Instagram är en viktig och stadigt växande plattform för svenska företag som vill kommunicera och bygga kundrelationer. I snitt ökade svenska företag på Instagram med 11,7% under tredje kvartalet och här följer rapporten, som sträcker sig från 1 juli till 1 oktober. Drygt 2500 företag ingår i denna intressanta och spännande undersökning. Undersökning visar att de mest olika verksamheter kan göra bra ifrån sig på Instagram och inspirera såväl etablerade aktörer som nya uppstickare till att tänka nytt vad gäller sociala medier.
Nya följare - Etablerade aktörer behåller ledningen
Tredje kvartalet visar på stabila förhållanden i toppen vad gäller svenska företag och deras följare på Instagram. IKEA ligger i topp med 28 631 nya följare, vilket innebär en ökning med 16%! Detta gör IKEA till det svenska företag som är störst på Instagram men vi ser även andra aktörer som rör på sig. Exempelvis gör Expressen Kungligt den procentuellt största ökningen på denna topplista(36%), vilket rimligen beror på att man varit bra på att bevaka de många händelser som tilldragit sig under året i kungafamiljen och förmedlat detta vidare på Instagram.
Att stora och etablerade företag som IKEA, Volvo och Marabou gör bra ifrån sig på listan visar att Instagram är ett stort och viktigt medium. Ett tecken på att företagets verksamhet är en succé, kan återspegla sig i denna topplista utan tvekan.
# |
Företag |
1:e Juli |
1:e Oktober |
Tillväxt |
Nya likes |
1 | | IKEA Sverige | 174,482 | 203,113 | 16% | 28,631 |
2 | | Marabou | 145,685 | 172,129 | 18% | 26,444 |
3 | | Partykungen.se | 96,602 | 120,607 | 25% | 24,005 |
4 | | SAS Scandinavian Airlines | 96,556 | 115,664 | 20% | 19,108 |
5 | | ELLE Decoration Sverige | 76,379 | 94,264 | 23% | 17,885 |
6 | | Volvo Car Sverige | 79,642 | 93,572 | 18% | 13,930 |
7 | | Svenskt Tenn | 95,299 | 108,201 | 14% | 12,902 |
8 | | Expressen Kungligt | 34,677 | 47,099 | 36% | 12,422 |
9 | | Mio | 43,013 | 54,784 | 27% | 11,771 |
10 | | Åhléns | 150,065 | 161,540 | 8% | 11,475 |
Högst engagemangsgrad - Sportens kvartal
Med tanke på Sommar-OS i Rio de Janeiro så är det kanske inte så konstigt att sporten dominerar på listan vad gäller att skapa engagemang. Sportbladet(Aftonbladet)och SVT Sport placerar sig högt, troligen till följd av OS-bevakningen men även Djurgården Fotboll och IFK Göteborg återfinns på listan så även svenska sportnyheter på hemmaplan har gjort bra ifrån sig på Instagram under perioden. Högst upp på listan finner vi Djurens Rätt som åter igen har en otrolig hög engagemangsgrad på inte mindre än 201%, imponerade stort! För andra ideella organisationer så kan Djurens rätt vara en bra inspirationskälla för hur man kan lyfta agendan, på ett bra sätt i sociala medier.
Under tredje kvartalet hade svenska företag i snitt en engagemangsgrad på 20% på Instagram.
Flest engagerade användare
Föga förvånande så står sig sporten väl även bland unika användare på Instagram, inte mindre än 5 av 10 sidor är sportrelaterade. Flest engagerade användare, varje månad står Sportbladet för, i snitt engagerat 159 118 användare och då med ett väldigt stort försprång till tvåan i topplistan, Djurens rätt på 99 767 användare.
Poäng – Total närvaro och prestation
Svenska aktörer presterar rätt bra på Instagram och den samling av organisationer och företag som finns på topplistan över bäst närvaro totalt sett är väldigt bred och blandad, vilket är roligt att se. Så vitt skilda verksamheter som Svenska Ridsportförbundet och IFK Norrköping återfinns bredvid Notar Mäklare Hammarby och Expressen Kungligt. I topp hittar vi dock Höganäs kommun och Birks Cruises som på första(98,8 poäng) respektive andra plats(96,9 poäng) imponerar stort i konkurrensen! Bra jobbat!
Detta visar att semestermånader och Sommar-OS inte inneburit att dessa aktörer på listan legat i hängmattan under tredje kvartalet, tvärtom finns här mycket att inspireras av för andra företag och organisationer som vill marknadsföra sig och skapa kundrelationer på Instagram. Instagramsidor hade i snitt en poäng på 65.
Nästa kvartalsrapport för Instagram publiceras i januari.
Om undersökningen.
Smampion har under juli, augusti och september månad analyserat över 2500 svenska företag och organisationers närvaro på Instagram. Endast sidor som vi ansett som svenska företag, organisationer eller dylikt är inkluderade i denna undersökning och sidor som har 1000 eller fler följare. Så här värderar vi våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har jämfört hur många följare sidorna har haft under 1:e juli och den 1:e oktober.
Engagemangsgrad: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren gillat eller kommenterat på ett av sidans inlägg. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation under den angivna tidsperioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Instagram, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu
Publicerad
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-11-11, 13:10
Prenumerera på nyhetsbrevet
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.
Kommentera denna artikel
Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.