Med 320 miljoner användare är det inte konstigt att många svenska företag som vill kommunicera med sina kunder blickar till Twitter. Men vilka företag lyckas förmedla sina budskap bäst på Twitter? Vilka lyckas med att skapa en dialog? Och vilka får flest nya följare? I vår första Twitterrapport för 2016 har vi analyserat över 1500 svenska företag och deras närvaro på Twitter.



Mediebolagen växer snabbast på Twitter

Att sprida nyheter är alltid framgångsrikt vilket vi kan se på vår topplista - nästan samtliga företag jobbar med att dela med sig av nyheter. DN har under det första kvartalet i år fått fler än 20.000 nya följare och inte långt därefter hittar vi Svenska Dagbladet och Expressen. Anmärkningsvärt är också att både DN och SVT har två fina placeringar i vår topp10 lista.

# Företag 1:e Januari 1:e April Nya följare
1Dagens Nyheter150,245170,35720,112
2Svenska Dagbladet146,984164,72617,742
3Expressen128,603146,19617,593
4DN Debatt187,035204,35017,315
5SVT Sport122,663139,03716,374
6Fotbollskanalen94,999110,30515,306
7SR Nyheter96,339107,79911,460
8SvD Debatt103,820113,6279,807
9SVT Nyheter84,42293,5939,171
10Musikhjälpen90,48399,4929,009

Pirater, pizza och sport engagerar

Så vilka företag och organisationer är bäst på att skapa engagemang? Ung Pirat som har en skön mix av tweets med roliga och relevanta gif-animationer och intressanta nyheter med uppmaningar. Ung Pirat är den svenska twittersida som haft högst engagemangsgrad för årets tre första månader. Att vi på andra och tredje plats finner OnlinePizza och Unibet Sverige är ingen överraskning. Dessa företag har under flera år varit mästare på att engagera användare på Twitter. Här finns inspiration att hämta för företag som vill aktivera sina följare!

# Företag Tweets per dag Engagemangsgrad
1Ung Pirat1.6818%
2OnlinePizza5.2615%
3Unibet Sverige60.9115%
4Omni21.3114%
5Mynewsdesk Sverige0.2112%
6Sydsvenskan Sporten9.0810%
7Troja-Ljungby3.5610%
8UNT-sporten11.3210%
9C More Sport279%
10LUF2.789%

Viaplay har en grym kundservice på Twitter

Viaplay tar i genomsnitt emot 8 direktmeddelanden om dagen på Twitter. Det är väldigt många om man jämför med andra svenska företag så därför är det extra glädjande att se att Viaplay gör ett så bra jobb. En responsgrad på 82.8% och en responstid på 127 minuter är ett imponerande resultat!
När det kommer till att ge kunder ett snabbt svar så ser vi ett riktigt bra resultat också från Telenor, Skånetrafiken och Swedbank.

# Företag Meddelanden per dag Responstid Responsgrad
1Viaplay8.8127 min82.8%
23 Sverige1.7460 min75.3%
3Viasatsverige0.7106 min71.4%
4SF Bio3.12,288 min67.8%
5Telenor Sverige0.97 min67.5%
6SEB Sverige0.9216 min66.2%
7Telia Sverige3.2434 min64.9%
8Skånetrafiken2.899 min64.3%
9Avanza4272 min64.2%
10Swedbank Sverige0.799 min59.7%

Unibet är mästare på Twitter

Vi blir inte förvånade när vi ser att Unibet är den sida som under Januari, Februari och Mars haft högst poäng bland alla de sidor som vi analyserat. Detta svenska bettingbolag är mästare på att kommunicera med sina kunder, på att skapa dialog och på att dela med sig av nyheter och inlägg som delas vidare. Världsklass!
Intressant är är också att vi har två andra "betting-sidor" i vår topp10 lista - Svenska spel och Stryktipset. Vi svenskar verkar gilla att få ta del av sportnyheter och tips via Twitter.

Förutom betting-sidor så ser vi också väldigt bra resultat från Telia, Nordnet, EON och Warner Music Sweden m.fl. Kul!

# Företag Poäng
1Unibet Sverige90.5
2StockholmGlobeArenas90.2
3Warner Music Sweden90.2
4E.ON SE89.4
5Nordnet89.2
6Svenska Spel89.2
7Telia Sverige88.4
8Musikguiden i P388.3
9Stryktipset88.3
10Invise87.1


Vår kvartalsrapport i sin helhet finns tillgänglig att ladda ner för våra kunder.
Kontakta oss om ni vill veta mer.

Om undersökningen.
Smampion har under januari, februari och mars månad analyserat 1510 svenska företag och organisationers närvaro på Twitter. Såhär värderar vi våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har jämfört hur många följare sidorna har haft under 1:a januari och den 1:a april. Endast sidor som har en följarskara med över 50% svenskar är inkluderade i denna undersökning.
Engagemangsgrad: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren på något sätt nämnt sidan i ett inlägg. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått fler än 0.5 direktmeddelanden. Responsgrad = Andelen av direktmeddelanden som fått ett svar från sidan.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation under den angivna tidsperioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek.



Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Twitter, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-04-08, 10:30

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Gillar du detta? Dela då till dina kollegor och vänner

Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


393 miljoner
Inläggsanalyser

230 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna