YouTube är en välkänd och växande plattform. I en alltmer bildinriktad tid, och då i synnerhet rörliga bilder så är YouTube en utmärkt kanal för företag som vill profilera sig och kommunicera gentemot kunder och andra intresserade. Här är den tredje kvartalsrapporten för Youtube och omfattar flera kända och högprofilerade svenska företag som företräder olika branscher. I rapporten besvarar vi, Vilka som växer mest, Skapar mest engagemang, Flest visningar och Total närvaro.
Tillväxt - Tv-kanaler stora på YouTube men Warner Music är i topp!
I snitt ökar svenska företag på YouTube med 91 nya följare per dag. Topp-tio listan för tredje kvartalet visar att företag med framsynta strategier och hög ambitionsnivå når avsevärt högre siffror än genomsnittet. Tv4 lyckas ta inte mindre än tre platser på listan, samtliga dessutom på topp fem. Högprofilerade kanaler som Nyhetsmorgon och Idol bidrar starkt till Tv4s starka ställning på listan under det senaste kvartalet. Bäst lyckas dock Warner Music som ökar från 238 456 följare till 257 218.
Föga förvånande så domineras listan av Tv-kanaler och deras programformat, avsedda för olika målgrupper. Disney Channel Sverige och Cartoon Networks ökning visar att man hittar fram till sina yngre tittare på YouTube. De som definitivt sticker ut från mängden om vi ser till verksamhetsområde så är det TUI Sverige.
# |
Företag |
1:e Juli |
1:e Oktober |
Nya följare |
1 | | Warner Music Sweden | 238,456 | 257,218 | 18,762 |
2 | | Idol Sverige | 54,949 | 61,795 | 6,846 |
3 | | Nyhetsmorgon | 20,052 | 26,073 | 6,021 |
4 | | TV4 | 29,923 | 34,558 | 4,635 |
5 | | TUI Sverige | 5,059 | 8,127 | 3,068 |
6 | | Disney Channel Sverige | 46,858 | 49,919 | 3,061 |
7 | | Kanal 5 | 93,607 | 96,269 | 2,662 |
8 | | Cartoon Network Sverige | 12,034 | 14,344 | 2,310 |
9 | | SVT | 22,183 | 24,331 | 2,148 |
10 | | Expressen TV | 19,649 | 21,349 | 1,700 |
Tv4 engagerar flest på YouTube
När det gäller att engagera flest unika användare så imponerar Tv4. Inte mindre än fyra platser på topplistan, med Nyhetsmorgon på första plats. I snitt hade våra svenska företag och organisationer 96 engagerade följare men i toppen ligger Nyhetsmorgon med 15 448 stycken, bra jobbat! Tvåan Idol imponerar också med 12 332 engagerade användare.
Listan domineras av etablerad media, vilket är ganska naturligt men här ses även två uppstickare, IFK Göteborg och Feministiskt Initiativ.
# |
Företag |
Videos per dag |
Engagerade användare |
1 | | Nyhetsmorgon | 14.98 | 15,448 |
2 | | Idol Sverige | 5.01 | 12,332 |
3 | | Warner Music Sweden | 0.08 | 9,414 |
4 | | TV4 | 3.4 | 8,708 |
5 | | Expressen TV | 34.29 | 5,465 |
6 | | TV4Sport | 6.84 | 3,084 |
7 | | Kanal 5 | 2.23 | 2,072 |
8 | | ICA | 0.2 | 2,046 |
9 | | Feministiskt initiativ | 0.02 | 2,010 |
10 | | IFK Göteborg | 0.4 | 1,779 |
Nya visningar
När det gäller topplistan för nya visningar under tredje kvartalet så dominerar, liksom på de andra listorna, tv och musik. Tv4 har fyra platser, bland annat med Idol som ligger i topp med 20 475 577 nya visningar, helt klart imponerande! Bortsett från Tv4 så ligger även Kanal 5 och Expressen TV bra till och utöver de klassiska TV- och mediabolagen så hittar vi även Com Hem och filmjätten Universal Pictures på listan. Nämnas bör även biltillverkaren Volvo, som med sina omtalade reklamfilmer, visar på ett tydligt sätt hur YouTube kan bli en utmärkt kommunikationskanal även för företag utanför mediabranschen.
# |
Företag |
Nya visningar |
1 | | Idol Sverige | 20,475,577 |
2 | | Warner Music Sweden | 18,956,105 |
3 | | TV4 | 12,130,882 |
4 | | Nyhetsmorgon | 11,866,760 |
5 | | Kanal 5 | 9,502,741 |
6 | | Expressen TV | 5,175,303 |
7 | | Volvo Car Sverige | 3,522,312 |
8 | | Com Hem AB | 3,452,513 |
9 | | Universal Pictures Sweden | 3,419,328 |
10 | | TV4Sport | 3,379,263 |
Höga poäng för Tv4 på YouTube
Tv4 har sannerligen gjort bra ifrån sig under tredje kvartalet, vilket redan torde ha framkommit med all önskvärd tydlighet. Följaktligen är det föga förvånande att man griper flera platser på listan för poängen totalt sett och, givetvis, även första platsen med 95,3 poäng för deras Youtubekanal TV4. Viaplay Sverige kommer på en hedrande andra plats med 93,3 poäng, tätt följd av Nyhetsmorgon och Expressen TV. Även resebolaget Vingresor har gjort bra ifrån sig under tredje kvartalet vilket visar på en aktiv social närvaro på Youtube.
Om undersökningen.
Smampion har under juli, augusti, september månad analyserat 993 svenska företag och organisationers närvaro på Youtube. Endast företag och deras sidor är inkluderade i denna undersökning. Det finns många fantastiska svenskar med personliga kanaler men dessa sidor är alltså exkluderade från denna undersökning. Så här värderar vi våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har jämfört hur många följare (prenumeranter) sidorna har haft under 1:e juli och den 1:e oktober.
Engagemang: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren gillat/ogillat eller kommenterat på en av sidans videos. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Nya visningar: Hur många nya visningar sidans alla videos totalt har fått under kvartalet.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation och närvaro för den undersökta perioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, samt andra viktiga element i sidans videos. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek. Ett resultat över 80 innebär att sidan har en väldigt bra närvaro medans mindre än 45 poäng har sidan inte alls en godkänd närvaro.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Youtube, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu
Publicerad
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-12-16, 09:55
Prenumerera på nyhetsbrevet
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.
Kommentera denna artikel
Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.