Instagram är fortfarande en ny plattform för många svenska företag och det är inte alltid så lätt att veta vad man ska publicera på detta sociala nätverk. Därför har vi här samlat in 10 svenska företag som vi tycker sköter sig helt utmärkt på Instagram och som delar med sig av inlägg som är roliga, givande, intressanta och relevanta för deras följare.
Låt er inspireras!


Volkswagen Sverige

I genomsnitt är det runt 250 användare som engagerar sig i varje nytt inlägg som Volkswagen postar. Och när man tar en kik på dessa inlägg så är det lätt att förstå varför. Med bilder som visar nya funktioner i deras bilar, gamla minnen, racing, nyheter mm så säkerställer Volkswagen att man täcker mer eller mindre alla behov från sina motorintresserade följare.
Volkswagens sida på Instagram och deras rapportsida.

Stadsmuseet

Som Museum kan det vara klurigt att förnya sig. Så istället för att enbart kolla framåt så tar Stadsmuseet och bjuder in sina följare till en blick i backspegeln. Man delar många fantastiska bilder på hur Stockholm såg ut förr i tiden och i samma veva säljer man sin produkt, en stadsvandring i Stockholm. Smart och framgångsrikt!
Stadsmuseets sida på Instagram och deras rapportsida.

Birka Cruises

Birka Cruises gör något som jag älskar, man ger sina anställda tillgång till företagets Instagramkonto. Så på deras sida får vi följa diverse anställda och vad de upplever vilket sidans alla följare uppskattar. 60% av alla följare har den senaste månaden engagerat sig i något inlägg och sidan har ökat sin följarskara med 10%. Imponerande siffror!
Birka Cruises sida på Instagram och deras rapportsida.

Blomsterlandet

Blomsterlandet för ett väldigt bra jobb med att naturligt visa upp sina produkter. Man postar ofta högkvalitativa bilder på blommor, växter och olika dekorationsförslag som skapar engagemang och intresse bland sidans alla följare. Man är också väldigt snabb och framgångsrik på att prata med sina följare i dialogerna som uppstår i deras inlägg.
Blomsterlandets sida på Instagram och deras rapportsida.

Sydsvenskan

Att dela med sig av andra användares innehåll kan vara väldigt effektivt för att skapa engagemang och lojalitet hos sina följare och detta lyckas Sydsvenskan väldigt bra med. Förutom unika och intressanta bilder från relevanta nyheter delar Sydsvenskan också med sig av högkvalitativa och härliga bilder som är tagna av andra användare. Så låter man användare vara med och påverka ens varumärke. Snyggt!
Sydsvenskans sida på Instagram och deras rapportsida.

Höganäs kommun

Höganäs är just nu den sida som toppar vår lista över kommuner på Instagram och när man kollar in deras sida är det enkelt att förstå varför. Deras inlägg fokuserar mycket på att plocka fram guldklimtarna i deras verksamhet, dvs alla smultronställen som går att finnas kring Höganäs. Språket är lättsamt och tilltalande och bilderna är av väldigt hög kvalité. Man blir helt enkelt sugen på att åka till Höganäs när man följer denna sida!
Höganäs kommuns sida på Instagram och deras rapportsida.

Itrim Sverige

Med inlägg som inspirerar och motiverar lyckas Itrim med att ständigt locka fler följare till sin sida på Instagram. Inläggen består av inspirerande bilder på personer som genomgått en imponerande förändring tack vare Itrims produkt samt tips och information som visar på hur dessa personer lyckats tack vare en framgångsrik träning hos Itrim samt en bättre kost. En riktigt inspirerande sida!
Itrim Sveriges sida på Instagram och deras rapportsida.

Skånetrafiken

Förutom väldigt vackra och högkvalitativa bilder kör Skånetrafiken också många finurliga tävlingar på sin Instagramsida. Just nu kan vi se smarta och roliga “på spåret” liknande tävlingar där användaren gissar resmålet på en del bilder. Smart, engagerande och innovativt!
Skånetrafikens sida på Instagram och deras rapportsida.

Restaurang RÅ

Med personliga inlägg, glada och småroliga texter som lockar till besök, bilder på finfina rätter och drinkar samt relevanta nyheter så engagerar Restaurang Rå en stor skara av alla sina följare. Det är gemytligt, personligt och trevligt och tack vare det engagerar sig mer 35% av sidans alla följare i sidans inlägg varje månad.
Restaurang RÅs sida på Instagram och deras rapportsida.

Bandit Rock

Vill ni se ett företag som lyckas skapa engagemang och bygga relationer med sina följare tack vare personliga uppdateringar så kolla in Bandit Rock. I en härlig mix av tokiga upptåg, roliga inslag, härliga personligheter, tävlingar mm så lyckas Bandit Rock med att bygga ett framgångsrikt varumärke på Instagram.
Bandit Rocks sida på Instagram och deras rapportsida.

Summering

Om vi ska summera alla dessa sidor och deras inlägg med några nyckelord som alla företag kan ta med sig så skulle jag välja orden “personligt”, “humor”, “påhittighet”, “inspiration”, “relevans” & “dialog”. På Instagram behöver vi visa att vi i vårt företag är påhittiga, personliga och roliga samt att vi vill inspirera våra följare. Våra inlägg är också relevanta för vårt varumärke och när chans till dialog med våra följare dyker upp så hoppar vi direkt in och bjuder med oss av vår information.
Lyckas vi med detta har vi en framgångsrik närvaro för vårt företag på Instagram!


Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Instagram, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2015-07-15, 10:57

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


391 miljoner
Inläggsanalyser

229 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna