Klimatet och behoven på sociala medier är i ständig förändring och det går att förstärka marknadsföringen av varumärken, mer än genom enbart text och bild. I en studie har det uppmärksammats en tydlig trend där användare på sociala medier behöver någon eller något som de kan knyta an till för att göra varumärket mer levande - Vad som är mer känt som Influencer marketing.

Youtube och influencer marketing

Företag kan få bättre gensvar på sin marknadsföring i dagens sociala medier genom att se över hur de kan skapa en bättre dialog med sina kunder och om det finns möjlighet att använda sig av en influencer.

Influencer marketing

Influencer marketing på sociala medier är en av de senaste metoderna för en mer interaktiv marknadsföring. Dagens användare av sociala medier vill ha en personlig och genuin kontakt och interaktion med varumärken som de når i den digitala sfären. Företag kan därför förbättra sin förmåga att fånga (framför allt yngre) personers uppmärksamhet och sticka ut i det mediala bruset.

En influencer är en fysisk person som har blivit känd via sina kanaler och medier på internet. En influencer har ofta en stor följarskara och kan nå ut till konsumenter på ett personligt plan genom sociala medier.

Influencer marketing – Fungerar det?

Två studenter, Elin Hofferek och Carolin Svenberg, vid Linnéuniversitet, genomförde en kvalitativ studie på influencer marketing. I studien undersökte de influencers makt och påverkan på slutkonsumenter, framför allt på Youtube men som kan appliceras i fler sociala medier, exempelvis Facebook och Instagram.

De främsta resultaten av studien är att interaktion och delaktighet mellan varumärke och slutkonsument är viktig. Interaktionen kan framföras av såväl en mellanhand (nätverk, reklambyrå, manager eller liknande företag) som en influencer. Detta då en influencer skapar en personifiering av varumärket och ger en mer genuin och personlig kontakt mellan företag och slutkonsument. Värt att uppmärksamma är den relation som influencers ofta har med sina följare.

Carolin Svenberg om influencer marketing ”Vi har funnit forskning som visar på att människor litar lika mycket på det en influencer online säger som på det våra vänner och bekanta berättar eller tipsar oss om. Vi har noterat hur företag nyttjar just influencers och deras nära relation till sina följare för att marknadsföra sina varumärken, och det verkar onekligen vara ett vinnande koncept.” säger Carolin som är en av de två studenterna som genomfört studien.


Elin Hofferek om influencer marketing Vidare säger Elin att ”Genom att integrera information och marknadsföring av ett varumärke eller produkt i en influencers innehåll får det kommersiella budskapet mer tyngd och trovärdighet. Det är också vad som i slutändan uppmuntrar konsumenter till köp. Därför är influencer marketing ett sådant framgångsrikt verktyg - influencers har hittat essensen i dialogen med sina tittare, som i sin tur är företagens slutkunder.”

Vilka lärdomar finns det utifrån studien?

Några konkreta tips som Elin och Carolin kan ge oss är att:

Dialogen mellan företag och slutkonsument måste stå i fokus. Om ni inte är kreativ och jobbar med att etablera kontakt med era kunder så kommer inte kunden att ta sig till varumärket eller produkten på samma sätt. Ni måste hitta sätt att knyta an till människors vardag och skapa en igenkänningsfaktor.

Överexploatera inte influencers och deras kanaler, detta eftersom relationen mellan influencers och deras följare är ömtålig.

Uppenbar reklam uppskattas inte och en influencer med mycket samarbeten och reklam på sina kanaler kan uppfattas som en “sellout” som enbart producerar innehåll som drivs av ett vinstintresse.

Influencers och deras följare har en närmast kompis-relation, en multivägskommunikation mellan dem som gör att följarna känner delaktighet i innehållet. Denna unika relation går inte att jämföra med den relation som uppstår via traditionell marknadsföring då följare får en speciell sorts tillit till influencers.

Våga släppa kontrollen och hitta rätt influencer

Att jobba med influencers innebär att företag måste släppa lite på kontrollen när det kommer till framförandet av budskapet. Vikten av att våga lämna sitt budskap hos influencern och sedan låta dem implementera det i sitt innehåll genom den egna kreativa processen är vad gör influencer marketing unikt. Friheten i att göra sin egen tappning på budskapet är viktigt för att det ska uppfattas som genuint bland följarna. Det måste passa kanalens karaktär så därför blir det även viktigt att företag samarbetar med en influencer som passar imagen på varumärket eller produkten. Det är så personifieringen av en produkt genom influencers fungerar bäst.

Avslutningsvis säger Carolin att ”Största fokus med marknadsföring på sociala medier tycks ligga mest på Facebook, vilket gör att företag glömmer bort att det finns andra medier att engagera sig på. Vi föreslår att företag experimenterar och testar sig fram till vilken social plattform de får bäst och mest kommunikativ respons från sina kunder på. Influencer marketing kan användas som ett komplement till att förstärka dialogen mellan kund och företag då det är ett naturligt sätt få åtkomst till människors vardag.”

Läs vidare om studien i sin helhet här.


Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Sociala medier, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2017-06-12, 14:01

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


391 miljoner
Inläggsanalyser

229 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna