Tidigare i april detta år publicerade vi vår första kvartalsrapport för svenska företag och organisationer på Facebook. I våra kvartalsrapporter har vi valt att fokusera på vilka sidor som har utvecklingsmässigt sett bäst lyckats med: nya följare, engagemang, respons och den totala närvaron i form av poäng. Här kommer vår nästa Facebookrapport för kvartal två, lite försenad men ändå på plats. Vi har i denna rapport analyserat över 7500 svenska företag och organisationer och deras närvaro på Facebook mellan första april och första juli.
Fotbollskanalen, KIT och Kungahuset växer mest
Fotboll och nyheter är vad många av dessa sidor i topp har gemensamt. Fotboll vid OS som endast låg några veckor bort kanske var anledningen till att Fotbollskanalen och Svenska Fotbollslandslagen hade så stark tillväxt. I vår första kvartalsrapport låg Kungahuset på första plats och nu en tredje plats men intresset för att följa kungahuset förblir starkt. Även KIT låg på en tredje plats i första kvartalsrapporten och har lyckats hålla sig kvar i topp och denna gång en andra plats. Även Uppskattat håller sig kvar i toppen. Vi ser att det har gått riktigt bra för både Leksand Sommarland och Plejmo denna gång som har haft en procentuell hög tillväxt med nya följare.
# |
Företag |
1:e April |
1:e Juli |
Nya följare |
1 | | Fotbollskanalen | 93,091 | 136,016 | 42,925 |
2 | | KIT | 98,717 | 140,457 | 41,740 |
3 | | Kungahuset | 421,524 | 453,776 | 32,252 |
4 | | Svenska Fotbollslandslagen | 208,266 | 232,325 | 24,059 |
5 | | Newsner | 260,583 | 283,954 | 23,371 |
6 | | Uppskattat | 263,554 | 286,341 | 22,787 |
7 | | Leksand Sommarland | 15,874 | 35,576 | 19,702 |
8 | | Missing People Sweden | 539,571 | 558,652 | 19,081 |
9 | | SVT | 142,201 | 159,410 | 17,209 |
10 | | Plejmo | 33,127 | 50,271 | 17,144 |
Mediebolagen presterar bra med att skapa engagemang
Det är ingen direkt överraskning att mediebolagen som publicerar nyheter skulle stå sig som starkast i denna kategori. Nyheter och andra läsvärda artiklar fungerar väldigt bra i sociala medier, när det kommer till att skapa engagemang. Precis som i föregående kvartal så är det Newsner som engagerat mest, över 209 000 unika användare varje vecka! Det är riktigt bra och ingen annan sida bland de undersökta är i närheten av denna prestation. Expressen och Aftonbladet kommer på andra respektive tredje plats där Expressen lyckats engagera fler unika användare varje vecka än Aftonbladet. Precis som föregående kvartal så är det Djurens rätt som bryter trenden.
# |
Företag |
Engagemangsgrad |
Engagerade användare |
1 | | Newsner | 77% | 209,251 |
2 | | Expressen | 54% | 156,200 |
3 | | Aftonbladet | 50% | 139,533 |
4 | | Uppskattat | 44% | 121,368 |
5 | | Fotbollskanalen | 87% | 101,625 |
6 | | Nyheter24 | 34% | 88,408 |
7 | | TV4 | 26% | 81,353 |
8 | | Sportbladet | 44% | 80,496 |
9 | | SportExpressen | 39% | 79,408 |
10 | | Djurens Rätt | 24% | 77,696 |
Blogg.se bäst på att skapa engagemang med deras följare
Mest behöver inte vara bäst. Men både Fotbollskanalen och Newsner återkommer när det gäller att skapa högt engagemang gentemot följarna. Bäst på detta är Blogg.se som har haft en engagemangsgrad på hela 134%, alltså fler än som följer sidan. Två mindre sidor som även har lyckats skapa bra engagemang med sina följare är Götene kommun och Hemköp Leksand.
# |
Företag |
Engagemangsgrad |
Följare |
1 | | blogg.se | 134% | 12,227 |
2 | | Fotbollskanalen | 87% | 136,016 |
3 | | Götene kommun | 78% | 1,308 |
4 | | Hemköp Leksand | 78% | 1,010 |
5 | | Newsner | 77% | 283,954 |
6 | | Dag Öhrlund Författare | 73% | 17,447 |
7 | | BB Södertälje | 66% | 1,688 |
8 | | Politikfakta | 66% | 33,910 |
9 | | Stockholms gröna rum | 66% | 4,219 |
10 | | South Lapland | 65% | 2,268 |
Bäst på att ge svar gör Telenor, Swedbank och Försäkringskassan
I vår undersökning tittade vi på sidor som har haft i snitt minst två inlägg per dag skrivna av andra användare på Facebooksidan och vilka av dessa sidor som har levererat svar på alla dessa inläggen. Det har flera företag gjort och som imponerar! De kännetecknas för att vara banker, myndigheter, medie- och telekommunikationsbolag som presterar bäst.
Snabbast på att ge svar gör Telenor
Det är ingen tvekan om att det är Telenor som presterar allra bäst med kortast svarstid på inlägg av andra på deras sida och med en imponerande kort svarstid på endast 8 minuter, precis som under kvartal ett. Ett nytt segment av företag som återfinns på att ge snabba svar är inom rese och transportbranschen, alla med väldigt bra och korta svarstider.
Bäst överlag gällande närvaro under kvartal två på Facebook
Vi ser att många sidor från vår undersökning för kvartal ett fortfarande finns kvar i topp och dessa har alltså gjort ett riktigt bra jobb med deras närvaro och utveckling på Facebook för perioden. Bäst denna gång är ICA Maxi i Växjö och tätt följt av flera andra svenska företag, myndigheter och organisationer.
Nästa kvartalsrapport för Facebook beräknas publiceras i oktober.
Om undersökningen.
Smampion har under april, maj och juni månad analyserat över 7500 svenska företag och organisationers närvaro på Facebook. Endast sidor som har en följarskara med över 50% svenskar är inkluderade i denna undersökningen och sidor som har 1000 eller fler följare. Så här har vi värderat våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har analyserat hur många följare sidorna har haft den 1:e april och den 1:e juli.
Engagemang: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren har gjort någon av följande aktiviteter: gillat sidan, skickat ett meddelande till sidan, gillat ett inlägg från sidan, kommenterat på ett inlägg från sidan, delat ett inlägg från sidan, skrivit ett inlägg på sidan.
Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått två i snitt eller fler inlägg från användare skrivna på deras sida. Responsgrad är den procentuella andelen av dom skrivna inläggen på sidan av andra användare och som fått ett skriftligt svar från sidan. Ett inlägg från en annan användare är inte en kommentar på sidans egna inlägg och ett inlägg beräknas vara svarat när sidan kommenterat inlägget som användaren har gjort.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation och närvaro för den undersökta perioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek. Ett resultat över 80 innebär att sidan har en väldigt bra närvaro på sin sida medans under 45 poäng så är det inte alls en godkänd närvaro.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu
Publicerad
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-09-13, 11:33
Prenumerera på nyhetsbrevet
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.
Kommentera denna artikel
Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.