I vår andra kvartalsrapport för Twitter har vi undersökt vilka svenska företag och organisationer som har haft ett lyckat kvartal sett till: Vilka som fått flest nya följare, Vem som skapat mest engagemang, Vilka som har hållt en bra kundsupport och till sist vilka som haft högsta poängen. I vår andra kvartalsrapport för år 2016 har vi undersökt över 1500 svenska Twittersidor.



Stockholm och mediebolagen växer snabbast på Twitter

Polisen i Stockholm är den organisation som växer snabbast på Twitter under kvartal två med 13,177 nya följare. Tätt efter kommer Stockholms stad med 8,793 nya följare. Därefter är det flertalet mediebolag som vuxit väldigt bra, bland annat Dagens nyheter och Svenska dagbladet som ligger i topp. På tionde plats hittar vi Universal Music SWE som en uppstickare. Precis som i andra kvartalsrapporten för Facebook så är det mediebolagen som dominerar i tillväxt. Vi ser som förväntat att tillväxten på Twitter inte är alls lika stark som på Facebook.

# Företag 1:e April 1:e Juli Nya följare
1Polisen Stockholm72,17485,35113,177
2Stockholms stad40,23649,0298,793
3Dagens Nyheter170,581179,2198,638
4Svenska Dagbladet164,890172,8157,925
5Fotbollskanalen110,490117,4987,008
6Resumé56,47763,1936,716
7DN Debatt204,520210,4825,962
8Expressen146,398152,2315,833
9SVT Sport139,228144,6485,420
10Universal Music SWE8,75713,6224,865


Bäst på att engagera följare

Det har Mynewsdesk Sverige varit under kvartal två och med en engagemangsgrad på 20%. Mynewsdesk Sverige, Omni och Unibet Sverige fanns med i toppen även för kvartal ett. Bland dessa företag finns inspiration att hämta för hur man engagerar med sina följare.

Två goda exempel från dessa väl presterande sidor är exempelvis när C More Film & Serier ställer en enkel fråga till följarna eller när Byggnads visar sin ödmjuka sida och tackar för stödet.

# Företag Engagemangsgrad Tweets per dag
1Mynewsdesk Sverige20%2.78
2Operatören Bahnhof17%1.31
3Omni16%18.77
4SVT Nyheter Uppsala14%8.71
5Byggnads12%6.35
6C More Film & Serier12%1.82
7LiberalernaStockholm12%2.51
8StockholmGlobeArenas12%2.13
9Unibet Sverige12%65.26
10Universal Music SWE12%5.19


Mediebolagen engagerar flest antal användare

Det är mediebolagen som engagerar flest antalet användare. I topp ligger Dagens nyheter som engagerar 1874 unika användare varje månad och inte långt efter ligger Aftonbladet. Den totala engagemangsgraden för sidorna är däremot väldigt lågt vilket innebär att de engagerar många till antalet men inte effektivt till den stora andelen följare som de har och med undantag för Unibet Sverige.

# Företag Engagerade användare Engagemangsgrad Tweets per dag
1Dagens Nyheter18741%17.76
2Aftonbladet18222%13.44
3Unibet Sverige179612%65.26
4@sweden / Emma17952%70.42
5Svenska Dagbladet17741%25.84
6SVT17034%1.71
7Expressen16951%9.56
8SVT Nyheter16632%26.29
9Fotbollskanalen16602%68.29
10TV4 Sport16057%21.86


Företag inom tv, telekommunikation och bank levererar svar bäst

Viaplay har presterat bäst med att ge ett svar på en fråga till Twittersidorna av alla undersökta, 5.9 tweets med frågor per dag och en responsgrad på hela 94.9%. Grymt. På fjärde plats finns även Viasat Sveriges Twittersida. Telenor Sverige presterar marginellt bättre än Telia Sverige och i toppen ser vi även andra telekommunikationsföretag som 3 Sverige och Tele2. En uppstickare är McDonalds Sverige som lyckats hålla en bra responsgrad för frågor till deras sida på Twitter. För alla finns det dock utrymme att förbättra responsgraden samt i nästan alla fall imponerar inte responstiden speciellt mycket.

# Företag Responsgrad Responstid Tweets med frågor per dag
1Viaplay94.9%118 min5.9
2Telenor Sverige90.5%53 min1
3Telia Sverige89.4%272 min4.4
4Viasatsverige89.4%145 min0.7
5SEB Sverige87.7%259 min0.9
63 Sverige87.6%215 min1.1
7McDonald's Sverige87%177 min0.8
8Tele286.8%281 min1.3
9SF Bio86.2%749 min2
10Nordnet83.7%149 min1.6


Swedbank Sverige och Telenor Sverige är de stora vinnarna i att svara snabbast

Svarar snabbast gör Swedbank Sverige med en svarstid i snitt på 42 minuter. Telenor inte långt därefter och med en svarstid på 53 minuter. Riktigt bra nivå för båda två. De som ligger i toppen kännetecknas av att vara Telekommunikation-, Bank-, Tv- och Transportföretag. Det är trotts allt inte så många frågor per dag som ställs till dessa sidor och responstiden kan bli mycket bättre för att vara Sveriges bästa Twittersidor för kundsupport.

# Företag Responstid Responsgrad Tweets med frågor per dag
1Swedbank Sverige42 min78.9%1
2Telenor Sverige53 min90.5%1
3Viaplay118 min94.9%5.9
4Handelsbanken133 min80.3%0.8
5Viasatsverige145 min89.4%0.7
6Nordnet149 min83.7%1.6
7SJ AB163 min80.7%11.4
8Skånetrafiken169 min79.8%3.8
9McDonald's Sverige177 min87%0.8
103 Sverige215 min87.6%1.1


E-ON har haft bäst närvaro och utveckling

E-ON Sverige har haft under kvartalet en bra total utveckling och närvaro. Likaså många andra som ligger i denna topp runt 90 poäng. E-ON, Warner Music Sweden, Stockholm Globe Arenas och Svenska Spel är några som även under kvartal ett presterade bra och fortsätter att prestera. Det är verkligen en trevlig blandning av sidor som finns i toppen här.

# Företag Poäng
1E.ON SE91.8
2Nordnet90.8
3StockholmGlobeArenas90.7
4GameStop Sweden90.5
5Warner Music Sweden90.4
6Svenska Spel90.3
7Axfood89.7
8HepCat Store89.7
9Live Nation Sweden89.5
10Tyréns AB89.4


Nästa kvartalsrapport för Twitter kommer att publiceras i oktober.

Om undersökningen.
Smampion har under april, maj och juni månad analyserat 1530 svenska företag och organisationers närvaro på Twitter. Endast sidor som vi ansett som svenska företag, organisationer eller dylikt är inkluderade i denna undersökning och sidor som har 800 eller fler följare. Så här har vi värderat våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har jämfört hur många följare sidorna har haft under 1:e april och den 1:e juli.
Engagemangsgrad: Vi har analyserat hur många unika användare som varje månad har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren på något sätt nämnt sidan i en tweet. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått i snitt fler än 0.5 direktmeddelanden innehållandes en fråga. Responsgrad = Andelen av direktmeddelanden som fått ett svar från sidan.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation och närvaro för den undersökta perioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans tweets. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek.



Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Twitter, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-09-15, 09:11

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Gillar du detta? Dela då till dina kollegor och vänner

Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


393 miljoner
Inläggsanalyser

230 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna