Tidigare i april detta år publicerade vi vår första kvartalsrapport för svenska företag och organisationer på Facebook. I våra kvartalsrapporter har vi valt att fokusera på vilka sidor som har utvecklingsmässigt sett bäst lyckats med: nya följare, engagemang, respons och den totala närvaron i form av poäng. Här kommer vår nästa Facebookrapport för kvartal två, lite försenad men ändå på plats. Vi har i denna rapport analyserat över 7500 svenska företag och organisationer och deras närvaro på Facebook mellan första april och första juli.



Fotbollskanalen, KIT och Kungahuset växer mest

Fotboll och nyheter är vad många av dessa sidor i topp har gemensamt. Fotboll vid OS som endast låg några veckor bort kanske var anledningen till att Fotbollskanalen och Svenska Fotbollslandslagen hade så stark tillväxt. I vår första kvartalsrapport låg Kungahuset på första plats och nu en tredje plats men intresset för att följa kungahuset förblir starkt. Även KIT låg på en tredje plats i första kvartalsrapporten och har lyckats hålla sig kvar i topp och denna gång en andra plats. Även Uppskattat håller sig kvar i toppen. Vi ser att det har gått riktigt bra för både Leksand Sommarland och Plejmo denna gång som har haft en procentuell hög tillväxt med nya följare.

# Företag 1:e April 1:e Juli Nya följare
1Fotbollskanalen93,091136,01642,925
2KIT98,717140,45741,740
3Kungahuset421,524453,77632,252
4Svenska Fotbollslandslagen208,266232,32524,059
5Newsner260,583283,95423,371
6Uppskattat263,554286,34122,787
7Leksand Sommarland15,87435,57619,702
8Missing People Sweden539,571558,65219,081
9SVT142,201159,41017,209
10Plejmo33,12750,27117,144


Mediebolagen presterar bra med att skapa engagemang

Det är ingen direkt överraskning att mediebolagen som publicerar nyheter skulle stå sig som starkast i denna kategori. Nyheter och andra läsvärda artiklar fungerar väldigt bra i sociala medier, när det kommer till att skapa engagemang. Precis som i föregående kvartal så är det Newsner som engagerat mest, över 209 000 unika användare varje vecka! Det är riktigt bra och ingen annan sida bland de undersökta är i närheten av denna prestation. Expressen och Aftonbladet kommer på andra respektive tredje plats där Expressen lyckats engagera fler unika användare varje vecka än Aftonbladet. Precis som föregående kvartal så är det Djurens rätt som bryter trenden.

# Företag Engagemangsgrad Engagerade användare
1Newsner77%209,251
2Expressen54%156,200
3Aftonbladet50%139,533
4Uppskattat44%121,368
5Fotbollskanalen87%101,625
6Nyheter2434%88,408
7TV426%81,353
8Sportbladet44%80,496
9SportExpressen39%79,408
10Djurens Rätt24%77,696


Blogg.se bäst på att skapa engagemang med deras följare

Mest behöver inte vara bäst. Men både Fotbollskanalen och Newsner återkommer när det gäller att skapa högt engagemang gentemot följarna. Bäst på detta är Blogg.se som har haft en engagemangsgrad på hela 134%, alltså fler än som följer sidan. Två mindre sidor som även har lyckats skapa bra engagemang med sina följare är Götene kommun och Hemköp Leksand.

# Företag Engagemangsgrad Följare
1blogg.se134%12,227
2Fotbollskanalen87%136,016
3Götene kommun78%1,308
4Hemköp Leksand78%1,010
5Newsner77%283,954
6Dag Öhrlund Författare73%17,447
7BB Södertälje66%1,688
8Politikfakta66%33,910
9Stockholms gröna rum66%4,219
10South Lapland65%2,268


Bäst på att ge svar gör Telenor, Swedbank och Försäkringskassan

I vår undersökning tittade vi på sidor som har haft i snitt minst två inlägg per dag skrivna av andra användare på Facebooksidan och vilka av dessa sidor som har levererat svar på alla dessa inläggen. Det har flera företag gjort och som imponerar! De kännetecknas för att vara banker, myndigheter, medie- och telekommunikationsbolag som presterar bäst.

# Företag Responsgrad Responstid Inlägg per dag
1Telenor Sverige98.7%8 min6.1
2Swedbank Sverige98.3%99 min10.7
3Försäkringskassan | Förälder97.9%194 min44.5
4Viasat Sverige97.9%95 min6.7
5Pensionsmyndigheten – Fråga om pension97.2%668 min2.3
63 Sverige97%182 min5.1
7ICA Banken96.4%75 min2.4
8SEB Sverige96.4%203 min2.8
9Tele2 Sverige96.4%241 min4.9
10Canal Digital Sverige96.2%285 min3.5


Snabbast på att ge svar gör Telenor

Det är ingen tvekan om att det är Telenor som presterar allra bäst med kortast svarstid på inlägg av andra på deras sida och med en imponerande kort svarstid på endast 8 minuter, precis som under kvartal ett. Ett nytt segment av företag som återfinns på att ge snabba svar är inom rese och transportbranschen, alla med väldigt bra och korta svarstider.

# Företag Responstid Responsgrad Inlägg per dag
1Telenor Sverige8 min98.7%6.1
2SL63 min90%4.4
3Handelsbanken69 min94%2.6
4ICA Banken75 min96.4%2.4
5Viasat Sverige95 min97.9%6.7
6Swedbank Sverige99 min98.3%10.7
7Skånetrafiken147 min92.1%23.7
8SJ AB178 min86.6%20.9
93 Sverige182 min97%5.1
10Försäkringskassan | Förälder194 min97.9%44.5


Bäst överlag gällande närvaro under kvartal två på Facebook

Vi ser att många sidor från vår undersökning för kvartal ett fortfarande finns kvar i topp och dessa har alltså gjort ett riktigt bra jobb med deras närvaro och utveckling på Facebook för perioden. Bäst denna gång är ICA Maxi i Växjö och tätt följt av flera andra svenska företag, myndigheter och organisationer.

# Företag Poäng
1ICA Maxi Växjö94.3
2Axfood93.5
3Härryda kommun92.9
4Greenpeace Sverige92.7
5Missing People Sweden92.4
6SVT92.2
7Försvarsmakten92.1
8Socialdemokraterna92
9Tidningen Vision92
10TV491.9


Nästa kvartalsrapport för Facebook beräknas publiceras i oktober.

Om undersökningen.
Smampion har under april, maj och juni månad analyserat över 7500 svenska företag och organisationers närvaro på Facebook. Endast sidor som har en följarskara med över 50% svenskar är inkluderade i denna undersökningen och sidor som har 1000 eller fler följare. Så här har vi värderat våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har analyserat hur många följare sidorna har haft den 1:e april och den 1:e juli.
Engagemang: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren har gjort någon av följande aktiviteter: gillat sidan, skickat ett meddelande till sidan, gillat ett inlägg från sidan, kommenterat på ett inlägg från sidan, delat ett inlägg från sidan, skrivit ett inlägg på sidan. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått två i snitt eller fler inlägg från användare skrivna på deras sida. Responsgrad är den procentuella andelen av dom skrivna inläggen på sidan av andra användare och som fått ett skriftligt svar från sidan. Ett inlägg från en annan användare är inte en kommentar på sidans egna inlägg och ett inlägg beräknas vara svarat när sidan kommenterat inlägget som användaren har gjort.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation och närvaro för den undersökta perioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek. Ett resultat över 80 innebär att sidan har en väldigt bra närvaro på sin sida medans under 45 poäng så är det inte alls en godkänd närvaro.



Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-09-13, 11:33

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Gillar du detta? Dela då till dina kollegor och vänner

Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


392 miljoner
Inläggsanalyser

230 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna