Nästan alla Sveriges 290 kommuner finns med på Facebook och många av dem gör ett riktigt bra jobb med kommunikationen och som verkligen vill förbättra deras närvaro på Facebook. Vilka är då de kommuner som lyckats bäst under kvartal två, år 2016? Vilka är bäst på att skapa engagemang? Vilka växer snabbast? Vi har analyserat Sveriges kommuner dagligen, som finns med på Facebook, i vårt index och deras resultat under årets andra kvartal.



Malmö, Norrköping och Gävle stad växer mest på Facebook

I snitt hade kommunerna 3084 följare och tillväxten låg på 10.2%. Men så är varje kommun olika stora och därför kan vi förvänta oss att det skiljer sig kraftigt åt i både tillväxt och följare. Störst av alla kommuner är Karlstads kommun med 27425 följare på Facebook, sett till kvartalets slut. I vår topp 10 lista över de kommuner som fått flest nya följare är det Malmö stad som levererat bäst av alla, med 2953 nya följare. Norrköpings kommun gör även ett riktigt bra resultat som ligger strax under med 2869 nya följare. Roligt att se så många kommuner fortsätta växa på Facebook.

# Kommun 1:e April 1:e Juli Nya likes
1Malmö stad16,43519,3882,953
2Norrköpings kommun15,11717,9862,869
3Gävle stad12,16713,8781,711
4Huddinge kommun18,67820,2241,546
5Halmstads kommun10,95112,3891,438
6Västerås stad6,6637,9311,268
7Borås Stad6,6397,8881,249
8Falu Kommun5,4986,7401,242
9Örebro kommun15,03516,2681,233
10Helsingborgs stad6,5907,8001,210


De mindre kommunerna som lyckats bäst

En nyhet i denna kvartalsrapport är att vi inkluderar statistik för hur många svenska följare kommunerna har och i jämförelse med kommunernas folkmängd. Vi ser att Malung-Sälens kommun har 129% av folkmängden vilket är fler följare än kommunens folkmängd. Det är ett imponerande resultat och visar på att Malung-Sälen gör ett fantastiskt arbete med att marknadsföra kommunen utanför dess gränser. Jokkmokk är den andra kommunen som har en hög andel följare sett till folkmängd. Ser vi överlag på vilka kommunerna som presterar bäst här så är det kommuner i regionerna, Norra och Uppsala-Örebro.

# Kommun Svenska Likes Folkmängd Procentuell andel
1Malung-Sälens kommun12,96110,036129.1%
2Jokkmokk3,9975,07278.8%
3Övertorneå kommun3,0244,60365.7%
4Arvidsjaur4,1336,47163.9%
5Arjeplogs kommun1,7312,88760%
6Dorotea kommun1,5112,74055.1%
7Munkfors kommun1,8803,66351.3%
8storfors kommun1,6884,03241.9%
9Säffle kommun6,10615,36639.7%
10Norbergs kommun1,9665,80333.9%


Karlstad kommun engagerar flest användare

Vi har tre kommuner som levererar ett stabilt engagemang varje vecka och dessa är Karlstad, Malmö och Örebro kommun. Alla tre kommunerna engagerar över 3000 unika användare i snitt varje vecka. Karlstad fortsätter ligga i topp precis som de gjorde under kvartal ett.
Om vi inte skulle ha exkluderat "osannolikt högt" engagemang för väldigt korta perioder så hade Fagersta kommun varit ohotad etta denna gång, när det kommer till att skapa engagemang på Facebook. Fagersta gjorde något fantastiskt i april månad och publicerade ett inlägg som verkligen blev viralt på Facebook. Ett initiativ om att återvinna urvuxna barnkläder på förskolan Rosen var hemligheten. Läs Facebookinlägget här. Hur många användare pratade om Fagersta vid detta lag? Jo, över 41.000 unika användare som mest tack var inlägget. Mäktigt och kult att se! Detta är däremot ett undantag än regel för Fagersta men det resulterade även i lite fler än 300 nya följare.

# Kommun Engagemangsgrad Engagerade användare
1Karlstads kommun8%2,224
2Malmö stad12%2,140
3Örebro kommun14%2,136
4Norrköpings kommun10%1,688
5Växjö kommun29%1,338
6Halmstads kommun11%1,313
7Östersunds kommun15%1,178
8Säffle kommun20%1,120
9Malung-Sälens kommun8%1,112
10Jokkmokk21%1,100


De mindre sidorna skapar högst engagemang

Vinnaren med högst engagemangsgrad är Storumans kommun med en engagemangsgrad på 40% och med deras 1327 följare. Vad som gör att Storuman lyckas så bra att engagera deras följare är att de publicerar i snitt, två inlägg per dag och de berättar om vad som händer i kommunen, stort som litet och lyfter fram positiva personliga händelser. Grums kommun ligger på andra plats med 38% engagemangsgrad och med deras 2764 följare. Överlag är det imponerande engagemangsgrader för alla kommunerna i vår topplista.
Götene kommun är även en sida som har haft väldigt osannolikt högt engagemang men under en väldigt kort period och med deras 1308 följare. Hade det inte varit en tillfällighet så hade de legat på första plats. De publicerade ett inspirerande inlägg den 31a mars som genererade mycket engagemang utöver det vanliga för Götene kommuns Facebooksida. Roligt att se för Götene.

# Kommun Engagemangsgrad Följare
1Storumans kommun40%1,327
2Grums kommun38%2,764
3Åmåls kommun32%2,076
4Skara kommun31%1,643
5Mörbylånga kommun30%933
6Öckerö kommun29%1,835
7Växjö kommun29%4,937
8Höganäs kommun29%3,634
9Vänersborgs kommun28%3,704
10Uppvidinge kommun28%1,002


Tre svenska kommuner som levererar svar

Endast tre kommuner levererar och tar sitt ansvar genom att leva upp till en responsgrad på över 80%, när det kommer till att svara på inlägg som skrivs av andra på kommunernas respektive Facebooksidor. Det finns en kommun som verkligen sticker ut i topplistan och det är Forshaga kommun som tagit ett stort ansvar och svarar på över 95% av alla inlägg och med en responstid på 1008 minuter (16.5 timme) i snitt. Mycket glädjande att se en sådan hög responsgrad. Men samtidigt är det tråkigt att så få kommuner med låga responsgrader.

# Kommun Responsgrad Responstid Inlägg per dag
1Forshaga kommun95.6%1008 min0.7
2Hammarö kommun83.2%1197 min1.1
3Östersunds kommun80%2170 min0.5
4Jönköpings kommun77%1482 min1
5Solna stad71.4%2320 min0.7
6Västerås stad71.4%1530 min0.5
7Karlstads kommun70.9%1958 min2.9
8Kungsbacka kommun68.1%2132 min0.8
9Norrtälje kommun67.4%878 min0.5
10Kristinehamns kommun66.7%2121 min0.5


Fortsatt långa svarstider under andra kvartalet

När det kommer till responstider så är det ingen kommun som utmärker sig för att ha snabba första svarstider. Ställer man en fråga får man vara beredd på att vänta innan någon hör av sig. Eskilstuna kommun är ändå den kommun som presterar bäst av alla med en responstid på 663 minuter (11 timmar) i vår topplista. Forshaga kommun är den kommun som håller bäst service överlag av alla kommunerna under andra kvartalet.

# Kommun Responstid Responsgrad Inlägg per dag
1Eskilstuna kommun663 min53.4%1
2Laholms kommun711 min40.4%0.5
3Norrtälje kommun878 min67.4%0.5
4Forshaga kommun1008 min95.6%0.7
5Hammarö kommun1197 min83.2%1.1
6Grums kommun1205 min60.6%0.8
7Falu Kommun1221 min58%0.5
8Ängelholms kommun1391 min62.2%0.5
9Malmö stad1447 min65.2%1.5
10Jönköpings kommun1482 min77%1


Härryda kommun är bäst på Facebook

Härryda kommun har haft bäst poäng i snitt under andra kvartalet och därmed haft den sammanlagda bästa prestationen och utvecklingen gällande nyckeltal så som: tillväxt, engagemang, aktivitet, "best practices" och responsivitet. 92.9 poäng vilket är ett imponerande resultat! På en andra plats har vi Höganäs kommun på 91.2 poäng. Två kommuner över 90 poäng.
Vi har flera kommuner som ligger på en bra snittpoäng i vår topplista och dessa bör uppmärksammas om den goda närvaron och utvecklingen dessa sidor har haft under andra kvartalet. Bra jobbat.

# Kommun Poäng
1Härryda kommun92.9
2Höganäs kommun91.2
3Falu Kommun89.2
4Båstads kommun88.1
5Sigtuna kommun87.7
6Uddevalla kommun87.7
7Vänersborgs kommun87.3
8Östersunds kommun87
9Växjö kommun86.8
10Ale kommun86.4


Nästa kvartalsrapport publiceras i oktober.
Vår andra kvartalsrapport finns i sin helhet att tillgå för våra kunder.
Kontakta oss om ni vill bli kunder eller vill veta mer.

Om undersökningen.
Smampion har under april, maj och juni månad analyserat 227 av Sveriges kommuners närvaro på Facebook. Så här har vi värderat våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har analyserat hur många följare sidorna har haft den 1:e april och den 1:e juli. Kommunernas folkmängd baseras på SCB statistik den 30:e september 2015 och antalet gillare är endast svenska användare och inte det totala antalet användare som gillat en sida.
Engagemang: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren har gjort någon av följande aktiviteter: gillat sidan, skickat ett meddelande till sidan, gillat ett inlägg från sidan, kommenterat på ett inlägg från sidan, delat ett inlägg från sidan, skrivit ett inlägg på sidan. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan. Vi har filtrerat bort dagar där onormalt högt engagemang har skapats för att ge en mer rättvisande bild för hur engagemanget ser ut i vanliga fall. Som onormalt högt engagemang är när fler än 200% av sidans gillare pratar om sidan, under en dag.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått 0.5 eller fler inlägg i snitt, från användare skrivna på deras sida. Responsgrad är den procentuella andelen av dom skrivna inläggen på sidan av andra användare och som fått ett skriftligt svar från sidan. Ett inlägg från en annan användare är inte en kommentar på sidans egna inlägg och ett inlägg beräknas vara svarat när sidan kommenterat inlägget som användaren har gjort.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation och närvaro för den undersökta perioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek. Ett resultat över 80 innebär att sidan har en väldigt bra närvaro på sin sida medans under 45 poäng så är det inte alls en godkänd närvaro.



Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-09-23, 10:31

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Gillar du detta? Dela då till dina kollegor och vänner

Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


395 miljoner
Inläggsanalyser

231 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna