Trots stor konkurrens från andra sociala medier är Facebook fortfarande den sociala plattform som tusentals svenska företag och organisationer använder mest. Men vilka företag lyckas bäst? Vilka är bäst på att skapa engagemang? Och vilka växer snabbast? I vår första Facebookrapport för 2016 har vi analyserat över 7500 svenska företag och organisationer och deras närvaro på Facebook.
Kungahuset, AIK och KIT växer snabbast på Facebook
Kungahuset och AIK är två organisationer som har lyckats få över 50.000 fler följare under det första kvartalet i år. KIT står också för en stor bedrift då detta mediabolag har nästa fördubblat sin följarskara.
Coop växer också väldigt bra och har nu "bara" 34.000 färre följare än sin huvudkonkurrent ICA.
# |
Företag |
1:e Januari |
1:e April |
Nya följare |
1 | | Kungahuset | 370,727 | 421,182 | 50,455 |
2 | | AIK | 163,638 | 213,952 | 50,314 |
3 | | KIT | 51,732 | 98,136 | 46,404 |
4 | | Uppskattat | 216,595 | 262,647 | 46,052 |
5 | | Nyheter24 | 225,351 | 254,616 | 29,265 |
6 | | Djurens Rätt | 295,365 | 321,855 | 26,490 |
7 | | Hembakat | 192,460 | 214,386 | 21,926 |
8 | | TV4 | 283,313 | 304,743 | 21,430 |
9 | | Pedagogförlaget | 174,688 | 195,838 | 21,150 |
10 | | Coop | 203,468 | 224,589 | 21,121 |
Mediabolagen i topp när det kommer till engagemang
Som vanligt är det mediabolagen som är bäst på att skapa inlägg som engagerar. Newsner som varje vecka engagerar över 140.000 unika användare, är på en ohotad första plats men Nyheter24 gör också ett väldigt bra resultat då sidan lyckas med att engagera över 100.000 användare varje vecka.
Kungahuset delar med sig många bilder på vår nya prins Oscar vilket tog de till en 3:e plats och Sveriges största sportsidor (Sportexpressen och Sportbladet) hyllade
Jan-Ove Waldner och
Ingemar Stenmark i två inlägg vilket också engagerade många användare.
# |
Företag |
Engagemangsgrad |
Engagerade användare |
1 | | Newsner | 55% | 141,580 |
2 | | Nyheter24 | 42% | 102,436 |
3 | | Kungahuset | 25% | 98,940 |
4 | | SportExpressen | 51% | 98,698 |
5 | | Uppskattat | 39% | 95,318 |
6 | | Djurens Rätt | 31% | 95,166 |
7 | | Sportbladet | 54% | 92,382 |
8 | | TV4 | 31% | 90,860 |
9 | | Hänt | 131% | 84,018 |
10 | | Metro Sverige | 53% | 57,376 |
Företag tar kundtjänst på Facebook på allvar
Det är otroligt kul att se att så många svenska företag tar kundtjänst på Facebook på stort allvar. Vi vet att det är många företag som har en policy som säger att 100 % ska få svar och att de ska få svar snabbt vilket vi också kan se i vår topplista. Att ha en responsgrad på över 95 % när man tar emot flera inlägg per dag ska ses som ett mycket väl godkänt betyg.
Två bedrifter som vi vill uppmärksamma är Telenor och Försäkringskassan. Telenor tar emot över 8 inlägg per dag och lyckas hålla en responstid på under 10 minuter. Försäkringskassan tar emot över 58 inlägg per dag och har en responsgrad på 98.3%. Världsklass från dessa två företag!
Bäst överlag på Facebook
Det är härligt att se både stora och små företag i vår topplista över Sveriges bästa Facebooksidor. Karlstad Airport har under hela kvartalet hållit en väldigt hög nivå när det kommer till tillväxt, engagemangsgrad, aktivitet och responsivitet. Imponerade!
Ica har två sidor i topplistan och Apollo, GreenPeace, TV4 och Axfood håller alltid en väldigt hög lägstanivå.
Vår kvartalsrapport i sin helhet finns tillgänglig att ladda ner för våra kunder.
Kontakta oss om ni vill veta mer.
Om undersökningen.
Smampion har under januari, februari och mars månad analyserat 7650 svenska företag och organisationers närvaro på Facebook. Så här har vi värderat våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har analyserat hur många följare sidorna har haft den 1:e januari och den 1:e april. Endast sidor som har en följarskara med över 50% svenskar är inkluderade i denna undersökningen.
Engagemang: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren har gjort någon av följande aktiviteter: gillat sidan, skickat ett meddelande till sidan, gillat ett inlägg från sidan, kommenterat på ett inlägg från sidan, delat ett inlägg från sidanm skrivit ett inlägg på sidan.
Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått 2 eller fler inlägg i snitt från användare skrivna på deras sida. Responsgrad = Andelen av dom skrivna inläggen på sidan av användare och som fått ett skriftligt svar från sidan.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation för den undersökta perioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek. Ett resultat över 80 innebär att sidan har en väldigt bra närvaro på sin sida medans under 45 poäng så är det inte alls en godkänd närvaro.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu
Publicerad
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-04-05, 14:00
Prenumerera på nyhetsbrevet
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.
Kommentera denna artikel
Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.