Twitter har visat sig vara ett effektiv och smidig kanal för företag, myndigheter och organisationer att på ett kärnfullt sätt snabbt nå ut med sitt budskap men även för företagets intressenter, ett enkelt sätt att kommunicera direkt med företaget. I rapporten för tredje kvartalet, 2016 har vi undersökt vilka som har skapat mest engagemang, vilka som har bäst responsgrad, vilka som fått flest nya följare och vilka som fått högst poäng totalt sett. Undersökningen omfattar över 1500 företag och organisationer på Twitter för perioden 1 juli till 1 oktober.
Flest nya följare - Stockholms stad och Polisen i topp
Under tredje kvartalet hade svenska företag och organisationer i snitt 9200 följare på Twitter. Polisen i Stockholm har under perioden ökat med 17 483 och landar alltså över 100 000-strecket, vilket innebär att de är en av Sveriges största Twittersidor. På andra plats hittar vi Stockholms stad som med 12 335 nya följare gjort bra ifrån sig under sommaren och tidig höst.
Även dagstidningarna har fått fler följare på Twitter. Såväl Svenska Dagbladet som Dagens Nyheter och Göteborgsposten ökar och visar att mediakonsumenterna uppskattar att klassisk media och journalistik är tillgänglig även här.
# |
Företag |
1:e Juli |
1:e Oktober |
Nya följare |
1 | | Polisen Stockholm | 85,475 | 102,958 | 17,483 |
2 | | Stockholms stad | 49,135 | 61,470 | 12,335 |
3 | | Resumé | 63,256 | 73,407 | 10,151 |
4 | | Polisen Stockholm | 52,297 | 60,945 | 8,648 |
5 | | Volvo Car Sverige | 22,787 | 29,958 | 7,171 |
6 | | Dagens Nyheter | 179,307 | 184,862 | 5,555 |
7 | | Svenska Dagbladet | 172,905 | 177,857 | 4,952 |
8 | | Fotbollskanalen | 117,578 | 122,299 | 4,721 |
9 | | Göteborgs-Posten | 46,829 | 51,535 | 4,706 |
10 | | Sportbladet | 67,209 | 71,794 | 4,585 |
Högst engagemangsgrad
Twitter är en kanal där informationsflödet är mycket snabbt och om man ingår i ett följe bland tusentals andra sidor så är det lätt hänt att budskapen försvinner i flödet, speciellt om man inte är aktiv. Undersökningen visar följaktligen att de som har en hög engagemangsgrad även har twittrat mycket, över 3 tweets per dag. Högst upp i topplistan för engagemangsgraden hittar vi Omni som med nästan 19 tweets i snitt per dag uppnår en engagemangsgrad på 15% och engagerar 1182 unika följare, bra jobbat!
LUF – Liberala Ungdomsförbundet, är den enda politiska organisation på listan starkt jobbat sig fram till en tredje plats under tredje kvartalet.
Flest engagerade användare - Sker inom sport, spel och nyheter
Ska man sammanfatta vilka branscher som engagerar flest användare på Twitter så är kan man göra det med orden sport, spel och nyheter. Topp tio-listan för tredje kvartalet 2016 domineras nära nog helt av dessa tre, med tyngdpunkt på nyheter. De största dags- och kvällstidningarna återfinns här, liksom SVT och Sveriges Radio. I topp hittar vi dock Unibet som med mer än 50 tweets per dag skapar sig en engagemangsgrad på 12% och 1956 unika användare, inte dåligt!
De nyhetsrelaterade Twittersidorna visar att denna kanal är ett utmärkt sätt att dels hitta nyheter, att få diskutera dem och att få respons från både tidningar och journalister.
Responsgrad - Hög responsgrad för vissa företag på Twitter
Undersökningen visar att svenska Twittersidorna har i snitt en responsgrad på 16.3%, vilket innebär att de flesta har mycket att förbättra sig på. Mycket lärdom kan ges av Telenor, inom telekom och som har en responsgrad på hela 96.8% och placerar sig där av högst upp på listan. Telekombolagen gör överlag bra ifrån sig på listan men även SF Bio och Viaplay får bra placeringar. Så är även fallet med SEB som är den enda banken som tagit sig in på listan under kvartalet.
Responsgraden för telekombolagen visar att de anstränger sig för att skapa goda kundrelationer och ge service, även på sociala medier som Twitter.
Svarar snabbast - Responstid
Snabb och bra service är något som uppskattas bland alla kunder och här är Twitter en utmärkt kanal för kort men kärnfull kommunikationsform. Det förutsätter dock att företagen är snabba med att svara och här skiljer det sig stort bland de företag som undersökts. I snitt har svenska företag på Twitter en responstid på 886 minuter vilket visar att det finns många som är föga mer än bara närvarande. Detta kan jämföras med de företag som verkligen anstränger sig för att leverera även på Twitter. Högst upp kommer Swedbank med en responstid på 20 minuter, snabba svar! Telenor Sverige kommer hack i häl, följt av Viaplay och Viasat Sverige.
Antalet tweets per dag med frågor till företagen på listan varierar från mindre än en i snitt till närmare tio stycken. Det är spännande att se hur olika resultaten slår ut.
Bäst totala närvaro och utveckling - Poäng
Svenska företag har överlag en helt okej snittpoäng på Twitter, på 56.7 poäng. För att ta sig in på topp-tiolistan krävs dock betydligt mer än en ”helt okej” närvaro och högst upp på listan, med 96.3 poäng, hittar vi Avanza bank, tätt följd av
E.ON med 92.1 poäng HepCat Store med 90.5 poäng. Mycket bra jobbat! Bland övriga företag och verksamheter på listan hittar vi välkända namn som Telia och Unibet men även Svenska kyrkan får höga poäng på Twitter, dels i eget namn(plats nummer nio) och genom sin ungdomsverksamhet på sjätte plats. Det är roligt och intressant att se bredden på listan och hur sinsemellan olika verksamheter hittar vägar till att nå ut via sociala medier.
Nästa kvartalsrapport för Twitter kommer att publiceras i januari.
Om undersökningen.
Smampion har under juli, augusti, september månad analyserat 1530 svenska företag och organisationers närvaro på Twitter. Endast sidor som vi ansett som svenska företag, organisationer eller dylikt är inkluderade i denna undersökning och sidor som har 800 eller fler följare. Så här har vi värderat våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har jämfört hur många följare sidorna har haft under 1:e juli och den 1:e oktober.
Engagemangsgrad: Vi har analyserat hur många unika användare som varje månad har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren på något sätt nämnt sidan i en tweet. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått i snitt fler än 0.5 direktmeddelanden innehållandes en fråga. Responsgrad = Andelen av direktmeddelanden som fått ett svar från sidan.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation och närvaro för den undersökta perioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans tweets. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Twitter, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu
Publicerad
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-12-14, 13:02
Prenumerera på nyhetsbrevet
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.
Kommentera denna artikel
Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.