Med 320 miljoner användare är det inte konstigt att många svenska företag som vill kommunicera med sina kunder blickar till Twitter. Men vilka företag lyckas förmedla sina budskap bäst på Twitter? Vilka lyckas med att skapa en dialog? Och vilka får flest nya följare? I vår första Twitterrapport för 2016 har vi analyserat över 1500 svenska företag och deras närvaro på Twitter.
Mediebolagen växer snabbast på Twitter
Att sprida nyheter är alltid framgångsrikt vilket vi kan se på vår topplista - nästan samtliga företag jobbar med att dela med sig av nyheter. DN har under det första kvartalet i år fått fler än 20.000 nya följare och inte långt därefter hittar vi Svenska Dagbladet och Expressen. Anmärkningsvärt är också att både DN och SVT har två fina placeringar i vår topp10 lista.
# |
Företag |
1:e Januari |
1:e April |
Nya följare |
1 | | Dagens Nyheter | 150,245 | 170,357 | 20,112 |
2 | | Svenska Dagbladet | 146,984 | 164,726 | 17,742 |
3 | | Expressen | 128,603 | 146,196 | 17,593 |
4 | | DN Debatt | 187,035 | 204,350 | 17,315 |
5 | | SVT Sport | 122,663 | 139,037 | 16,374 |
6 | | Fotbollskanalen | 94,999 | 110,305 | 15,306 |
7 | | SR Nyheter | 96,339 | 107,799 | 11,460 |
8 | | SvD Debatt | 103,820 | 113,627 | 9,807 |
9 | | SVT Nyheter | 84,422 | 93,593 | 9,171 |
10 | | Musikhjälpen | 90,483 | 99,492 | 9,009 |
Pirater, pizza och sport engagerar
Så vilka företag och organisationer är bäst på att skapa engagemang? Ung Pirat som har en skön mix av tweets med roliga och relevanta gif-animationer och intressanta nyheter med uppmaningar. Ung Pirat är den svenska twittersida som haft högst engagemangsgrad för årets tre första månader. Att vi på andra och tredje plats finner OnlinePizza och Unibet Sverige är ingen överraskning. Dessa företag har under flera år varit mästare på att engagera användare på Twitter. Här finns inspiration att hämta för företag som vill aktivera sina följare!
Viaplay har en grym kundservice på Twitter
Viaplay tar i genomsnitt emot 8 direktmeddelanden om dagen på Twitter. Det är väldigt många om man jämför med andra svenska företag så därför är det extra glädjande att se att Viaplay gör ett så bra jobb. En responsgrad på 82.8% och en responstid på 127 minuter är ett imponerande resultat!
När det kommer till att ge kunder ett snabbt svar så ser vi ett riktigt bra resultat också från Telenor, Skånetrafiken och Swedbank.
Unibet är mästare på Twitter
Vi blir inte förvånade när vi ser att Unibet är den sida som under Januari, Februari och Mars haft högst poäng bland alla de sidor som vi analyserat. Detta svenska bettingbolag är mästare på att kommunicera med sina kunder, på att skapa dialog och på att dela med sig av nyheter och inlägg som delas vidare. Världsklass!
Intressant är är också att vi har två andra "betting-sidor" i vår topp10 lista - Svenska spel och Stryktipset. Vi svenskar verkar gilla att få ta del av sportnyheter och tips via Twitter.
Förutom betting-sidor så ser vi också väldigt bra resultat från Telia, Nordnet, EON och Warner Music Sweden m.fl. Kul!
Vår kvartalsrapport i sin helhet finns tillgänglig att ladda ner för våra kunder.
Kontakta oss om ni vill veta mer.
Om undersökningen.
Smampion har under januari, februari och mars månad analyserat 1510 svenska företag och organisationers närvaro på Twitter. Såhär värderar vi våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har jämfört hur många följare sidorna har haft under 1:a januari och den 1:a april. Endast sidor som har en följarskara med över 50% svenskar är inkluderade i denna undersökning.
Engagemangsgrad: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren på något sätt nämnt sidan i ett inlägg. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått fler än 0.5 direktmeddelanden. Responsgrad = Andelen av direktmeddelanden som fått ett svar från sidan.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation under den angivna tidsperioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Twitter, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu
Publicerad
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-04-08, 10:30
Prenumerera på nyhetsbrevet
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.
Kommentera denna artikel
Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.