I snitt fick en svensk Facebooksida 495 nya följare under tredje kvartalet. Vi har under de två föregående kvartalen presenterat våra rapporter för svenska företag och organisationer på Facebook. Här är rapporten för tredje kvartalet, från 1:e juli till 1:e oktober. Baserat på 7500 företag och organisationer är detta en talande och spännande undersökning av deras närvaro på Facebook.



Det vi valt att fokusera på i undersökningen är dels vilka som har bäst tillväxt i form av nya följare, vilka som har mest engagemang och hur sidornas responsivitet ser ut, det vill säga följarnas egna inlägg på sidan, hur många som får svar och hur snabbt. Den totala närvaron på Facebook som presenteras sist i rapporten, i form av poäng.

Likes! Skånemejerier i topp – men Expressen och Barncancerfonden är inte långt efter

Skånemejerier står för den enskilt största ökningen vad gäller likes under kvartalsperioden. Från närmare 163 000 likes till mer än 326 000, allt som allt en ökning med 27 968 vilket placerar Skånemejerier före tvåan Expressen med lite mindre än tusen likes. Barncancerfonden, som hamnar på tredje plats men före jättar som Aftonbladet och Tv4, gör en imponerande spurt från lite drygt 73 000 till strax över 100 000, i antal likes räknat alltså inte alls långt efter Skånemejerier och Expressen. Anledningen till Skånemejeriers ökning kan tros bero på en positiv nyhet, som vi hittar när vi går tillbaka i tiden för deras rapportsida och tittar på vilka inlägg som gått viralt. Inlägget visade sig vara en positiv nyhet. Ett tips är således att alltid dela det positiva som händer i er verksamhet och även det lilla.

# Företag 1:e Juli 1:e Oktober Nya likes
1Skånemejerier162,795190,76327,968
2Expressen299,203326,18026,977
3Barncancerfonden73,694100,43726,743
4Aftonbladet285,301308,87523,574
5Öppet arkiv41,35863,49722,139
6Uppskattat286,648307,37320,725
7TV4320,630336,47115,841
8Newsner284,070299,85115,781
9Pedagogförlaget209,038224,55915,521
10KIT140,600156,00615,406


Expressen i topp vad gäller engagemang, men nya mediebolag klättrar

Topplistan vad gäller att skapa mest engagemang är en blandning av gamla och nya aktörer. I topp hittar vi Expressen som med drygt 207 000 engagerade användare lämnar sin traditionella rival Aftonbladet långt efter, på tredje plats med drygt 173 000 användare. Tvåa är dock den relativt nystartade nyhetssidan Newsner som, sett till engagemangsgrad, faktiskt slår ettan Expressen(70% respektive 66%), dock har Expressen fler engagerade användare så de får nöja sig med en andra plats.

# Företag Engagemangsgrad Engagerade användare
1Expressen66%207,239
2Newsner70%203,424
3Aftonbladet58%173,035
4Uppskattat47%140,851
5Sportbladet55%107,578
6TV433%106,783
7SportExpressen50%106,178
8SVT Sport47%89,275
9Djurens Rätt23%80,273
10Fotbollskanalen47%67,115


Uppstickare dominerar när det gäller engagerade följare

När det gäller att ha högst antal engagerade följare finns de traditionella medierna med men nya och nischade aktörer gör bra ifrån sig på topplistan. Högst upp finner vi till exempel kampsportsidan Brutalt.se som har en engagemangsgrad på hela 107% och som lämnar närmaste konkurrenten, Aftonbladet TV, en bra bit efter. Att Brutalt.se har så högt engagemang har ett så högt engagemang är snarare ett undantag än en regel men de har för denna period skapat virala inlägg och på så sätt lyckas engagera de flesta av sina följare med komiska videoklipp. Aftonbladet TV har dock drygt 20 000 fler följare men alltså tydligen inte lika engagerade. Bland övriga på topplistan bör vi uppmärksamma LRF:s medlemstidning Land och livsstilsmagasinet Café. Nämnas bör även Umeå kommuns engagemang, en uppstickare bland de undersökta företagen och organisationerna. Som till synes betyder många följare inte nödvändigtvis att man har engagerade följare, utan det krävs en aktiv närvaro för att skapa engagemang. I snitt hade en svensk Facebooksida, 5% i engagemangsgrad vilket ändå får ses som ett godkänt medelvärde.

# Företag Engagemangsgrad Följare
1Brutalt107%30,224
2Aftonbladet TV89%53,655
3Politikfakta83%42,190
4Öppet arkiv81%63,497
5Newsner70%299,851
6Umeå kommun68%3,432
7Expressen66%326,180
8Land66%48,532
9Café64%26,475
10SVT Humor63%25,171


Etablerade aktörer med hög responsgrad

De företag, myndigheter och organisationer som dominerar när det gäller responsgrad är i hög grad sedan länge etablerade aktörer på marknaden. Med Telenor i topp, Swedbank Sverige på andra plats och mobiloperatören 3 på just tredje plats kan vi se att dessa vet betydelsen av att ha en god kundservice och relation till kunderna och sina följare på Facebook. De tar inget inlägg från följarna för givet. Två av våra myndigheter presterar även väldigt bra, nämligen Pensionsmyndigheten(fjärde plats)och Försäkringskassan Förälder(åttonde). Ser vi till elektronikkedjorna Elgiganten och NetOnNet så är den sistnämnda bättre på att ge fler svar men till nästan dubbelt så lång tid. Även SL har snäppet högre responsgrad än Västtrafik och svarar betydligt snabbare men som har haft nästan hälften så få inlägg av andra per dag.

# Företag Responsgrad Responstid Inlägg per dag
1Telenor Sverige99.5%13 min9
2Swedbank Sverige99.1%7 min11.9
33 Sverige97.7%140 min7.2
4Pensionsmyndigheten – Fråga om pension97.7%512 min2.4
5Canal Digital Sverige97.5%355 min4.7
6NetOnNet Sverige97.3%803 min2.5
7SL97%33 min5.4
8Försäkringskassan | Förälder96.8%481 min50.4
9Elgiganten Sverige96.6%460 min4.8
10Västtrafik96.3%368 min9.6


Många banker med bra responstid – Swedbank i topp!

När det kommer till responstid för företag och organisationer på Facebook hittar man flera banker och teleoperatörer. Swedbank gör ett rejält hopp uppåt på listan jämfört med föregående kvartal, från en sjätte plats till första plats. Med en responstid på 7 minuter kommer man en bra bit före nummer två på listan, tillika tidigare ettan Telenor som svarar i snitt efter 13 minuter. Det är rätt stora skillnader i tid mellan de olika aktörerna på listan men överlag gör de alla ett riktigt bra jobb och håller godkända responstider.

# Företag Responstid Responsgrad Inlägg per dag
1Swedbank Sverige7 min99.1%11.9
2Telenor Sverige13 min99.5%9
3SL33 min97%5.4
4ICA Banken53 min95.5%3.6
5Viasat Sverige82 min90.2%18.4
6Nordea Sverige89 min95.5%8.5
7Halebop130 min94.7%3.5
8Skånetrafiken134 min95.1%19.6
93 Sverige140 min97.7%7.2
10SJ AB187 min86.6%28.2


Kommunernas kvartal vad gäller närvaron totalt sett

Skillnaderna på listan över de som fått högst poäng överlag är ganska stora från föregående kvartal. I topp hittar vi Hagfors kommun som inte ens fanns på topp tio under kvartal 2. Grymt bra jobbat av Hagfors! Vi hittar även Region Örebro län och Haparanda stad på listan utöver de stora företagen. De har helt enkelt haft en bra tillväxt, ett bra engagemang och aktivitet för perioden sett till respektives föjarskara. Expressen ligger på tredje plats och hamnar därmed högst på listan när det gäller medieföretag. Aftonbladet och Aftonbladet TV ligger på plats fem respektive nio. Medieföretagens återkomst på listan, jämfört med föregående kvartal visar att de inte legat på latsidan under sommaren med närvaron. I snitt hade en svensk Facebooksida 58 poäng vilket är ett godkänt medelvärde.

# Företag Poäng
1Hagfors kommun96.2
2Haparanda stad93
3Expressen92.1
4NETTO Sverige91.4
5Aftonbladet90.9
6Region Örebro län90.7
7AB Sappa90.4
8Greenpeace Sverige90.2
9Aftonbladet TV90
10SVT89.9


Nästa kvartalsrapport för Facebook beräknas publiceras i januari.

Om undersökningen.
Smampion har under juli, augusti, september månad analyserat över 7500 svenska företag och organisationers närvaro på Facebook. Endast sidor som har en följarskara med över 50% svenskar är inkluderade i denna undersökningen och sidor som har 1000 eller fler följare. Så här har vi värderat våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har analyserat hur många följare sidorna har haft den 1:e juli och den 1:e oktober.
Engagemang: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren har gjort någon av följande aktiviteter: gillat sidan, skickat ett meddelande till sidan, gillat ett inlägg från sidan, kommenterat på ett inlägg från sidan, delat ett inlägg från sidan, skrivit ett inlägg på sidan. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått två i snitt eller fler inlägg från användare skrivna på deras sida. Responsgrad är den procentuella andelen av dom skrivna inläggen på sidan av andra användare och som fått ett skriftligt svar från sidan. Ett inlägg från en annan användare är inte en kommentar på sidans egna inlägg och ett inlägg beräknas vara svarat när sidan kommenterat inlägget som användaren har gjort.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation och närvaro för den undersökta perioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek. Ett resultat över 80 innebär att sidan har en väldigt bra närvaro på sin sida medans under 45 poäng så är det inte alls en godkänd närvaro.



Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-11-01, 13:12

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Gillar du detta? Dela då till dina kollegor och vänner

Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


395 miljoner
Inläggsanalyser

231 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna