Fler av Sveriges kommuner lägger mer resurser på Facebook för att nå sina invånare. Men vilka lyckas bäst? Och var kan andra kommuner finna inspiration? Vi har under sommaren hittat Sveriges 10 bästa kommuner på Facebook.



Möjligheten till att snabbt kunna sprida viktig information, föra en dialog med invånarna och stärka lojaliteten till kommunen är bara några av många anledningar till att fler kommuner lägger mer resurser på Facebook. Men vilka kommuner gör det egentligen bäst på Facebook och var kan andra kommuner hitta inspiration och dra lärdom?

Under de senaste 3 månaderna har vi på Smampion hårdbevakat Sveriges alla kommuner på Facebook. Vi har analyserat vilka kommuner som växer mest, är mest aktiva, har engagerat flest följare, varit mest delaktiga i dialoger osv. Alla våra mätvärden har gett oss en god överblick över Sveriges alla kommuner och vi har också hittat de 10 kommuner som lyckas bäst på Facebook.
Här har ni resultatet!

10. Uppsala Kommun

Här har vi en kommun som toppar många listor när det kommer till responsivitet. De ger så gott som alla användare svar på deras inlägg (91%) och de är delaktiga överallt där det uppstår en dialog (100%). Uppsala Kommun hanterar följares frågor tydligt och trevligt och de följer alltid upp även om de inte alltid har rätt svar direkt. Riktigt fint!
Uppsala kommuns rapportsida och Facebooksida.
  • Följare: 4.651
  • Tillväxt: 13%
  • Inlägg per dag: 0.5
  • Engagemangsgrad: 8%
  • Responsgrad: 79%
  • Responstid: 1.962 minuter

9. Karlstad kommun

Karlstad kommun är den kommun i Sveriges med flest följare (över 24.000) på Facebook. En stor anledning till detta är att Karlstad Kommun delar med sig av väldigt nyttig information till sina invånare samt att de är väldigt bra på att uppmärksamma och tagga andra aktiviteter och event i sin kommun. Alla deras inlägg innehåller också en tilltalande bild, vilket alltid skapar ett högre engagemang.
Karlstad kommuns rapportsida och Facebooksida.
  • Följare: 24.217
  • Tillväxt: 2%
  • Inlägg per dag: 1.2
  • Engagemangsgrad: 8.7%
  • Responsgrad: 54%
  • Responstid: 1.393 minuter

8. Falkenbergs Kommun

Falkenberg kommuns engagemangsgrad på 24.1% under sommarens månader är en imponerande siffra och när vi kollar på sidans inlägg så är det enkelt att förstå varför kommunens invånare engagerar sig så mycket. Kommunen fokuserar på det visuella, det enkla och det positiva vilket kommunens invånare verkar gilla. Eller vad som sägs om en tillväxt 23%? Inte illa!
Falkenbergs kommuns rapportsida och Facebooksida.
  • Följare: 2.431
  • Tillväxt: 23%
  • Inlägg per dag: 0.7
  • Engagemangsgrad: 24.1%
  • Responsgrad: 50%
  • Responstid: 1.256 minuter

7. Kungälvs Kommun

Just nu är Kungälvs kommun superheta. De är bland de kommunsidor som har lägst svarstid samt de kommunsidor som har högst engagemangsgrad på Facebook. Dessvärre har de börjat leverera fina siffror för dessa mätpunkterna först den senaste månaden därför åker betyget ner en aning. Under sommaren har de skaffat sig 13% följare samt haft en engagemangsgrad på 14% vilket är väldigt bra siffror men som tyvärr endast leder till en 7:e plats.
Kungälvs kommuns rapportsida och Facebooksida.
  • Följare: 1.842
  • Tillväxt: 13%
  • Inlägg per dag: 1
  • Engagemangsgrad: 14%
  • Responsgrad: 63%
  • Responstid: 1.109 minuter

6. Malmö Stad

Har här vi en kommun som vet hur man berättar en historia. Flertalet av Malmö Stads inlägg är långa, berättande och skrivna med passion och inlevelse. Speciellt bra fungerar deras #TBT inlägg där de framhäver en intressant och kul händelse som utspelade sig i Malmö för flera år sedan. Malmö Stad delar också med sig av små guldkorn, de där härligt positiva och lite mindre nyheterna som händer runt om i deras kommun.
Malmö Stad har under de senaste 3 månaderna också skaffat sig 1.494 nya följare vilket innebär att de är bland de snabbast växande kommunsidorna i Sverige.
Malmö Stads rapportsida och Facebooksida.
  • Följare: 10.644
  • Tillväxt: 16.9%
  • Inlägg per dag: 0.7
  • Engagemangsgrad: 11%
  • Responsgrad: 60%
  • Responstid: 1.932 minuter

5. Vänersborgs Kommun

Vänersborgs Kommun är den kommun i Sverige som publicerar flest inlägg på Facebook, över 1.6 inlägg varje dag. Bland alla dessa inlägg hittar vi samhällsnyttig information, glada utrop till lokala förmågor och stjärnor, tips om smultronställen och utflykter samt många spontana bilder på hur vackert det är i Vänersborgs Kommun. De visar helt enkelt Vänersborg från sin bästa sida! All denna information verkar uppskattas bland sidans följare där man bland annat kan läsa kommentarer som "Vänersborgs kommuns FB-sida fungerar precis som den ska! Tack för snabb info! Bra jobbat!". Riktigt kul att se!
Vänersborgs kommuns rapportsida och Facebooksida.
  • Följare: 1.957
  • Tillväxt: 14%
  • Inlägg per dag: 1.6
  • Engagemangsgrad: 34.4%
  • Responsgrad: 63%
  • Responstid: 2.222 minuter

4. Kristianstad kommun

Kristianstad Kommun har under sommaren jobbat hårt med att nå ut med samhällsviktig information på sin Facebooksida. Kommunen haft stora problem med att leverera drickbart till flera orter och flera av sidans inlägg präglas av detta. Vid varje liten uppdatering gällande vattnet har kommunen gått upp med nyttig information och detta har uppskattats av sidans följare. Kommunen har också deltagit i så gott som alla diskussioner på sidan (84%) och de har givit så gott som alla användare svar på deras inlägg.
Här har vi ett ypperligt exempel på hur en kommun kan arbeta för att nå ut med viktig information till sina invånare.
Kristianstad kommuns rapportsida och Facebooksida.
  • Följare: 1.684
  • Tillväxt: 34.7%
  • Inlägg per dag: 0.8
  • Engagemangsgrad: 14.4%
  • Responsgrad: 95%
  • Responstid: 881 minuter

3. Örebro Kommun

Örebro Kommun är den kommun som fått flest nya följare i sommar. Från att ha haft 4.430 följare den 25:a Maj till tre månader senare ha över 10.500 följare. En riktigt imponerande tillväxt! Analyserar man inläggen som Örebro kommun publicerar ser vi att de är fulla av känslor, nyfikenhet och passion. De ställer frågor, ber folk att dela med sig, använder sig av smileys och känslouttryck och agerar helt enkelt väldigt sådär småtrevligt och gemytligt.
Örebro kommuns rapportsida och Facebooksida.
  • Följare: 10.531
  • Tillväxt: 137%
  • Inlägg per dag: 0.8
  • Engagemangsgrad: 16.8%
  • Responsgrad: 53%
  • Responstid: 1.877 minuter

2. Enköpings kommun

Här har vi en kommun som förutom många informationsrika inlägg också hittar de små guldkornen i sin kommun. Fina historier om flodhästen Hippo, kakbufféer på Anhörigcentrum, eldsjälar som arbetar som personliga ombud - ibland är det de mindre nyheterna som sprider mest glädje. Detta syns också i Enköping kommuns siffror. I genomsnitt delas varje inlägg av minst tio följare och under sommaren har kommunen haft en engagemangsgrad på över 18%. Imponerande siffror!
Enköpings kommuns rapportsida och Facebooksida.
  • Följare: 3.923
  • Tillväxt: 66%
  • Inlägg per dag: 1.2
  • Engagemangsgrad: 18.2%
  • Responsgrad: 73%
  • Responstid: 2.030 minuter

1. Partille Kommun

Partille Kommun är den sidan som gör det mesta helt rätt. De har utökat sin följarskara med 142% under de senaste 3 månaderna, de publicerar lagom många inlägg (minst ett om dagen), de är nyfikna på sina följare, de är delaktiga i kommentarerna på deras inlägg (81% av alla dialoger är de delaktiga i), de ger så gott som alla användare ett svar på deras inlägg (75%) och de är snabba på att svara (i genomsnitt inom 12 timmar).
  • Följare: 2.572
  • Tillväxt: 142%
  • Inlägg per dag: 1.3
  • Engagemangsgrad: 20.3%
  • Responsgrad: 75%
  • Responstid: 706 minuter

Marie Gumabon, kommunkationschef på Partille Kommun, är väldigt nöjd över kommunens resultat.
"Vi har jobbat mycket med Facebook i år så att få detta som kvitto på att det vi gör fungerar är självklart kul! Vi har följare som är engagerade och det är fantastiskt att se att vår sida skapar delaktighet och även stolthet över den egna kommunen. Tack vare Facebook har vi fått en bättre dialog med kommunens invånare vilket bland annat bidrar till en starkare lokal demokrati."

Att följa upp, mäta och analysera sina resultat på Facebook är nyckeln till framgång och Partille Kommun har tre viktiga parametrar som de ständigt mäter. "Antal gillare, svarstid och engagemang. Utöver det är det bra att kunna jämföra sig med andra sidor på Facebook och då främst kommuner. Att få ett mått på vad som fungerar både hos oss och andra kommuner hjälper oss att bli ännu bättre. Vi har också noterat att vår Facebooksida blivit lite av en snackis och folk uppskattar att vi är snabba på att svara på deras inlägg och frågor."

Vi säger grattis till Partille Kommun för ett väl utfört arbete och lycka till i sin framtida jakt på fler gillare, bättre svarstid och ökat engagemang.
Här kan ni ta en närmare titt på Partille Kommuns Facebooksida och deras rapportsida.

Om vår undersökning: Mellan den 24:e Maj till 24:e Augusti i år har Smampion undersökt 172 av Sveriges kommuner på Facebook. I denna undersökning har kommunsidornas resultat granskats och mätvärden, som tillsammans skapar framgång på Facebook, har analyserats. Bland dessa mätvärden finner vi tillväxt av antalet följare, möjligheten att skapa engagemang hos sina följare, hur virala inläggen som sidan skapat blivit, hur aktiv kommunsidan är, hur väl kommunsidan svarar på inlägg från följare samt vidare mätvärden på inläggsnivå. De kommunsidor som finns med i vår topp10 lista är de sidor som presterat bäst inom dessa mätvärdena för den angivna tidsperioden.



Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2015-08-26, 08:09

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Om Smampion


Varje dag analyserar vi över 10.000 svenska företagssidor på Facebook, Twitter, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.


Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post, Facebook eller Twitter.


     


Statistik och rapporter


10,080
Facebooksidor

142.7 miljoner
Facebookinlägg

204,789
Youtubevideor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna


Produktlösningar och priser