Kommuner på Facebook hade en snittpoäng på 70 vilket är ett bra betyg. Läs vidare i första tertialrapporten för 2017 om vilka som presterat högst/bäst gällande: flest antal nya gillare, engagerat flest användare, högst engagemangsgrad, bästa kundrelationerna i form av responstid och responsgrad, totalt bästa närvaron och utvecklingen i form av poäng och till sist så tittar vi på några av de mest virala inläggen från samtliga sidorna.

Tertialrapport kommuner på Facebook

Flest antal nya gillare

Göteborgs Stad har gått starkast framåt med flest antal nya gillare. De flesta av kommunerna är större kommuner sett till antalet invånare och som ligger i toppen.

# Kommun 1:e januari 1:e maj Nya gillare
1Göteborgs Stad8,54210,7802,238
2Norrköpings kommun20,38022,1331,753
3Falu Kommun8,70810,1751,467
4Örebro kommun19,14720,5701,423
5Västerås stad9,83911,2481,409
6Borås Stad9,38310,7381,355
7Malmö stad22,88924,1761,287
8Eskilstuna kommun8,1139,3111,198
9Uppsala kommun9,46610,5711,105
10Helsingborgs stad10,37311,4211,048


Flest engagerade användare

Karlstads kommun är de som har varje vecka engagerat flest användare, följt av Säffle som även har en hög engagemangsgrad. I denna topplista presterar de större sidorna generellt bättre eftersom de har ett fler antal gillare.

# Kommun Engagemangsgrad Engagerade användare
1Karlstads kommun8%2,281
2Säffle kommun25%1,980
3Norrköpings kommun9%1,979
4Uppsala kommun17%1,776
5Örebro kommun8%1,650
6Kungälvs kommun28%1,388
7Luleå kommun17%1,301
8Västerås stad12%1,280
9Östersunds kommun12%1,148
10Vänersborgs kommun26%1,137


Högst engagemangsgrad

I topplistan för högst engagemangsgrad så är det generellt sidor med färre gillare som presterar bättre. Högsta engagemangsgraden har Kils kommun med hela 47%, följt av Haparanda Stad på 38%.

# Kommun Engagemangsgrad Följare
1Kils kommun47%1,337
2Haparanda stad38%2,524
3Sollefteå Kommun36%2,377
4Sotenäs kommun34%1,824
5Hagfors kommun33%1,406
6Nordanstigs kommun32%1,259
7Eslövs kommun31%579
8Svenljunga kommun31%1,242
9Kungälvs kommun28%5,436
10Storumans kommun28%1,715


Kundservice och kundrelationer – Responsgrad

Högsta responsgraden för perioden levererar Forshaga kommun, den lilla kommunen som visar "vart skåpet ska stå" och med 95,7% svarsgrad på inlägg av andra som görs på deras Facebooksida. Därefter kommer Hammarö kommun med 90.6% responsgrad. Mycket bra jobbat.

# Kommun Responsgrad Responstid Inlägg per dag
1Forshaga kommun95.7%688 min1
2Hammarö kommun90.6%1040 min0.5
3Grums kommun85.7%1322 min0.4
4Göteborgs Stad84.1%1354 min0.9
5Kils kommun84.1%835 min0.4
6Tyresö kommun83.6%1009 min0.6
7Vallentuna kommun81.6%1414 min0.3
8Trollhättans Stad81.4%1508 min0.5
9Skövde kommun80%1578 min0.4
10Jönköpings kommun79.6%863 min0.9


Kundservice och kundrelationer – Responstid

Utöver att leverera säkra svar så har Forshaga kommun de lägsta responstiderna, med ett snitt på 688 minuter, 1 inlägg av andra per dag och vilket är flest antal inlägg per dag om vi ser till de kommunerna som ligger i topplistan nedan. Andra plats har vi Kils kommun med 835 minuters väntan.

# Kommun Responstid Responsgrad Inlägg per dag
1Forshaga kommun688 min95.7%1
2Kils kommun835 min84.1%0.4
3Tyresö kommun1009 min83.6%0.6
4Hammarö kommun1040 min90.6%0.5
5Grums kommun1322 min85.7%0.4
6Göteborgs Stad1354 min84.1%0.9
7Vallentuna kommun1414 min81.6%0.3
8Trollhättans Stad1508 min81.4%0.5
9Skövde kommun1578 min80%0.4


Bästa närvaron under T1 - Poäng

Vem som varje dag levt upp till våra rekommendationer gällande respektive nyckeltal så är det Danderyds Kommun som lyckats bäst med hela 95 poäng i snitt. Alla kommunerna i topplistan har gjort ett väldigt bra arbete under denna period, snyggt jobbat!

# Kommun Poäng
1Danderyds Kommun95
2Haparanda stad93.6
3Kils kommun92.3
4Sotenäs kommun92.3
5Säffle kommun90.8
6Härnösands kommun89.9
7Vänersborgs kommun88.8
8Göteborgs Stad88.6
9Sollefteå Kommun87.6
10Växjö kommun87.4


De mest virala inläggen

Om vi tittar först på vilka kommunerna som står för de mest enskilda virala inläggen så ser det ut enligt följande tabell. Längre ned visar vi vilka dessa är.

# Facebooksida Inläggsviralitet Antal reaktioner Antal kommentarer Antal delningar
1 Uppsala kommun 79 13233 175 1319
2 Norrköpings kommun 72 19404 158 1824
3 Kungälvs kommun 68 3168 149 1445
4 Ovanåkers kommun 61 435 66 307
5 Svenljunga kommun 61 255 122 232
6 Haparanda stad 60 378 17 580
7 Gävle stad 59 5754 144 1464
8 Jönköpings kommun 59 2954 48 1430
9 Norrköpings kommun 59 9339 110 904
10 Halmstads kommun 54 508 109 1376


Ingående om dessa inlägg

1. Uppsala kommun

En del vuxna som ska hämta barn på förskolor, skolor och fritids kan ha fastnat i Stockholm. Personal på förskolor,...

Publicerat av Uppsala kommun den 7 april 2017


2. Norrköpings kommun
Publicerat av Norrköpings kommun den 8 april 2017


3. Kungälvs kommun

I slutet av förra året åkte några av de boende på äldreboendet Ekhaga till Göteborgs handikappsridklubb. I det varma...

Publicerat av Kungälvs kommun den 21 februari 2017


Inlägg nummer 4 till 10 visas för våra kunder

Logga in här med ert kundkonto för att se detta innehåll.

Med ett kundkonto får ni tillgång till Smampions verktyg som sparar er tid, ger er nya insikter och tillgång till analyser och rapporter. Nyfiken? Prova Smampions verktyg genom att skapa ett testkonto.

Tertialrapporten finns i sin helhet att tillgå för våra kunder.
Kontakta oss om ni vill bli kunder eller vill veta mer.

Om undersökningen.
Smampion har under januari, februari, mars och april månad analyserat 231 sidor av Sveriges kommuners närvaro på Facebook. Så här har vi värderat våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har analyserat hur många följare sidorna har haft den 1:e januari och 1:e maj.
Engagemang: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren har gjort någon av följande aktiviteter: gillat sidan, skickat ett meddelande till sidan, reagerat på ett inlägg från sidan, kommenterat på ett inlägg från sidan, delat ett inlägg från sidan, skrivit ett inlägg på sidan. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan. Vi har filtrerat bort dagar där onormalt högt engagemang har skapats för att ge en mer rättvisande bild för hur engagemanget ser ut i vanliga fall. Som onormalt högt engagemang är när fler än 200% av sidans gillare pratar om sidan, under en dag.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått 0.3 eller fler inlägg i snitt, från användare skrivna på deras sida. Responsgrad är den procentuella andelen av dom skrivna inläggen på sidan av andra användare och som fått ett skriftligt svar från sidan. Ett inlägg från en annan användare är inte en kommentar på sidans egna inlägg och ett inlägg beräknas vara svarat när sidan kommenterat inlägget som användaren har gjort.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation och närvaro för den undersökta perioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek. Ett resultat över 80 innebär att sidan har en väldigt bra närvaro på sin sida medans under 45 poäng så är det inte alls en godkänd närvaro.



Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2017-06-13, 09:20

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Gillar du detta? Dela då till dina kollegor och vänner

Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


391 miljoner
Inläggsanalyser

229 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna