Instagram är det sociala nätverket där svenska företag växer mest. Under det första kvartalet i år fick ett svenskt företag i genomsnitt över 17% nya följare till sin Instagramsida. Starka siffror! Men vilka företag växte mest? Och vilka var bäst på att engagera sina följare? I vår första Instagramrapport för 2016 har vi analyserat över 2500 svenska företag och deras närvaro på Instagram.
De stora svenska varumärkena levererar
Bland de svenska företagen som växt mest på Instagram under årets första tre månader finner vi många stora svenska varumärken. Marabou ligger i topp med 38.205 nya följare tätt följt av Ikea Sverige som fått 36.265 nya följare. Imponerande siffror!
Vi är också väldigt imponerade av Partykungen som fått 66% fler följare samt Fyndiq.se som nästan fördubblat antalet följare under årets första tre månader!
# |
Företag |
1:e Januari |
1:e April |
Tillväxt |
Nya likes |
1 | | Marabou | 65,869 | 104,074 | 58% | 38,205 |
2 | | IKEA Sverige | 110,830 | 147,095 | 33% | 36,265 |
3 | | ✨ Melodifestivalen ✨ | 113,449 | 146,084 | 29% | 32,635 |
4 | | Partykungen.se | 38,701 | 64,075 | 66% | 25,374 |
5 | | Åhléns | 114,800 | 135,479 | 18% | 20,679 |
6 | | Elledecorationse | 40,260 | 60,401 | 50% | 20,141 |
7 | | Svenskt Tenn | 65,459 | 82,853 | 27% | 17,394 |
8 | | Ellos | 102,330 | 119,378 | 17% | 17,048 |
9 | | Fyndiq.se (Officiell) | 17,775 | 34,048 | 92% | 16,273 |
10 | | Sweden - Sverige | 48,250 | 64,120 | 33% | 15,870 |
Djurens Rätt är mästare på att engagera
En vanlig månad engagerar Djurens Rätt nästan 100.000 användare på Instagram vilket är väldigt imponerande då denna organisation "bara" har ca 40.000 följare. Så vad är anledningen till detta starka engagemang? Denna fantastiska organisation bjuder på många inlägg som består av positiva nyheter, glada utrop, roliga bilder och häpnadsväckande videos.
I vår topp 10 lista finner vi också fyra sidor som på något sätt har med sport att göra. Så tydligt är att sport och idrottsnyheter engagerar på Instagram!
Många svenska företag att bli inspirerad av
Det finns många svenska företag att inspireras av på Instagram. Det senaste kvartalet har vi sett fenomenala resultat från Hälsoliv, Birka Cruises och Höganäs kommun. Här finns inspiration att hämta!
Vad har dessa sidor gemensamt? De publicerar inlägg varje dag, de är delaktiga i dialogerna som uppstår på deras inlägg, de är personliga i sina inlägg och de lägger tid på att ta de där riktigt fina och professionella bilderna.
Vår kvartalsrapport i sin helhet finns tillgänglig att ladda ner för våra kunder.
Kontakta oss om ni vill veta mer.
Om undersökningen.
Smampion har under januari, februari och mars månad analyserat 2510 svenska företag och organisationers närvaro på Instagram. Så här värderar vi våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har jämfört hur många följare sidorna har haft under 1:a januari och den 1:a april. Endast sidor som har en följarskara med över 50% svenskar är inkluderade i denna undersökning.
Engagemangsgrad: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren gillat eller kommenterat på ett av sidans inlägg. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation under den angivna tidsperioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Instagram, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu
Publicerad
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-04-12, 13:15
Prenumerera på nyhetsbrevet
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.
Kommentera denna artikel
Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.