I vår andra kvartalsrapport för Twitter har vi undersökt vilka svenska företag och organisationer som har haft ett lyckat kvartal sett till: Vilka som fått flest nya följare, Vem som skapat mest engagemang, Vilka som har hållt en bra kundsupport och till sist vilka som haft högsta poängen. I vår andra kvartalsrapport för år 2016 har vi undersökt över 1500 svenska Twittersidor.
Stockholm och mediebolagen växer snabbast på Twitter
Polisen i Stockholm är den organisation som växer snabbast på Twitter under kvartal två med 13,177 nya följare. Tätt efter kommer Stockholms stad med 8,793 nya följare. Därefter är det flertalet mediebolag som vuxit väldigt bra, bland annat Dagens nyheter och Svenska dagbladet som ligger i topp. På tionde plats hittar vi Universal Music SWE som en uppstickare. Precis som i andra kvartalsrapporten för Facebook så är det mediebolagen som dominerar i tillväxt. Vi ser som förväntat att tillväxten på Twitter inte är alls lika stark som på Facebook.
# |
Företag |
1:e April |
1:e Juli |
Nya följare |
1 | | Polisen Stockholm | 72,174 | 85,351 | 13,177 |
2 | | Stockholms stad | 40,236 | 49,029 | 8,793 |
3 | | Dagens Nyheter | 170,581 | 179,219 | 8,638 |
4 | | Svenska Dagbladet | 164,890 | 172,815 | 7,925 |
5 | | Fotbollskanalen | 110,490 | 117,498 | 7,008 |
6 | | Resumé | 56,477 | 63,193 | 6,716 |
7 | | DN Debatt | 204,520 | 210,482 | 5,962 |
8 | | Expressen | 146,398 | 152,231 | 5,833 |
9 | | SVT Sport | 139,228 | 144,648 | 5,420 |
10 | | Universal Music SWE | 8,757 | 13,622 | 4,865 |
Bäst på att engagera följare
Det har Mynewsdesk Sverige varit under kvartal två och med en engagemangsgrad på 20%. Mynewsdesk Sverige, Omni och Unibet Sverige fanns med i toppen även för kvartal ett. Bland dessa företag finns inspiration att hämta för hur man engagerar med sina följare.
Två goda exempel från dessa väl presterande sidor är exempelvis när C More Film & Serier
ställer en enkel fråga till följarna eller när Byggnads
visar sin ödmjuka sida och tackar för stödet.
Mediebolagen engagerar flest antal användare
Det är mediebolagen som engagerar flest antalet användare. I topp ligger Dagens nyheter som engagerar 1874 unika användare varje månad och inte långt efter ligger Aftonbladet. Den totala engagemangsgraden för sidorna är däremot väldigt lågt vilket innebär att de engagerar många till antalet men inte effektivt till den stora andelen följare som de har och med undantag för Unibet Sverige.
Företag inom tv, telekommunikation och bank levererar svar bäst
Viaplay har presterat bäst med att ge ett svar på en fråga till Twittersidorna av alla undersökta, 5.9 tweets med frågor per dag och en responsgrad på hela 94.9%. Grymt. På fjärde plats finns även Viasat Sveriges Twittersida. Telenor Sverige presterar marginellt bättre än Telia Sverige och i toppen ser vi även andra telekommunikationsföretag som 3 Sverige och Tele2. En uppstickare är McDonalds Sverige som lyckats hålla en bra responsgrad för frågor till deras sida på Twitter. För alla finns det dock utrymme att förbättra responsgraden samt i nästan alla fall imponerar inte responstiden speciellt mycket.
Swedbank Sverige och Telenor Sverige är de stora vinnarna i att svara snabbast
Svarar snabbast gör Swedbank Sverige med en svarstid i snitt på 42 minuter. Telenor inte långt därefter och med en svarstid på 53 minuter. Riktigt bra nivå för båda två. De som ligger i toppen kännetecknas av att vara Telekommunikation-, Bank-, Tv- och Transportföretag. Det är trotts allt inte så många frågor per dag som ställs till dessa sidor och responstiden kan bli mycket bättre för att vara Sveriges bästa Twittersidor för kundsupport.
E-ON har haft bäst närvaro och utveckling
E-ON Sverige har haft under kvartalet en bra total utveckling och närvaro. Likaså många andra som ligger i denna topp runt 90 poäng. E-ON, Warner Music Sweden, Stockholm Globe Arenas och Svenska Spel är några som även under kvartal ett presterade bra och fortsätter att prestera. Det är verkligen en trevlig blandning av sidor som finns i toppen här.
Nästa kvartalsrapport för Twitter kommer att publiceras i oktober.
Om undersökningen.
Smampion har under april, maj och juni månad analyserat 1530 svenska företag och organisationers närvaro på Twitter. Endast sidor som vi ansett som svenska företag, organisationer eller dylikt är inkluderade i denna undersökning och sidor som har 800 eller fler följare. Så här har vi värderat våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har jämfört hur många följare sidorna har haft under 1:e april och den 1:e juli.
Engagemangsgrad: Vi har analyserat hur många unika användare som varje månad har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren på något sätt nämnt sidan i en tweet. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått i snitt fler än 0.5 direktmeddelanden innehållandes en fråga. Responsgrad = Andelen av direktmeddelanden som fått ett svar från sidan.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation och närvaro för den undersökta perioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans tweets. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Twitter, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu
Publicerad
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-09-15, 09:11
Prenumerera på nyhetsbrevet
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.
Kommentera denna artikel
Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.