Svenska företag ligger onekligen i framkant när det gäller att nå ut med sitt budskap på Youtube. Även internationellt sett är man framgångsrik med att hålla fast vid sina befintliga kunder och följare och, inte minst, när det gäller att nå ut till nya. Vilka svenska företag har då lyckats bäst under andra kvartalet för 2016? Vilka har bibehållit sina följare? Vilka har nått flest nya? Vi har analyserat närmare 1000 svenska företag och organisationers närvaro på Youtube.



Mediebolagen stärker sin ställning på Youtube med nya följare

Föga förvånande så har mediebolagen en fortsatt stark ställning på Youtube, vilket inte är så konstigt då man redan från början har ett försprång vad gäller ljud och bild. Vet man dessutom vad Youtube handlar om så har man goda möjligheter att dels utveckla sin egen verksamhet och mediet som sådant. Liksom under första kvartalet ligger DreamHack i topp, med nya följare och man ökar till och med sitt försprång gentemot konkurrenterna. Tv4 håller sig i topp med flera platser, även om en av de mest populära, Idol, var vid detta lag slut för säsongen. En svensk Youtube-sida fick i snitt 74 nya följare.

# Företag 1:e April 1:e Juli Nya följare
1DreamHack124,828137,11812,290
2TV424,68729,8515,164
3Idol Sverige50,95954,8843,925
4Disney Channel Sverige43,38746,8143,427
5Expressen TV17,51519,6392,124
6SVT20,42022,1661,746
7Cartoon Network Sverige10,31812,0011,683
8Talang Sverige20,48122,0021,521
9Liseberg Göteborg7,1248,2421,118
10Ving Sverige - Vingresor13,15214,2681,116

Musikbolag och turism på frammarsch

Vad gäller engagemang har DreamHack dock fått ge upp sin topplacering, till förmån för Warner Music som ökar starkt med 22,693 engagerade användare, jämfört med närmaste konkurrenten, DreamHack på 18,720. På tredjeplats hittar vi Svenska Turistföreningen som under andra kvartalet, under sommarmånaderna, haft högsäsong och det märks! Annars är det åter mediebolagen som ligger i vår topp 10 lista för mest engagemang. I snitt hade en svensk Youtube-sida för denna period, 168 engagerade användare.

# Företag Videos per dag Engagerade användare
1Warner Music Sweden0.1522,693
2DreamHack5.1318,720
3stfturist0.0815,857
4Nyhetsmorgon14.8910,665
5TV4Sport8.426,229
6TV45.166,106
7ICA0.414,692
8Sverigedemokraterna0.424,653
9TV4Nyheterna6.194,159
10Expressen TV19.933,734

TV4 har fortsatt stark ställning på Youtube

TV4:s starka ställning tycks ohotad även när det gäller nya visningar för alla undersökta Youtubesidor. Man håller inte mindre än fem av tio platser på topplistan, varav 3 i topp, dock har Nyhetsmorgon under andra kvartalet gått om Idol men Malou Efter Tio tar sig in på plats nummer tio. Imponerande av Tv4!

# Företag Nya visningar
1TV414,100,856
2Nyhetsmorgon9,776,465
3Idol Sverige8,633,085
4Kanal 56,231,889
5TV4Sport4,787,960
6Expressen TV4,442,585
7DreamHack4,269,308
8Universal Pictures Sweden3,393,709
9IKEA Sverige3,163,199
10Malou Efter Tio2,846,774

TV4 bäst totalt sett

TV4:s framgångar ger givetvis återklang när det gäller den totala närvaron för kvartal två. Redan under första kvartalet låg man på andra plats, endast slagen av Vingresor men nu flyttar man alltså upp i topp! Örebro SK Fotboll skjuter in sig som nummer två men även DreamHack och ExpressenTV får bättre resultat än under första kvartalet.

# Företag Poäng
1TV497.2
2oskfotboll94.6
3Viaplay Sverige93.3
4DreamHack93.1
5Expressen TV92.7
6IFK Göteborg91.8
7Svenska Spel91.5
8Disney Channel Sverige91.2
9SYDSVENSKAN91.1
10Tankesmedjan Timbro89.9


Om undersökningen.
Smampion har under april, maj, juni månad analyserat 990 svenska företag och organisationers närvaro på Youtube. Endast företag och deras sidor är inkluderade i denna undersökning. Det finns många fantastiska svenskar med personliga kanaler men dessa sidor är alltså exkluderade från denna undersökning. Så här värderar vi våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har jämfört hur många följare (prenumeranter) sidorna har haft under 1:e mars och den 1:e juli.
Engagemang: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren gillat/ogillat eller kommenterat på en av sidans videos. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Nya visningar: Hur många nya visningar sidans alla videos totalt har fått under kvartalet.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation och närvaro för den undersökta perioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, samt andra viktiga element i sidans videos. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek. Ett resultat över 80 innebär att sidan har en väldigt bra närvaro medans mindre än 45 poäng har sidan inte alls en godkänd närvaro.



Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Youtube, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-10-26, 15:04

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Gillar du detta? Dela då till dina kollegor och vänner

Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


391 miljoner
Inläggsanalyser

229 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna