Instagram, det snabbast växande sociala nätverket med över 300 miljoner användare, är inte längre ett nätverk för selfie-klickande tonåringar. Det sociala nätverket har exploderat de senaste åren och varje dag hittar nya svenska företag till denna framgångsrika kanal där de skapar värdefulla relationer med sina kunder och användare.



Men vad krävs för att skapa en Instagram sida för ert företag? I detta inlägget går vi igenom exakt det i sex enkla steg.

1. Ladda ner appen

Instagram skiljer sig lite från andra sociala nätverk genom att plattformen i första hand är en mobil plattform.
När ni skapat er sida kommer ni kunna använda denna via er dator men största delen av tiden ni spenderar på Instagram kommer vara på mobilen.

Här laddar ni ner Instagram för Android och för iOS.

2. Registrera ert företag

Ni kan registrera er Instagram sida med en e-postadress eller ett personligt Facebook-konto. Då ni är ett företag rekommenderas det att ni registrerar er med ert företags epost adress.

I detta steg kommer ni också välja ert användarnamn.
Ert användarnamn är offentligt och kommer att visas för användare på Instagram så se till att användarnamnet ni väljer är igenkännbart och relevant för ert företag. Om ert företagsnamn är ledigt så rekommenderas det att ni väljer det.



När ni registrerar er kommer Instagram också be om ert fullständiga namn. Här kan ni ange ert företagsnamn så att användare har lättare att hitta er via Instagrams sökfunktion.

Det sista ni gör i detta steg är att ange ett säkert lösenord samt att ladda upp en profilbild. Välj gärna ert företags logotyp eller något annat som människor känner igen och se till att bilden ni vill ladda upp finns på er mobiltelefon.
Den bästa storleken på er profilbild? 160 × 160 pixlar.

När ni har fyllt i alla uppgifter trycker ni på Done.

3. Redigera er profil

Nu är det dags att beskriva ert företag. Ni får 150 tecken på att ange en så informationsrik och intressant beskrivning som ni kan. Var klar över vilka ni är och vad ni erbjuder. Finns ni på en lokal plats så kan ni här även ange er adress.

Ni bör också lägga till er webbsida så att användare enkelt kan klicka sig vidare och besöka er webbsida om de så önskar.

4. Posta ert första inlägg

Sådär, nu är er sida skapad och det är dags för er att publicera ert första inlägg. Varför publicera ett inlägg redan nu? För ni vill att användare som besöker er sida ska få en uppfattning av vad ni postar för något och inte bara se ett tomt skal.

Här är en snabb genomgång av hur Instagram fungerar:

Först, klicka på den blå ikonen längst ned i mitten av skärmen.



Här kan ni välja att antingen ta en bild med er mobilkamera, att filma något eller att ladda upp en bild från galleriet på er telefon.
När ni tagit ett foto eller valt en bild som ni vill lägga upp så kommer ni få möjligheten att beskära bilden så den passar in på Instagrams format. Efter detta kommer ni sedan kunna applicera filter.

Prova gärna olika filter och hitta det filter som passar er bild bäst. Men känn er inte tvingade att applicera något filter. Ibland så är #nofilter den bästa lösningen. Och förutom filter finns det en rad andra förändringar som ni kan göra med er bild, t.ex. ändra ljusstyrka osv.

När ni är nöjda med ert foto klickar ni er vidare på pilen uppe i högra hörnet.

I nästa steg kan ni lägga till en text som beskriver bilden (vilket det rekommenderas att ni alltid gör) samt tagga andra användare och namnge platsen.

Nu, när ni har klickat er vidare, så laddas er bild upp och ni har nu publicerat ert företags första bild på Instagram.

6. Berätta för folk att ni är på Instagram

Nu är dags att locka lite följare till er nya Instagram sida. Meddela era följare på Facebook, Twitter och andra sociala nätverk att ni finns på Instagram, lägg in en länk på er webbsida, maila era kunder, lägg till er Instagram sida på visitkort och i er mail signatur osv.

Desto fler som känner till er sida, desto fler kommer följa er.

7. Följ andra och va social

Instagram är ett social nätverk, vilket innebär att ni inte bara kan vara aktiva på er sida. Var nyfikna på och följ andra användare samt engagera er i deras inlägg.
Ni kan börja med att söka efter intressanta företag och personer att följa via Instagrams sökfunktion. Ni kan söka på användarnamn men också på hashtags som är av intresse för ert företag. När ni börjat följa användare får ni dessa användares inlägg i ert nyhetsflöde. Engagera er i de inlägg som ni tycker om och som är relevanta för er. Se bara till att ni gör detta på ett ärligt och genuint sätt, ni vill inte spamma folk.

En annan viktig del i att bygga engagerade och lojala följare på er Instagram sida är att delta i dialogen som uppstår på era inlägg. När någon gillar eller kommenterar på något av era inlägg så deltag i denna diskussion. Ställ frågor, va nyfiken, va engagerad, va social, va finurlig och rolig och va genuin. Detta kommer ni gå långt på.
Så fort någon lämnar en kommentar på något av era inlägg får ni också en notifiering om det så ni snabbt kan hoppa in och delta i diskussionen. Ni kan svara en användare mer personligt på en kommentar genom att inkludera "@" symbolen, följt av deras användarnamn. På så sätt taggar ni användaren i er kommentar.

Klart!

Ni har nu skapat en sida på Instagram för ert företag, lärt er grunderna och hittat intressanta användare att följa och kommunicera med och ni är nu redo att börja bygga en framgångsrik närvaro för ert företag på Instagram.

Ps. Hämta gärna inspiration från framgångsrika företag på Instagram i vår topplista och glöm inte att lägga till er nya Instagramsida hos oss för fler rekommendationer och tips.


Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Instagram, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2015-06-15, 12:40

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


393 miljoner
Inläggsanalyser

230 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna