Vi går mot juletider och i år kommer det göras nästan lika många köp online som i fysisk butik. Det innebär bråda dagar för Sveriges E-handelsföretag då hemsidan ska uppdateras, paket ska skickas och produkter ska marknadsföras. Närvaron på sociala medier då? Ja den ska givetvis också optimeras då företags närvaro på sociala medier i år kommer skapa fler kunder och generera fler köp.



Så vilka E-handlare i Sverige är grymma på Instagram? Och var kan andra finna inspiration? I detta blogginlägg listar vi 5 svenska e-handlare som hajar Instagram!

Partykungen.se

Partykungen gör så gott som allting rätt på Instagram. De bjuder på sig själva, de visar upp och beskriver sina produkter på ett passionerat sätt, de anordnar finurliga tävlingar, de ställer frågor, svarar på frågor och de är nyfikna på sina följare.
Resultatet av detta? Över 30.000 följare och en tillväxt den senaste månaden på över 4.000 nya följare. Inläggen som Partykungen skapar blir ofta virala och som resultat av detta har man engagerat fler än 40.000 unika användare på Instagram den senaste månaden. Imponerande!
  • Följare: 33.398
  • Tillväxt: 11.7%
  • Inlägg per dag: 1.6
  • Engagemangsgrad: 135%
  • Viralitet: 45

24MX

En tillväxt på 8.2% och en inläggsviralitet på 25.4 (över 20 anses vara väldigt bra) är imponerande siffror alla dagar i veckan men den största anledningen till att 24MX kommer med i denna finfina lista är för att de jobbar hårt med att skapa ett community runt sitt varumärke. 24MX är väldigt aktiva med hashtags och de ber följare att ladda upp deras egna bilder där de hashtaggar 24MX. Genom att bygga detta community får 24MX många nya följare varje månad, fast de själva inte publicerar överdrivet många inlägg.
  • Följare: 17.156
  • Tillväxt: 8.2%
  • Inlägg per dag: 0.33
  • Engagemangsgrad: 23.9%
  • Viralitet: 25.4

Fyndiq.se

Fyndiq.se har ett väldigt härligt bildspråk på Instagram med unika bilder i hög kvalité vilket verkar uppskattas av sidans alla följare. Deras inlägg, som ofta blir virala, innehåller många hashtags, frågor och finurliga emoticons men det som Fyndiq gör extra bra är att de allt som oftast är delaktiga i dialogerna som uppstår på deras inlägg. Det är inte ovanligt att deras följare ställer en fråga som leder till att följaren avslutar med "Kalasbra, då går jag in på er webbsida och beställer". Väldigt kul att se!
  • Följare: 14.229
  • Tillväxt: 3.5%
  • Inlägg per dag: 0.9
  • Engagemangsgrad: 38.7%
  • Viralitet: 25.4

Basketshop.se

Basketshop.se visar en otrolig passion för sina produkter och för sin bransch vilket är något som smittar av sig på deras följare. Basketshop.se publicerar inte bara bilder på deras produkter utan också resultat och nyheter från "basketvärlden". Detta leder till att fler användare finner deras sida intressant och till att dessa användare klickar på "Följa knappen". Basketshop.se repostar också inlägg från andra användare vilket gör att även de får upp ögonen för Basketshop.se. Väldigt smart!
  • Följare: 1.411
  • Tillväxt: 10.2%
  • Inlägg per dag: 1.83
  • Engagemangsgrad: 44.1%
  • Viralitet: 12

Lekmer.se

Lekmer är bland de e-handlarna i Sverige som publicerar flest inlägg på Instagram och de som följer Lekmer får ta del av en skön mix av produktbilder, inspirationsbilder, mysbilder och rena citat. Lekmer är också väldigt duktiga på att använda emoticons, att ställa frågor, att uppmana sina följare till handling och att promota sina erbjudanden. Här kan företagare som riktar sig till barnfamiljer hämta mycket inspiration!
  • Följare: 26.402
  • Tillväxt: 6.5%
  • Inlägg per dag: 2.57
  • Engagemangsgrad: 36.9%
  • Viralitet: 8.7

Summering

Som e-handelsbolag på Instagram är det viktigt att man engagerar sina följare. Engagemang leder till klick, klick leder till besökare och fler besökare genererar förhoppningsvis fler affärer. I detta blogginlägget har vi gått igenom 5 e-handlare som är nyfikna på sina följare, som ställer frågor, som använder relevanta hashtags, som har en passion för sina produkter och som har roligt och bjuder på sig själva. Vare sig om ni driver en e-handel eller inte så finns här mycket inspiration att hämta!

Fotnot: Statistiken i detta inlägg är hämtad från 26:e Oktobober till 26:e November.



Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Instagram, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2015-11-26, 16:36

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


392 miljoner
Inläggsanalyser

230 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna