Instagram är fortfarande det sociala nätverket där svenska företag och organisationer växer mest. Under det andra kvartalet i år fick ett svenskt företag i genomsnitt över 16% nya följare till sin Instagramsida. Vilka var då de företag som växte mest? Vilka var bäst på att engagera sina följare och vem skapade mest engagemang? Samt vem hade bäst närvaro totalt sett under kvartalet? I vår andra Instagramrapport för 2016 har vi analyserat över 2500 svenska företag och deras närvaro på Instagram.
Fortsatt de stora svenska varumärkena som växer
Bland de svenska företagen som växt mest på Instagram under andra kvartalet finner vi nästan samma företag och varumärken som under kvartal ett. Marabou ligger fortsatt i topp med 40.672 nya följare (Q1 38.205) följt av Partykungen.se som fått 31.922 nya följare. Väldigt imponerande är att Partykungen.se hade hela 50% i tillväxt.
IKEA Sverige, Elle Decoration Sverige, Melodifestivalen, Åhléns och Sweden - Sverige är några av sidorna som likt föregående kvartal ligger kvar i topp för de som hade mest nya följare för kvartalet.
Utifrån topplistan kanske vi kan dra slutsatsen att: Vi svenskar älskar vårt chokladgodis från Marabou, Vi älskar att festa loss med coola saker från Partykungen, Inredning och tillbehör köper vi från IKEA och inspireras av Elle, Vi älskar att resa med SAS, Sport är intressant att läsa om, Musiktävlingar som Melodifestivalen underhåller oss bäst, Vi tycker om att följa vår svenska kungafamiljen hos Expressen Kungligt och till sist, Vi älskar vårt Sweden - Sverige ♥.
# |
Företag |
1:e April |
1:e Juli |
Tillväxt |
Nya likes |
1 | | Marabou | 104,416 | 145,088 | 39% | 40,672 |
2 | | Partykungen.se | 64,313 | 96,235 | 50% | 31,922 |
3 | | IKEA Sverige | 147,439 | 174,209 | 18% | 26,770 |
4 | | SAS Scandinavian Airlines | 78,206 | 96,349 | 23% | 18,143 |
5 | | Sportbladet | 66,537 | 82,804 | 24% | 16,267 |
6 | | ELLE Decoration Sverige | 60,577 | 76,174 | 26% | 15,597 |
7 | | ✨ Melodifestivalen ✨ | 146,163 | 160,643 | 10% | 14,480 |
8 | | Expressen Kungligt | 20,185 | 34,618 | 72% | 14,433 |
9 | | Åhléns | 135,695 | 149,906 | 11% | 14,211 |
10 | | Sweden - Sverige | 64,352 | 78,508 | 22% | 14,156 |
Djurens Rätt är fortfarande mästare på att engagera
Precis som föregående kvartal så är det Djurens rätt som håller högst engagemangsgrad. En vanlig månad engagerar Djurens Rätt över 100.000 användare på Instagram vilket är väldigt imponerande. Vad är anledningen till detta starka engagemang? Djur är lätta att älska och de bjuder på många inlägg som består av positiva nyheter, roliga bilder, uppmaningar och uppmärksammande videos.
I vår topp 10 lista finns hela sex Instagramsidor som är sportrelaterade. Tydligare än såhär kan det inte bli att sportnyheter fortfarande engagerar mest på Instagram!
Instagramsidor som engagerat mest följare
Om vi istället tittar på hur många unika användare våra svenska Instagramsidor har engagerat med så ser vår topp 10 lista ut på detta sätt.
Den totalt bästa närvaron
I vår topp 10 med den totalt bästa närvaro finns det många svenska företag, varumärken och organisationer att inspireras av. De som lyckats bäst är Kolmården och deras lansering av nya berg- och dalbanan Wildfire. Hoppas lanseringen gick lika bra som deras första plats här. Andra sidor som har ett imponerande resultat och med inspiration att hämta från är Höganäs kommun, Birka Cruises och Hälsoliv. Grattis till alla för ett riktigt bra resultat under andra kvartalet.
Nästa kvartalsrapport för Instagram publiceras i oktober.
Om undersökningen.
Smampion har under april, maj och juni månad analyserat över 2500 svenska företag och organisationers närvaro på Instagram. Endast sidor som vi ansett som svenska företag, organisationer eller dylikt är inkluderade i denna undersökning och sidor som har 1000 eller fler följare Så här värderar vi våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har jämfört hur många följare sidorna har haft under 1:e april och den 1:e juli.
Engagemangsgrad: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren gillat eller kommenterat på ett av sidans inlägg. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation under den angivna tidsperioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Instagram, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu
Publicerad
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-09-21, 13:32
Prenumerera på nyhetsbrevet
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.
Kommentera denna artikel
Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.