Så uppdaterar ni er titel, beskrivning och bild innan ni delar en webbsida på er Facebooksida, enkelt med vårt nya verktyg. I juli begränsade Facebook möjligheterna att ändra titel och beskrivning i förhandsgranskningsläge, "link preview" för inlägg som länkar till en webbsida och för majoriteten av alla Facebooksidor. Med vårt verktyg ska detta underlätta för er att få rätt information från början innan ni publicerar ett inlägg med en delad webbsida.

Facebooks förhandsgranskningsläge eller link preview

Verktyget är väldigt enkelt för detta ändamål. Det enda ni behöver göra är att ange webbsidans URL i verktyget. Därefter kommer vi upplysa Facebook om att uppdatera och läsa in den nya informationen från webbsidans Open Graph (OG) taggar. Detta sker inom ett par sekunderar i normala fall och ni bör se uppdateringen i förhandsgranskningsläge om ni därefter skapar det nya inlägget.

Verktyg för att uppdatera Open Graph informationen

Är ni inloggad så kan ni redan nu använda eller testa verktyget här.

Det finns många fall där OG-informationen inte har blivit uppdaterad eller att den inte är korrekt från början. Då är det viktigt innan publicering att gå ut med en bra eller korrekt titel och beskrivning, vare sig det är ni själva som delar webbsidan med andra eller när någon annan gör det.

Några viktiga förutsättningar är såklart att webbsidan har OG-taggar för titel, beskrivning och eventuell bild. Därefter att ni har möjligheten att ändra informationen i dessa taggar. I vissa system för hemsidor ges det full kontroll över vad som inkluderas i OG-taggarna och i andra fall så styrs det av andra egenskaper som webbsidans titel och eventuell ingress m.m.

Tänk på att en uppdatering av OG inte kommer att ändra ett redan befintliga inlägg med länk till den avsedda webbsidan. Det är viktigt att ni först ser till att OG-informationen är rätt på webbsidan och därefter uppdaterar via verktyget innan ni skapar och publicerar inlägget så rätt titel och beskrivning finns med då.

Väljer ni inte att uppdatera manuellt så kommer Facebook var 30:e dag att själva uppdatera sig själva om förändringar i OG-informationen.

Facebook skriver om anledningen till denna förändring, "As part of our continuing efforts to stop the spread of misinformation and false news on our platform, we’re removing the ability for any Page to edit how a link appears on Facebook. By removing the ability to alter link metadata (i.e. headline, description, image) from all link sharing entry points on Facebook, we are eliminating a channel that has been abused to post false news.". Läs vidare här för en fördjupning.


Vill ni bevaka ert företags närvaro, jämföra er med konkurrenter och branschkollegor på Sociala medier samt ta del av insikter som leder till framgång?

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2017-08-24, 14:01

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Om Smampion

Vi analyserar över 10.000 svenska företagssidor på Facebook, Twitter, Instagram och Youtube varje dag. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.

Vill ni veta mer?
Kontakta oss via e-post, Facebook eller Twitter.

     

Statistik och rapporter för

1,768 1,654,467 173,367
Twittersidor Instagram sidinlägg Youtube videos


Analyser av sociala medier och verktyg för

Instagram - Facebook - Twitter - Youtube
Produktlösningar och pris