Den politiska veckan i Almedalen för 2017 är avslutad och som har resulterat i en hel del aktivitet i sociala medier från de delaktiga partierna. I denna undersökning presenterar vi intressant statistik på utvecklingen och närvaron för riksdagspartierna på Facebook, Instagram och Twitter. Vi får bland annat se vilka som skapade mest viralitet, de mest virala inläggen, högst tillväxt och engagemanget m.m. under Almedalsveckan.
Partierna på Facebook
Utveckling och närvaro för partierna på Facebook under Almedalsveckan 2017.
Antal gillare
Antal gillare för respektive partier på Facebook enligt nedanstående följande ordning. Sverigedemokraterna är störst på Facebook och Kristdemokraterna minst.
Tillväxt - Nya gillare
Centerpartiet växte mest under perioden med 0.92% vilket motsvarade 380 nya gillare. I förhållande till antalet gillare för sidorna motsvarar detta inte så många i antalet. Genomsnittet låg för samtliga av partiernas sidor på endast 0.3%. Miljöpartiet de gröna minskade i antalet gillare med 0.03% vilket motsvarar 21 följare.
Med Smampion kan ni snabbt och enkelt se statistik och jämföra era egna eller branschkollegors sidor på sociala medier. Upptäck Smampion genom att skapa ett kostnadsfritt testkonto
Mest aktiva med nya inlägg
Under Almedalen så var det Sverigedemokraterna som var mest aktiv och postade flest nya inlägg med ett medel på 3.25 inlägg per dag, tätt följt av Nya Moderaterna med ett medel på 3.13 inlägg per dag. Minst inlägg publicerade Miljöpartiet de gröna med ett medel på 0.88 inlägg per dag.
Inläggen som hade högst viralitet
Vad som är av stort intresse är att se de inlägg som användarna har engagerar sig i och framför allt vad de delar vidare. De topp 5 inläggen som hade högsta viralitetsvärdena är nedanstående fem. Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna är de två partierna som stod för inläggen med högst viralitet.
|
Inlägg |
Viralitet |
|
Svenska kyrkan befinner sig i en allvarlig identitetskris och förlorar medlemmar i en aldrig tidigare skådad omfattning. Numera lämnar människor kyrkan, inte bara på grund av att man inte anser sig religiös, eller inte har råd med kyrkoavgiften,... Publicerat av: Sverigedemokraterna. Se inlägget här |
36 |
|
Publicerat av: Sverigedemokraterna. Se inlägget här |
33 |
|
20 miljarder till välfärden! "Det motsvarar kostnaden för var tredje förskola i Sverige eller 40 000 undersköterskor. Här ska det bli skillnad på riktigt! Så går samhällsbygget vidare om vi får bestämma. Och det är inget förmögenhetsbygge... Publicerat av: Socialdemokraterna. Se inlägget här |
32 |
|
Människor begränsas i sin vardag till följd av otrygghet. Otrygghet innebär alltid ofrihet. Den som är otrygg är inte fri. Samhället har kapitulerat. Våldsverkare – som sätter skräck i hederliga, arbetande medborgare – tillåts fortsätta... Publicerat av: Sverigedemokraterna. Se inlägget här |
32 |
|
Magdalena Anderssons besked under Almedalen: minst 20 miljarder extra till kommunerna för att stärka välfärden med fler undersköterskor, lärare och anställda inom äldreomsorgen. För oss går investeringar i det gemensamma samhällsbygget före... Publicerat av: Socialdemokraterna. Se inlägget här |
31 |
Viralitet är ett värde mellan 0 till 100 och viralitetvärdet blir högre desto fler som delar, kommenterar eller reagerar på ett inlägg men som även är relativt till sidans storlek i form av antal gillare. En delning ger ett högre viralitetsvärde än en kommentar och en kommentar ger ett högre viralitetsvärde än en reaktion. En viralitet på 15 för ett inlägg är av Smampions bedömning ett godkänt värde.
Med Smampion kan ni snabbt och enkelt se de inlägg som fungerat bäst, era egna eller branschkollegors sidor på sociala medier. Upptäck Smampion genom att skapa ett kostnadsfritt testkonto
Inläggen som hade lägst viralitet
Ser vi till de inlägg som hade de lägsta viralitetsvärdena så är det nedanstående fem inläggen.
Högsta genomsnittet för inläggsviralitet
Ser vi till vilka partisidor som hade högst medel för inläggsviralitet och således ett genomsnittligt högt engagemang för varje postat inlägg så såg det ut enligt nedanstående. Socialdemokraterna hade ett medel på 27.7 och följt av vänsterpartiet med 24.1. Minst viralitet på inläggen skapade Kristdemokraterna och med ett medel på 14.9, därmed precis under vårt rekommenderade riktvärde.
De vanligaste förekommande orden
En analys av de inlägg som partierna publicerat under perioden visar vilka ord som är vanligaste förekommande i inläggen och detta ger oss en tydlig bild nedan. Vanliga ord i kommunikationen var: Almedalen, äldre, Sverige, välfärd, människor, svenska, jobb, vård, pensionärer, äldreboende och otrygghet m.fl. ord.
Med Smampion kan ni få en tydlig bild över er kommunikation och de vanligaste orden i era inlägg. Upptäck Smampion genom att skapa ett kostnadsfritt testkonto
Högsta genomsnittet för engagemang
En analys för det genomsnittliga sju dagars engagemang som partisidorna har skapat visar att Liberalerna stod för det genomsnittligt högsta engagemanget under dessa dagarna, med hela 25.93%. Detta visar på att Liberalerna hade engagerat motsvarande en fjärdedel av antalet gillare sidan hade men samtidigt så är Liberalerna på Facebook den näst minsta sidan. Lägsta medel för sju dagars engagemangsgrad hade Miljöpartiet de gröna.
Dialoger med intressenter
Sett till hur stor andel av de potentiella möjliga dialoger som uppstod i sidornas egna inlägg så deltog Centerpartiet i flest möjliga dialoger, 85.7% vilket är ett bra resultat. Sämst var Kristdemokraterna som presterat med 0%.
Partierna på Instagram
Utveckling och närvaro för partierna på Instagram under Almedalsveckan 2017.
Antal följare
Antal följare för respektive partier på Instagram enligt nedanstående följande ordning. Vänsterpartiet är störst på Facebook och Kristdemokraterna minst.
Tillväxt - Nya följare
Centerpartiet växte mest under perioden med 1.65% vilket motsvarade 89 nya följare. Genomsnittet låg för samtliga av partiernas sidor på 0.94%. Miljöpartiet de gröna hade minst tillväxt och endast med 0.32% vilket motsvarar endast 18 följare.
Mest aktiva med nya inlägg
På Instagram så var det Kristdemokraterna som var mest aktiv och postade flest nya inlägg, ett medel på 4.25 inlägg per dag, följt av Nya Moderaterna med ett medel på 3.75 inlägg per dag. Minst inlägg publicerade Socialdemokraterna med ett medel på 1.5 per dag.
Inläggen som hade högst viralitet
De topp 5 inläggen som har högsta viralitetsvärdena är nedanstående fem. Sverigedemokraterna var det enda partiet som stod för de inläggen med högst viralitet.
Inläggen som hade lägst viralitet
Ser vi till de inlägg som hade de lägsta viralitetsvärde så är det nedanstående fem inläggen.
|
Inlägg |
Viralitet |
|
I morgon kl. 11:00 håller Anna Kinberg Batra tal på Moderaternas dag i Almedalen. Lyssna på plats, eller se talet livesänt via vår Youtube-kanal eller Facebook. Publicerat av: Nya Moderaterna. Se inlägget här 2017-07-08 |
5 |
|
Ulf Kristersson (M) håller i vårt ekonomisk-politiska seminarium i Almedalen. Han poängterar vikten av bidragsåtstramningar och förslag om att utöka rätten till förskola för barn till bidragsberoende föräldrar så de får en bra inskolning i... Publicerat av: Nya Moderaterna. Se inlägget här 2017-07-05 |
5 |
|
Regeringens politik leder Sverige åt fel håll. Den farliga jobbklyftan mellan inrikes och utrikes födda riskerar att växa och skattehöjningar gör det mindre lönsamt att arbeta samt dyrare och krångligare att skapa jobb i Sverige. Vägen in i... Publicerat av: Nya Moderaterna. Se inlägget här 2017-07-05 |
5 |
|
Missa inte livesänd frågestund med Anna @kinbergbatra i morgon från Almedalen! Hon svarar på dina frågor via en livesänd frågestund på Moderaternas facebooksida kl. 11:30. Ställ gärna din fråga redan nu i kommentarsfältet! Publicerat av: Nya Moderaterna. Se inlägget här 2017-07-07 |
5 |
|
Många spännande samtal på #migrationsplatsen. @mariaferm_mp var på plats i morse och diskuterade behovet av bättre regler för arbetskraftsinvandring. En väl fungerande arbetskraftsinvandring bidrar till ökat välstånd och tillväxt i landet och... Publicerat av: Miljöpartiet de gröna. Se inlägget här 2017-07-06 |
4 |
Högsta genomsnittet för inläggsviralitet
Ser vi till vilka partisidor som hade högst medel för inläggsviralitet och således ett genomsnittligt högt engagemang för varje postat inlägg så ser det ut enligt nedanstående. Sverigedemokraterna hade ett medel på 34.2 och följt av vänsterpartiet med 23.3. Minst viralitet på inläggen skapade Nya Moderaterna och med ett medel på 7.4, alltså under ett godkänt riktvärde.
De vanligaste förekommande orden
En analys av de inlägg som partierna publicerat under perioden visar vilka ord som var vanligaste förekommande i inläggen och detta ger oss en tydlig bild nedan. Vanliga ord i kommunikationen var: Almedalen, Sverige, människor, jobb, samhället, barn och bidrag m.fl. ord.
Högsta genomsnittet för engagemang
En analys för det genomsnittliga engagemanget som partisidorna har skapat de senaste 28 dagarna tillbaka i tiden från 9:e juli visar att Sverigedemokraterna stod för det genomsnittligt högsta engagemanget med hela 114%, vilket innebär att Sverigedemokraterna har engagerat motsvarande fler unika användare än antalet följare för sidan. Lägsta medel för engagemangsgraden har Miljöpartiet de gröna och med 18%.
Dialoger med intressenter
Sett till hur stor andel av de potentiella möjliga dialoger som uppstod i sidornas egna inlägg så har Centerpartiet deltagit i flest möjliga andel dialoger med 33%. Sämst var Kristdemokraterna och Nya moderaterna som deltog med 0% andel av möjliga dialoger.
Partierna på Twitter
Utveckling och närvaro för partierna på Twitter under Almedalsveckan 2017.
Antal följare
Antal följare för respektive partier på Twitter enligt nedanstående följande ordning. Nya moderaterna är störst på Twitter och Kristdemokraterna minst.
Tillväxt - Nya följare
Sverigedemokraterna växte mest under perioden med 0.7% vilket motsvarade 321 nya följare. Genomsnittet låg för samtliga av partiernas sidor på 0.42%. Liberalerna hade minst tillväxt med 0.24% vilket motsvarar 145 följare.
Mest aktiva med nya inlägg
På Twitter är det Liberalerna som var mest aktiv och twittrade flest nya inlägg, ett medel på 26.75 inlägg per dag, följt av Centerpartiet med ett medel på 19,75 inlägg per dag. Minst twittrade Vänsterpartiet med ett medel på 3.75 inlägg per dag.
Med Smampion kan ni snabbt och enkelt se statistik och jämföra era egna eller branschkollegors sidor på sociala medier. Upptäck Smampion genom att skapa ett kostnadsfritt testkonto
Inläggen som hade högst viralitet
De topp 5 inläggen som hade högsta viralitetsvärdena är nedanstående fem. Sverigedemokraterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Socialdemokraterna är de partiet som står för de inläggen med högst viralitet.
|
Inlägg |
Viralitet |
|
Det räcker nu! Nu är det stopp! Nu har ni experimenterat färdigt. Nu har ni förstört tillräckligt. Nu tänker vi återupprätta folkhemmet! Publicerat av: Sverigedemokraterna. Se inlägget här |
35 |
|
"Mörka krafter utmanar värderingar som vi tagit för givna. Vik er inte. Utan stå upp mot främlingsfientligheten." @annieloof #Almedalen https://t.co/9uv3isKDSz Publicerat av: Centerpartiet. Se inlägget här |
31 |
|
"Det är en ren anständighet att stå upp mot dessa krafter. Stå upp, stå pall och säga ifrån." @annieloof är mycket tydlig! https://t.co/cJUPNG3LNk Publicerat av: Centerpartiet. Se inlägget här |
30 |
|
Sverige ska skyddas från extrema ideologiers inflytande, @BuschEbba & @Ladaktusson https://t.co/9QKbmTEZjI Publicerat av: Kristdemokraterna. Se inlägget här |
29 |
|
När Löfven möter Ölands polis då passar Neo på att springa från sina föräldrar och fram till statsministern för att visa sin fidgetspinner: https://t.co/gwGXtSsq2G Publicerat av: Socialdemokraterna. Se inlägget här |
27 |
Högsta genomsnittet för inläggsviralitet
Ser vi till vilka partisidor som hade högst medel för inläggsviralitet och således ett genomsnittligt högt engagemang för varje postat inlägg så ser det ut enligt nedanstående. Vänsterpartiet hade ett medel på 19.9 och följt av Sverigedemokraterna med 18.8. Minst viralitet på inläggen skapade Liberalerna och med ett medel på 13.8.
De vanligaste förekommande orden
En analys av de inlägg som partierna publicerat under perioden visar vilka ord som var vanligaste förekommande i inläggen och detta ger oss en tydlig bild nedan. Vanliga ord i kommunikationen var: Almedalen, Sverige, jobb, äldre, välfärden, ekonomiska, människor och svenska m.fl. ord.
Högsta genomsnittet för engagemang
En analys för det genomsnittliga engagemanget som partisidorna har skapat de senaste 28 dagarna tillbaka i tiden från 9:e juli visar att Centerpartiet stod för det genomsnittligt högsta engagemanget med 3%. Lägsta medel för engagemangsgrad hade Nya moderaterna med 1.5%.
Responsgrad och responstid
Ser vi till hur många inlägg som gjorts av andra Twitteranvändare och som förtjänat ett svar så ser fördelningen ut enligt nedan för respektive partisida på Twitter. Vänsterpartiet fick flest tweets som förtjänade ett svar, 27 st, tätt följt av Socialdemokraterna med 26st. Minst har Centerpartiet fått, 7st. Vidare så var det endast Kristdemokraterna som hade en responsgrad på 7.7% vilket motsvarar ett inlägg, som de har besvarat medans de övriga inte har besvarat något inlägg alls vilket i sig är ett förkastligt resultat.
Med Smampion kan ni kvalitetssäkerställa responsgrad och responstid på er kundservice. Upptäck Smampion genom att skapa ett kostnadsfritt testkonto
Slutsatser
Partierna är allmänt dåliga på att lyssna och prata med sina intressenter, detta ser vi i dialoger men även det faktum att man aldrig ger svar på inlägg som skrivs av andra användare eller rent utav inte tillåter den kommunikationsmöjligheten på Facebook. Det parti som sticker ut och gör bäst ifrån sig här är Centerpartiet följt av Vänsterpartiet.
Liberalerna har lyckats att skapa en mycket hög engagemangsgrad för deras Facebooksida under den senaste perioden och på så sätt nått många unika användare. Ser vi till Instagram så har både Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet skapat en hög engagemangsgrad, långt över de andra partierna. På Twitter är det Centerpartiet och Kristdemokraterna som har ett högt engagemang.
Gällande tillväxt är det inte så många nya till antalet gillare/följare och kanske då framför allt med tanke på hur hajpad Almedalen är i media. Centerpartiet är de som sticker ut starkast på Facebook i tillväxt och Sverigedemokraterna på Twitter. Twitter är det sociala mediet som för partierna har flest antal nya följare. Sämst presterar Miljöpartiet de gröna gällande tillväxt. Kanske var förväntningarna högre hos respektive partierna på tillväxten än vad det resulterade i.
Att hålla kvalité i form av att skapa engagemang i de inlägg som man publicerar lyckas Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet bäst med. Där Sverigedemokraterna levererar de mest virala inläggen på alla tre plattformarna.
I stora drag så är det Allianspartierna och Sverigedemokraterna som är mest aktiva i form av att publicera nya inlägg. Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet har en betydligt lägre aktivitet.
Kristdemokraterna är det parti med de minsta sidorna på alla tre plattformarna men som har varit aktiva och en tillväxt av nya följare på samtliga plattformar.
De dagar som har undersökts är mellan 2:a till 9:e juli. Värdet engagemang innefattar aktivitet som sträcker sig utanför de undersökta dagarna och därmed tidigare än 2:a juli. Viralitetsvärdet för inläggen kan komma att förändras de närmaste kommande dagarna då nytt inläggsengagemang kan inträffa men inte sannolikt med en påtaglig förändring. Responsgrad och dialog kan även komma att förändras de närmaste kommande dagarna om respektive sidor gör något som kan påverka dessa värden.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Sociala medier, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu