst service överlag av alla kommunerna under andra kvartalet.
Härryda kommun är bäst på Facebook
Härryda kommun har haft bäst poäng i snitt under andra kvartalet och därmed haft den sammanlagda bästa prestationen och utvecklingen gällande nyckeltal så som: tillväxt, engagemang, aktivitet, "best practices" och responsivitet. 92.9 poäng vilket är ett imponerande resultat! På en andra plats har vi Höganäs kommun på 91.2 poäng. Två kommuner över 90 poäng.
Vi har flera kommuner som ligger på en bra snittpoäng i vår topplista och dessa bör uppmärksammas om den goda närvaron och utvecklingen dessa sidor har haft under andra kvartalet. Bra jobbat.
Nästa kvartalsrapport publiceras i oktober.
Vår andra kvartalsrapport finns i sin helhet att tillgå för våra kunder.
Kontakta oss om ni vill bli kunder eller vill veta mer.
Om undersökningen.
Smampion har under april, maj och juni månad analyserat 227 av Sveriges kommuners närvaro på Facebook. Så här har vi värderat våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har analyserat hur många följare sidorna har haft den 1:e april och den 1:e juli. Kommunernas folkmängd baseras på SCB statistik den 30:e september 2015 och antalet gillare är endast svenska användare och inte det totala antalet användare som gillat en sida.
Engagemang: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren har gjort någon av följande aktiviteter: gillat sidan, skickat ett meddelande till sidan, gillat ett inlägg från sidan, kommenterat på ett inlägg från sidan, delat ett inlägg från sidan, skrivit ett inlägg på sidan.
Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan. Vi har filtrerat bort dagar där onormalt högt engagemang har skapats för att ge en mer rättvisande bild för hur engagemanget ser ut i vanliga fall. Som onormalt högt engagemang är när fler än 200% av sidans gillare pratar om sidan, under en dag.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått 0.5 eller fler inlägg i snitt, från användare skrivna på deras sida. Responsgrad är den procentuella andelen av dom skrivna inläggen på sidan av andra användare och som fått ett skriftligt svar från sidan. Ett inlägg från en annan användare är inte en kommentar på sidans egna inlägg och ett inlägg beräknas vara svarat när sidan kommenterat inlägget som användaren har gjort.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation och närvaro för den undersökta perioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek. Ett resultat över 80 innebär att sidan har en väldigt bra närvaro på sin sida medans under 45 poäng så är det inte alls en godkänd närvaro.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu
Publicerad
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-09-23, 10:31
Prenumerera på nyhetsbrevet
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.
Kommentera denna artikel
Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.