I den andra stora tertialrapporten för svenska företag, organisationer och varumärken på Facebook under 2017 har vi gjort en stor analys och uppföljning kring Facebooksidors närvaro. Nytt för den andra kvartalsrapporten är att vi i denna rapport får se olika branschers närvaro och utveckling i form av topplistor och benchmarkdata. Detta innefattar vilka som har: Bästa närvaron och utvecklingen, Flest antal nya gillare, Högsta procentuella tillväxten, Engagerat flest användare, Högst engagemangsgrad, Bästa kundrelationerna i form av responstid och responsgrad. Dessutom för vad som är nytt i denna undersökning är att vi även får ta del av de upp till 12 bästa viralaste inläggen för respektive branschkategori och de som fick flest reaktioner.

Detta är rapporten du inte får missa att fördjupa dig i!



Rapporten har en struktur som består av topplistor av olika hänseende, sidor fördelat i en huvudkategori och för en djupare analys finns även underkategoriers topplistor att ta del av. Det finns inte några reflektioner för de enskildas prestation. Ni är välkomna att lämna era egna reflektioner för enskilda sidors prestation i kommentarsfältet längst ned på denna sida eller i andra kanaler.

Exportera gärna graferna i denna rapport med en länk eller hänvisning tillbaka till oss. Dela gärna till de som är berörda av dess sociala framgång på Facebook.

Topp 10 företag och organisationer med den bästa utvecklingen och närvaron

Sidor med minst 10 000 gillare vid periodens start kvalificerar sig för att vara med i denna övergripande topplista
Created with Highcharts 6.0.1PoängGrafmenyÖvergripande Topp 10 företagen och organisationernaRapport från SmampionFlygstolenUppskattatExpressenPolisen HuddingeSVT HumorHBO NordicAftonbladetVänsterpartietLokaltidningen.sePolitikfakta8090100
  Flygstolen
94,4 Poäng
# Facebooksida Poäng
1 Flygstolen 94,4
2 Uppskattat 93,4
3 Expressen 92,3
4 Polisen Huddinge 92,1
5 SVT Humor 91,8
6 HBO Nordic 91,0
7 Aftonbladet 88,8
8 Vänsterpartiet 87,1
9 Lokaltidningen.se 86,9
10 Politikfakta 86,9

Benchmarkdata


Poäng

49/100

Nya gillare

480

Tillväxt

4,8 %

Engagemang

740 användare

Eng.grad

4,7 %

Inläggsviralitet

16,7/100

Responstid

1259 minuter

Responsgrad

31,8 %

Antal inlägg

0,80/dag

Inlägg av andra

0,21/dag

Created with Highcharts 6.0.1GrafmenyTyp av interaktionerRapport från Smampion
Created with Highcharts 6.0.1GrafmenyTyp av inläggRapport från Smampion


Klicka dig vidare för att se topplistorna för respektive huvudkategori



Vad säger Flygstolen och Vänsterpartiet om deras framgång?

Maria Gyllenborg, Digital kommunikatör på Flygstolen, kommenterar deras framgång såhär - "Kul att höra att vi ligger bra till i er rapport. Det är ingen överraskning för oss att det går bra (både generellt och i jämförelse med våra konkurrenter). Vi utvärderar kontinuerligt hur vårt innehåll fungerar och justerar efter detta samtidigt som vi inte är rädda för att prova något nytt. Jag skulle vilja påstå att framgång på Facebook beror på en kombination av, 1. Insikten om att Facebook inte är en ren säljkanal, 2. Kontinuerlig utvärdering, 3. En god förståelse av Facebooks regler och algoritm, 4. Kvalitativt innehåll (gäller text, bild och video), 5. Interaktion med användarna."


Marie Antman, kommunikationschef på Vänsterpartier, kommenterar deras framgång - "Vad roligt att höra att vi gör bra ifrån oss. Vi försöker att utveckla oss hela tiden och testa nya vägar. Under den nämnda perioden har vi gjort flera saker: Ökat användningen av rörliga media, Jobbat medvetet med att öka engagemanget bland annat genom att mer aktivt svara på kommentarer och frågor och be våra följare hjälpa till med saker, Försökt se till att vi har inlägg varje dag och Ökat den riktade annonseringen."

Om undersökningen.
Smampion har under perioden mellan 20170501 och 20170901 analyserat över 10 000 svenska Facebooksidors närvaro och utveckling. Ett av huvudkriterierna för att en sida skulle inkluderas i någon av topplistorna var att sidan ska ha minst 500 gilla vid periodens start, minst hälften av gillarna var svenska gillare, att sidan funnits minst 90 dagar i vårt index under denna period. Detta innebar att 7626 Facebooksidor kvalificerade in sig i denna undersökningen. I den första topplistan för Högsta poängen har ett krav varit att sidan ska ha minst 10 000 gilla för att kunna inkluderas.

Så här har vi värderat våra olika mätvärden och topplistor:

Övergripande Topp 10 topplistan: Här inkluderas endast sidor som är företag eller organisationer och dess varumärken men inte sidor i som är personliga varumärken, politiker och idrottslag. Ett av kraven är att sidan ska ha minst 10000 gilla vid periodens start.

Poäng: Sidans poäng är ett värde mellan 0 till 100 poäng som visar på hur bra en sidas prestation och närvaro har varit under den undersökta perioden. Poängen räknades fram genom att undersöka sidans nyckeltal för exempelvis: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element nådde upp till de krav vi ställt för respektive nyckeltal och om sidan levde upp till kraven för alla nyckeltalen skedde inget poängavdrag. Därför kan poäng även tolkas som ett "Hälso index". I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek som exempelvis kravet på en sidas tillväxt. En poäng över 80 innebär att sidan har haft en väldigt bra närvaro och utveckling medans en poäng under 45 är en underkänd närvaro och svag utveckling. Poängen i denna undersökning är ett medel för var dags notering för respektive sida och där var dags poäng innefattade utvecklingen och närvaron för 28 dagar. Topplistan Hösta poängen summerar därför inte sidors förekomster i de andra topplistorna då dessa utgick från de högsta/bästa värdena.

Flest antal nya gillare och Högsta procentuella tillväxten: Vi har analyserat hur många nya gillare sidorna har haft från 20170501 fram till 20170901. Högsta procentuella tillväxten är den procentuella skillnaden från startvärdet och slutvärdet av antalet gillare en sida har.

Flest engagerade unika användare och Högsta engagemangsgraden: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka i snitt har engagerat sig med sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren har gjort någon av följande aktiviteter: gillat sidan, skickat ett meddelande till sidan, reagerat på ett inlägg från sidan, kommenterat på ett inlägg från sidan, delat ett inlägg från sidan, skrivit ett inlägg på sidan, checkat in på sidans plats.
Engagemangsgraden räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som gillar sidan. Vi har filtrerat bort dagar där onormalt högt engagemang har skapats för att ge en mer rättvisande bild för hur engagemanget ser ut i vanliga fall. Som onormalt högt engagemang har varit när fler än 200% av sidans gillare engagerar sig på sidan under en dag.

Viralaste inläggen: Viralitet är ett värde mellan 0 till 100 som visar hur virala en sidas inlägg i medel har varit. Ligger snittet över 15 så har sidan ett godkänt medelvärde för inläggen som sidan har publicerat under perioden. Viraliteten beräknades genom att värdesätta de olika interaktionerna som kan göras på ett inlägg och i relativitet till sidans antal gillare.

Responsgrad och responstid: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått 0,3 eller fler inlägg i snitt, från användare skrivna på deras sida. Responsgrad är den procentuella andelen av de skrivna inläggen på sidan av andra användare och som fick ett skriftligt svar från sidan inom högst 7 dagar. Ett inlägg från en annan användare är inte en kommentar på sidans egna inlägg och ett inlägg beräknas vara svarat när sidan kommenterat inlägget som användaren har gjort. Responstiden är antal minuter det tog i snitt för sidan att svara genom att skriva en kommentar på inlägget och från dess att inlägget publicerades på sidan.

För att ta del av hela undersökningen så görs det genom att logga in med ert kundkonto hos oss. Saknas någon svensk Facebooksida i vårt index? Då kan du lägga till de via denna sida. Kategoriseringen av sidorna har skett bland annat utifrån den information som Facebooksidorna själva har förmedlat och därefter anpassats in i vår kategorisering. Verkar någon sida helt felplacerad? Meddela oss och om vilken sida det gäller samt förslag på befintlig kategori. Sidor som tillhör underkategorierna "Fiktiva" och "Influencers och Bloggare" är inte inkluderade i undersökningen.




Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2017-10-10, 09:00

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Gillar du detta? Dela då till dina kollegor och vänner

Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


414 miljoner
Inläggsanalyser

239 miljoner
Sidanalyser

19,800
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna