Instagram är en viktig och stadigt växande plattform för svenska företag som vill kommunicera och bygga kundrelationer. I snitt ökade svenska företag på Instagram med 11,7% under tredje kvartalet och här följer rapporten, som sträcker sig från 1 juli till 1 oktober. Drygt 2500 företag ingår i denna intressanta och spännande undersökning. Undersökning visar att de mest olika verksamheter kan göra bra ifrån sig på Instagram och inspirera såväl etablerade aktörer som nya uppstickare till att tänka nytt vad gäller sociala medier.



Nya följare - Etablerade aktörer behåller ledningen

Tredje kvartalet visar på stabila förhållanden i toppen vad gäller svenska företag och deras följare på Instagram. IKEA ligger i topp med 28 631 nya följare, vilket innebär en ökning med 16%! Detta gör IKEA till det svenska företag som är störst på Instagram men vi ser även andra aktörer som rör på sig. Exempelvis gör Expressen Kungligt den procentuellt största ökningen på denna topplista(36%), vilket rimligen beror på att man varit bra på att bevaka de många händelser som tilldragit sig under året i kungafamiljen och förmedlat detta vidare på Instagram. Att stora och etablerade företag som IKEA, Volvo och Marabou gör bra ifrån sig på listan visar att Instagram är ett stort och viktigt medium. Ett tecken på att företagets verksamhet är en succé, kan återspegla sig i denna topplista utan tvekan.

# Företag 1:e Juli 1:e Oktober Tillväxt Nya likes
1IKEA Sverige174,482203,11316%28,631
2Marabou145,685172,12918%26,444
3Partykungen.se96,602120,60725%24,005
4SAS Scandinavian Airlines96,556115,66420%19,108
5ELLE Decoration Sverige76,37994,26423%17,885
6Volvo Car Sverige79,64293,57218%13,930
7Svenskt Tenn95,299108,20114%12,902
8Expressen Kungligt34,67747,09936%12,422
9Mio43,01354,78427%11,771
10Åhléns150,065161,5408%11,475


Högst engagemangsgrad - Sportens kvartal

Med tanke på Sommar-OS i Rio de Janeiro så är det kanske inte så konstigt att sporten dominerar på listan vad gäller att skapa engagemang. Sportbladet(Aftonbladet)och SVT Sport placerar sig högt, troligen till följd av OS-bevakningen men även Djurgården Fotboll och IFK Göteborg återfinns på listan så även svenska sportnyheter på hemmaplan har gjort bra ifrån sig på Instagram under perioden. Högst upp på listan finner vi Djurens Rätt som åter igen har en otrolig hög engagemangsgrad på inte mindre än 201%, imponerade stort! För andra ideella organisationer så kan Djurens rätt vara en bra inspirationskälla för hur man kan lyfta agendan, på ett bra sätt i sociala medier.

Under tredje kvartalet hade svenska företag i snitt en engagemangsgrad på 20% på Instagram.

# Företag Engagemangsgrad Engagerade användare Inlägg per dag
1Djurens Rätt201%997673.1
2Expressen Kungligt197%789223.5
3Sportbladet185%1591185.6
4SVT Sport150%922275.9
5Svenska Ridsportförbundet150%273582
6Notar Mäklare Hammarby138%12382.2
7TV4Sport138%448146
8Handbollslandslaget129%398052.1
9Djurgården Fotboll120%523263.1
10IFK Göteborg106%518313


Flest engagerade användare

Föga förvånande så står sig sporten väl även bland unika användare på Instagram, inte mindre än 5 av 10 sidor är sportrelaterade. Flest engagerade användare, varje månad står Sportbladet för, i snitt engagerat 159 118 användare och då med ett väldigt stort försprång till tvåan i topplistan, Djurens rätt på 99 767 användare.

# Företag Engagerade användare Engagemangsgrad Inlägg per dag
1Sportbladet159118185%5.6
2Djurens Rätt99767201%3.1
3SVT Sport92227150%5.9
4Expressen Kungligt78922197%3.5
5Partykungen.se7867271%1.1
6Marabou5781736%0.3
7Djurgården Fotboll52326120%3.1
8IFK Göteborg51831106%3
9SAS Scandinavian Airlines4802945%0.8
10Hammarby Fotboll4546399%1.7


Poäng – Total närvaro och prestation

Svenska aktörer presterar rätt bra på Instagram och den samling av organisationer och företag som finns på topplistan över bäst närvaro totalt sett är väldigt bred och blandad, vilket är roligt att se. Så vitt skilda verksamheter som Svenska Ridsportförbundet och IFK Norrköping återfinns bredvid Notar Mäklare Hammarby och Expressen Kungligt. I topp hittar vi dock Höganäs kommun och Birks Cruises som på första(98,8 poäng) respektive andra plats(96,9 poäng) imponerar stort i konkurrensen! Bra jobbat!

Detta visar att semestermånader och Sommar-OS inte inneburit att dessa aktörer på listan legat i hängmattan under tredje kvartalet, tvärtom finns här mycket att inspireras av för andra företag och organisationer som vill marknadsföra sig och skapa kundrelationer på Instagram. Instagramsidor hade i snitt en poäng på 65.

# Företag Poäng
1Höganäs kommun98.8
2Birka Cruises96.9
3Expressen Kungligt95.6
4Wildfirekolmarden95.6
5Djurens Rätt95.5
6Litet nystan95.1
7Svenska Ridsportförbundet94.8
8Kils kommun93.6
9Notar Mäklare Hammarby93.1
10IFK Norrköping93


Nästa kvartalsrapport för Instagram publiceras i januari.

Om undersökningen.
Smampion har under juli, augusti och september månad analyserat över 2500 svenska företag och organisationers närvaro på Instagram. Endast sidor som vi ansett som svenska företag, organisationer eller dylikt är inkluderade i denna undersökning och sidor som har 1000 eller fler följare. Så här värderar vi våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har jämfört hur många följare sidorna har haft under 1:e juli och den 1:e oktober.
Engagemangsgrad: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren gillat eller kommenterat på ett av sidans inlägg. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation under den angivna tidsperioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek.



Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Instagram, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-11-11, 13:10

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Gillar du detta? Dela då till dina kollegor och vänner

Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


391 miljoner
Inläggsanalyser

229 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna