Facebook har på relativt kort tid blivit ett smidigt och effektivt sätt för kommuner att nå ut till kommuninvånare och besökare med information och upplysningar. De flesta av Sveriges kommuner har insett detta och påbörjat en resa som uppfyller ett gott syfte. I denna rapport för tredje kvartalet, 2016 har vi undersökt 228 svenska kommunsidor och besvarar bland annat, vilka som skapat mest engagemang, vilka som har bäst responsgrad och vilka som lyckats få högst poäng sammantaget.
Flest nya följare – Gävle i topp!
Under tredje kvartalet hade svenska kommuner i snitt 3 336 följare och en tillväxt på 6.6%. I topp hittar vid Gävle stad som imponerar med inte mindre än drygt 4 000 fler följare under tiden 1 juli till 1 oktober. Från närmare 14 000 till nästan 18 000 följare – inte dåligt! På andra plats hittar vi den avsevärt större kommunen Malmö som ökar med drygt 1 900 likes under perioden. Något som tål att jämföras, då Malmö startade på strax över samma nivå som Gävle slutade på.
# |
Kommun |
1:e Juli |
1:e Oktober |
Nya likes |
1 | | Gävle stad | 13,881 | 17,931 | 4,050 |
2 | | Malmö stad | 19,405 | 21,307 | 1,902 |
3 | | Helsingborgs stad | 7,807 | 9,204 | 1,397 |
4 | | Karlstads kommun | 27,435 | 28,818 | 1,383 |
5 | | Göteborgs Stad | 6,115 | 7,482 | 1,367 |
6 | | Falu Kommun | 6,742 | 7,848 | 1,106 |
7 | | Norrköpings kommun | 17,998 | 19,098 | 1,100 |
8 | | Uppsala kommun | 7,526 | 8,480 | 954 |
9 | | Skövde kommun | 6,337 | 7,261 | 924 |
10 | | Örebro kommun | 16,273 | 17,091 | 818 |
Flest likes i förhållande till befolkningsmängd
Om man ser till antalet likes i förhållande till befolkningsmängd så har ordningen på listan inte ändrats sedan andra kvartalet och inte några större förändringar har gjorts. Malung-Sälens kommun är den Facebooksida bland undersökta kommuner som ligger långt över förväntan av snittet. Överlag presterar glesbygdskommuner i norr väldigt bra på listan.
# |
Kommun |
Svenska Likes |
Folkmängd |
Procentuell gillningar |
1 | | Malung-Sälens kommun | 13,266 | 10,036 | 132.2% |
2 | | Jokkmokk | 4,043 | 5,072 | 79.7% |
3 | | Övertorneå kommun | 3,035 | 4,603 | 65.9% |
4 | | Arvidsjaur | 4,159 | 6,471 | 64.3% |
5 | | Arjeplogs kommun | 1,747 | 2,887 | 60.5% |
6 | | Dorotea kommun | 1,555 | 2,740 | 56.8% |
7 | | Munkfors kommun | 2,036 | 3,663 | 55.6% |
8 | | storfors kommun | 1,705 | 4,032 | 42.3% |
9 | | Säffle kommun | 6,435 | 15,366 | 41.9% |
10 | | Sölvesborg - naturligtvis | 5,814 | 17,160 | 33.9% |
De kommuner som engagerar flest
På listan över de kommuner som engagerar flest unika användare, återfinns såväl större som mindre kommuner, från norr till söder. Förstaplatsen går till Karlstads kommun som med en engagemangsgrad på 10% och med 2 814 engagerade användare placerar sig långt före övriga på listan.
Kommuner med de mest engagerade följarna
För att kommunerna på Facebook ska effektivt nå ut med sitt budskap och dels för att upprätthålla kommunikation med medborgarna så krävs det att man skapar engagemang. Ett högt engagemang är ett kvitto på att man lyckas med detta.
De 228 undersökta kommunsidorna hade under tredje kvartalet en engagemangsgrad i snitt på 12%. Detta gör topplaceringarnas siffror desto mer imponerande; Vadstena på första plats och Hagfors på andra kommer bägge upp i 44%. Det bör dock tilläggas att bägge är nya sidor med relativt få följare, än så länge och därför har de under denna period så högt engagemang. Sett till antal följare och engagemangsgrad lyckas trean på listan, Haparanda stad, bäst med sina 1,898 följare och engagemangsgrad på 38%. Men givetvis så gör alla kommunerna i denna topplista ett riktigt bra resultat, över förväntan. I vår stora undersökning bland alla svenska företag och organisationer på Facebook så var Umeå kommun en av de Facebooksidor med högst engagemangsgrad på 68%, vilket hade gett dom en första plats här men vi har för denna, likt tidigare, räknat på normalfallet med engagemang, sidorna skapar.
Andra relativt nya kommunsidor på listan är Älvkarleby och Vännäs som kommer upp i 34 respektive 30%.
Forshaga kommun imponerar med bäst responsgrad
I snitt har svenska kommuners Facebooksidor en responsgrad på 43.2%. Av de 228 sidorna är det sex som kommer upp över 80%, vilket är väl presterat. Bland dessa tar ettan Forshaga kommun en särställning med en responsgrad på inte mindre än 96% vilket inte kan ses som annat än exemplariskt och ett föredöme för alla som vill lyckas med kundrelationer (medborgarkontakt) på Facebook. Man lyckas även bra med responstiden, jämfört med de andra på listan: 738 minuter vilket är nästan 1000 minuter snabbare än genomsnittstiden.
Mölndal har bäst responstid
Det har varit en del förändringar på topp-tiolistan, om vi jämför ned andra kvartalet och när det gäller responstid. Sett till topplistan som sådan så presterar Jönköpings- respektive Hammarö kommuner bäst om vi tar hänsyn till både, tid och svarsgrad men det räcker bara till en tredje respektive femte plats på listan. Högst upp hittar vi Mölndals stad som med lägsta, responstiden på 631 minuter, har varit snabbast bland de undersökta. Det bör tilläggas att de Facebooksidor som analyserats i snitt hade en responstid på 1 797 minuter (29 timmar) vilket ställer kommunerna på topp-tiolistan i ett annat ljus.
Poäng och total närvaro
Svenska kommuner lyckas många gånger riktigt bra på Facebook. Fler och fler kommunikatörer verkar ha insett att det är värt en hel del att avsätta tid för detta. När det gäller den sammanlagda poängen märks detta särskilt med listans etta, Hagfors kommun, som är nya på Facebook men landar i ett snitt på 96.2 poäng, i jämförelse där snittet för kommunerna på Facebook ligger på 68 poäng – ingen dålig start av Hagfors!
Duktiga kommunikatörer, analyser, arbetssätt och investeringar gör att poängen överlag är rätt hög när svenska kommuners verksamhet på Facebook ska analyseras. Kommunerna på topp-tio är spridda över landet, från norr till söder, här finns storstäder och landsortskommuner. Kort sagt kan man göra bra ifrån sig på Facebook, oavsett vart i landet man befinner sig men det finns fortfarande mycket att förbättra sig på för många.
Premium analys och tips!
För denna undersökning så har vi valt erbjuda ett par ytterligare analyser och tips som, tyvärr, endast ges åtkomst till våra betalande kunder. Men om ni vill ta del av detta och mycket mer så får ni gärna
kontakta oss för att veta
mer om våra produkter.
Så vad var det som skapade så mycket engagemang hos Umeå, Haninge, Vingåker, Laholm, Eslöv, Grästorps, Sala och Norbergs kommun? Samt vilka kommuner har ansträngt sig för att trygga kundrelationer med invånarna? Det finns massor med exempel att visa, från kommunerna men vi har valt ut ett par styckena från Eslöv, Laholm, Kungälvs och Hässleholms kommun.
Inläggen som skapat mest engagemang med följarna
Logga in här med ert kundkonto för att se detta innehåll.Med ett kundkonto får ni tillgång till Smampions verktyg som sparar er tid, ger er nya insikter och tillgång till analyser och rapporter. Nyfiken? Prova Smampions verktyg genom att skapa ett testkonto.
Goda exempel för goda kundrelationer
Logga in här med ert kundkonto för att se detta innehåll.Med ett kundkonto får ni tillgång till Smampions verktyg som sparar er tid, ger er nya insikter och tillgång till analyser och rapporter. Nyfiken? Prova Smampions verktyg genom att skapa ett testkonto.
Nästa kvartalsrapport publiceras i januari.
Vår tredje kvartalsrapport finns i sin helhet att tillgå för våra kunder.
Kontakta oss om ni vill bli kunder eller vill veta mer.
Om undersökningen.
Smampion har under juli, augusti, oktober månad analyserat 228 av Sveriges kommuners närvaro på Facebook. Så här har vi värderat våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har analyserat hur många följare sidorna har haft den 1:e juli och den 1:e oktober. Kommunernas folkmängd baseras på SCB statistik den 30:e september 2015 och antalet gillare är endast svenska användare och inte det totala antalet användare som gillat en sida.
Engagemang: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren har gjort någon av följande aktiviteter: gillat sidan, skickat ett meddelande till sidan, gillat ett inlägg från sidan, kommenterat på ett inlägg från sidan, delat ett inlägg från sidan, skrivit ett inlägg på sidan.
Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan. Vi har filtrerat bort dagar där onormalt högt engagemang har skapats för att ge en mer rättvisande bild för hur engagemanget ser ut i vanliga fall. Som onormalt högt engagemang är när fler än 200% av sidans gillare pratar om sidan, under en dag.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått 0.5 eller fler inlägg i snitt, från användare skrivna på deras sida. Responsgrad är den procentuella andelen av dom skrivna inläggen på sidan av andra användare och som fått ett skriftligt svar från sidan. Ett inlägg från en annan användare är inte en kommentar på sidans egna inlägg och ett inlägg beräknas vara svarat när sidan kommenterat inlägget som användaren har gjort.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation och närvaro för den undersökta perioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek. Ett resultat över 80 innebär att sidan har en väldigt bra närvaro på sin sida medans under 45 poäng så är det inte alls en godkänd närvaro.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu
Publicerad
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-11-16, 08:01
Prenumerera på nyhetsbrevet
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.
Kommentera denna artikel
Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.