Att lyckas med att skapa engagemang på Facebook är nyckeln till framgång. Så vilka svenska företag lyckades bäst med detta under förra året?



Under 2015 befäste Facebook sin position på marknaden som världens största sociala plattform. Det är här miljontals svenskar varje dag tar pratar med vänner och delar med sig av händelserna i deras liv. Men det är också på Facebook där svenskarna tar del av mest information från företag.
Vilka svenska företag är det då som engagerar flest på Facebook? Vi har analyserat över 7,500 svenska företag på det sociala nätverket och hur många alla dessa företag har engagerat.

Vad är då engagemang? Vi har använt oss av Facebooks mätvärde "Pratar om detta" som varje dag visar hur många användare det är som under de senaste 7 dagarna aktiverat sig på en sida via gillningar, kommentarer, delningar osv. Detta värde har vi analyserat varje dag och efter årets sista dag har vi skapat ett medelvärde för hur många unika användare alla sidor har engagerat under varje vecka.
Här är vårt resultat i form av en topplista och en tabell.

10. Djurens Rätt (56,195)

Djurens Rätt har under 2015 engagerat över 56,195 unika användare varje vecka på Facebook. Detta har Djurens Rätt lyckats med genom att populära inlägg och av alla sidor i denna topplista är man den sida som är bäst på att skapa inlägg som blir virala. Man är också den sidan i denna topplista som är mest aktiv i diskussionerna på sidans inlägg.

9. Universal Music Sweden (59,836)

Att lyckas med att skapa engagemang är nyckeln till framgång vilket Universal Music Sweden är ett starkt bevis på. Universal Music Sweden har i genomsnitt engagerat nästan 60,000 användare varje vecka vilket också har gett de över 126,000 nya följare under 2015.

8. Metro Sverige (61,115)

Det är de stora nyhetstidningar som dominerar denna topplista. Metro Sverige är en av sju(!) nyhetstidningar som kvalar in genom att engagera över 61,000 unika användare varje vecka. Hur lyckas de skapa engagemang då? I Metros fall så handlar det i många fall om att publicera starka åsikter. Deras mest virala inlägg är en debattartikel om jämställdhet.

7. SportExpressen (71,662)

SportExpressen är en av få sidor i Sverige som under 2015 fick över 100,000 nya följare. Detta lyckades man till stor del genom att publicera många inlägg varje dag och lägga stor uppmärksamhet på populära händelser så som t.ex. SM-guldet i Allsvenskan, EM-guldet och Kallas Guld-bragd. Detta i sig resulterade inte bara i nya följare, man lyckades också med att engagera över 70,000 användare varje vecka.

6. TV4 (75,966)

TV4 är en av få sidor i denna topplista som låter användare posta egna inlägg på deras sida och de ska ha en eloge för! Över 8,000 användare skrev inlägg till TV4 under 2015 och TV4 gav över 66% ett svar på deras inlägg. Det är imponerande.
Därför blir vi inte heller förvånade när vi ser att TV4 engagerar över 75,000 användare varje vecka.

5. Sportbladet (99,561)

Sportbladet var lite tyngre än sin konkurrent Sportexpressen när det kom till att engagera användare på Facebook under 2015, även fast Sportbladet publicerade färre inlägg. Sportbladet publicerade i genomsnitt 29 inlägg per dag medan SportExpressen publicerade 43 inlägg per dag. Vad handlade Sportbladets inlägg om då? Till stor del om Zlatan. :)

4. Newsner (100,681)

Är Newsner en nyhetssajt för en ny tid? Svaret på den frågan är absolut - om man kollar på när det kommer till att skapa engagemang. Newsner är mästare på att skapa inlägg som blir virala och 2015 lyckades man med att engagera över 100,000 användare, varje vecka, på Facebook.

3. Aftonbladet (138,642)

Aftonbladet har inga större bekymmer med att skapa engagemang på deras Facebooksida. Deras inlägg genererar i genomsnitt 146 delningar, 99 kommentarer och 1,265 gilla-markeringar. Imponerande!
Under 2015 engagerade Aftonbladet över 138,000 användare på Facebook varje vecka.

2. Expressen (179,471)

Expressen kniper andra platsen på denna topplista genom att ha engagerat över 179,000 användare varje vecka - 40,000 fler än deras huvudkonkurrent Aftonbladet. En stor del i framgången ligger i att Expressen publicerar fler inlägg än Aftonbladet, 39 inlägg per dag i jämförelse med Aftonbladets 30 inlägg per dag.

1. Nyheter24 (293,369)

Nyheter24 är den svenska sidan på Facebook som är bäst på att engagera användare. Över 290,000 användare har varje vecka under 2015 engagerat sig på Nyheter24s inlägg och Facebooksida. Ett otroligt imponerande resultat!

Här är topplistan i sin helhet.

# Sida Följare Engagerade användare
1 Nyheter24 225,129 293,369
2 Expressen 237,112 179,471
3 Aftonbladet 222,994 138,642
4 Newsner 251,584 100,681
5 Sportbladet 164,434 99,561
6 TV4 282,813 75,966
7 SportExpressen 179,406 71,662
8 Metro Sverige 101,441 61,115
9 Universal Music Sweden 193,802 59,836
10 Djurens Rätt 294,975 56,195


Fotnot: Statistiken i detta inlägg är hämtad från 1:e Januari till 31:e December 2015. I statistiken ingår endast svenska sidor, det vill säga sidor som publicerar inlägg på svenska och vars största andel följare kommer från Sverige.



Vill ni bevaka ert företags närvaro, jämföra er med konkurrenter och branschkollegor på Facebook samt ta del av insikter som leder till framgång?

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-01-07, 07:31

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Om Smampion

Vi analyserar över 10.000 svenska företagssidor på Facebook, Twitter, Instagram och Youtube varje dag. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.

Vill ni veta mer?
Kontakta oss via e-post, Facebook eller Twitter.

     

Ett axplock av vår statistik:

1,757 1,456,174 1,384,816
Twitter Sidor Instagram Inlägg Nyhetsartiklar


Läs vidare om

Sociala medier vi analyserar: Instagram - Facebook - Twitter - Youtube
Produktlösningar och priset