Mars månads resultat för svenska företag, varumärken och organisationer på Facebook. Topplistor, benchmarkdata och virala inlägg! 8227 Facebooksidor är undersökta och resultatet visar att genomsnittet för sidornas utveckling blev 75 nya gillare och med en veckovis engagemangsgrad på 5,3%. Trots den senaste tidens uppvaktning från stora medier om att "många" funderar på att lämna Facebook så finns det inget som tyder på detta, sett till utvecklingen under mars månads och dess statistik.



Vi börjar med att presentera tre topplistor där större sidor, med minst 10 000 gillare vid periodens start, är kvalificerade att vara med. För övriga topplistor i respektive huvudkategori och underkategori är det minsta antalet 100 gillare. Längst ner på denna sida kan du läsa mer om undersökningen och dess topplistor.

Sidor med minst 10 000 gillare vid periodens start kvalificerar sig för att vara med i de tre första topplistorna. För övriga topplistor i respektive huvudkategori och underkategori är det minsta antalet 100 gillare.

Topp 10 - Högsta poäng (utveckling och närvaro)


Created with Highcharts 6.1.0PoängGrafmenyTopp 10 företag, varumärken och organisationerRapport från SmampionVildaKidzLineaSverigedemokrat…SverigedemokraternaSkatteverketStilfloristerna iLinköpingStilfloristerna i LinköpingPolisen HuddingeSkanska SverigeHundar sökerHemHundar söker HemVänsterpartietHeja Sundsvall8090100
  VildaKidz
98,3 Poäng
# Facebooksida Poäng
1 VildaKidz 98,3
2 Linea 93,9
3 Sverigedemokraterna 92,2
4 Skatteverket 88,1
5 Stilfloristerna i Linköping 87,8
6 Polisen Huddinge 86,9
7 Skanska Sverige 86,0
8 Hundar söker Hem 85,1
9 Vänsterpartiet 84,9
10 Heja Sundsvall 84,8

Topp 10 - Högst tillväxt


Created with Highcharts 6.1.0% TillväxtGrafmenyTopp 10 med högsta tillväxtenRapport från SmampionSkatteverketLäkarförbundetSkanska SverigeDollarstoreTosselillaSommarlandTosselilla SommarlandRäddningstjänstenKarlstadsregionenRäddningstjänsten KarlstadsregionenBiltemaSmart SeniorYstad SaltsjöbadPensionsmyndigh…Pensionsmyndigheten – Fråga om pension10152025
# Facebooksida 1:e mars 1:e april Nya gillare Tillväxt
1 Skatteverket 23 949 29 640 5 691 23,76 %
2 Läkarförbundet 12 447 14 407 1 960 15,75 %
3 Skanska Sverige 16 063 18 019 1 956 12,18 %
4 Dollarstore 48 525 54 051 5 526 11,39 %
5 Tosselilla Sommarland 14 028 15 580 1 552 11,06 %
6 Räddningstjänsten Karlstadsregionen 12 219 13 450 1 231 10,07 %
7 Biltema 38 035 41 064 3 029 7,96 %
8 Smart Senior 30 649 32 968 2 319 7,57 %
9 Ystad Saltsjöbad 84 401 90 286 5 885 6,97 %
10 Pensionsmyndigheten – Fråga om pension 20 494 21 838 1 344 6,56 %

Topp 10 - Högsta engagemangsgraden


Created with Highcharts 6.1.0% EngagemangsgradGrafmenyTopp 10 - Högsta engagemangsgraden - VeckovisRapport från SmampionRäddningstjänstenKarlstadsregionenRäddningstjänsten KarlstadsregionenSportbibelnHockeySportbibeln HockeySportbibelnNewsnerVeckoRevynPennan & SvärdetELLE SverigeSVT HumorFeminaLRF VästraSverigeLRF Västra Sverige50100150200
# Facebooksida Följare 1:e april Engagemangsgrad
1 Räddningstjänsten Karlstadsregionen 13 450 151,5%
2 Sportbibeln Hockey 21 525 66,2%
3 Sportbibeln 135 315 53,5%
4 Newsner 453 165 49,1%
5 VeckoRevyn 54 380 48,4%
6 Pennan & Svärdet 176 768 43,1%
7 ELLE Sverige 58 844 36,9%
8 SVT Humor 86 156 36,9%
9 Femina 19 221 34,5%
10 LRF Västra Sverige 12 312 33,4%


Fyra inlägg med högst viralitet


1
PÅSKTÄVLING Påsken närmar sig med stormsteg och snart slår portarna upp för Sagornas Värld - Astrid Lindgrens Värld. Detta vill vi självklart fira så var med och tävla om ett årsko ...
Viralitet 100/100
Kommenterade 3 317
Delade 3 119
Reagerade 2 606
Eng.grad 1 528,8 %
2
TÄVLING - Vinn hotellnatt med guldkant. Vi är så stolta över våra 355 helt nya rum. Det vill vi fira! Herr Guldman har checkat in hos oss med ett mål. Att leverera tre hotellpaket ...
Viralitet 100/100
Kommenterade 4 070
Delade 2 414
Reagerade 2 338
Eng.grad 282,1 %
3
Tycker du också att han har en poäng? ?
Viralitet 100/100
Kommenterade 6 354
Delade 36 344
Reagerade 16 840
Eng.grad 73,8 %
4
När Vasaloppet ska ta ansvar för miljön profilerar de sig genom att bara servera vegetarisk mat. I praktiken innebär det att man bojkottar produkterna som bönderna utefter vasalopp ...
Viralitet 97/100
Kommenterade 499
Delade 6 297
Reagerade 7 313
Eng.grad 2 211,4 %


Fyra inlägg med flest antal reaktioner


1
Fina Barbro och hennes underbara döttrar ? Tryck på gillaknappen om du också vill skicka en styrkekram till Lill-Babs ❤️??
Reagerade 19 451
2
Ministern föreslår en kraftig prissänkning. Tryck på gilla och dela om du stöttar förslaget ????
Reagerade 17 861
3
Förra veckan röstade Socialdemokraterna och regeringen emot ett totalförbud av barnäktenskap i Sverige, samtidigt har den socialdemokratiskt styrda Socialstyrelsen släppt en inform ...
Reagerade 17 122
4
Tycker du också att han har en poäng? ?
Reagerade 16 840


Benchmarkdata - Genomsnittlig utveckling för alla aktiva sidor


Poäng

56/100

Nya gillare

75

Tillväxt

1,2 %

Engagemang

623 användare

Eng.grad 7 dagar

5,3 %

Inläggsviralitet

17,1/100

Responstid

1058 minuter

Responsgrad

35,5 %

Antal inlägg

0,94/dag

Inlägg av andra

0,32/dag

Inläggsstatistik för alla publicerade inlägg

Created with Highcharts 6.1.0GrafmenyAndel interaktioner på inläggRapport från SmampionReaktion: 80,0 %Reaktion: 80,0 %Kommentar: 10,0 %Kommentar: 10,0 %Delning: 10,0 %Delning: 10,0 %
Created with Highcharts 6.1.0GrafmenyTyp av inläggRapport från SmampionLänk: 48,1 %Länk: 48,1 %Foto: 34,5 %Foto: 34,5 %Video: 11,7 %Video: 11,7 %Event: 3,3 %Event: 3,3 %Status: 2,4 %Status: 2,4 %Anteckning: 0,0 %Anteckning: 0,0 %


Topplistor för alla sidor och respektive huvudkategori samt underkategorier


I topplistorna för repesktive huvudkategori, visas endast topplistor för poäng om ni inte är inloggad med ert kundkonto.




Om undersökningen.
Smampion har under perioden mellan 20180301 och 20180401 analyserat över 10 000 svenska Facebooksidors närvaro och utveckling. Ett av huvudkriterierna för att en sida skulle inkluderas i någon av topplistorna var att sidan ska ha minst 100 gilla vid periodens start, sidan ska vara en svensk sida och kommunicera på svenska, att sidan funnits minst 7 dagar i vårt index under denna period. Detta innebar att 8226 Facebooksidor kvalificerade in sig i denna undersökningen. I de tre första topplistorna är ett krav att sidan ska ha minst 10 000 gilla för att kvalificera sig och som inte är av typen "global sida".

Så här har vi värderat våra olika mätvärden och topplistor:

Topp 10 topplistor: Här inkluderas endast sidor som är ett företag, varumärke eller organisation men inte sidor som personliga varumärken, politiker och idrottslag. Ett av kraven är att sidan ska ha minst 10000 gilla vid periodens start.

Poäng: Sidans poäng är ett värde mellan 0 till 100 poäng som visar på hur bra en sidas prestation och närvaro har varit under den undersökta perioden. Poängen räknades fram genom att undersöka sidans nyckeltal för exempelvis: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element nådde upp till de krav vi ställt för respektive nyckeltal och om sidan levde upp till kraven för alla nyckeltalen skedde inget poängavdrag. Därför kan poäng även tolkas som ett "Hälso index". I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek som exempelvis kravet på en sidas tillväxt. En poäng över 80 innebär att sidan har haft en väldigt bra närvaro och utveckling medans en poäng under 45 är en underkänd närvaro och svag utveckling. Poängen i denna undersökning är ett medel för var dags notering för respektive sida och där var dags poäng innefattade utvecklingen och närvaron för 28 dagar. Topplistan Hösta poängen summerar därför inte sidors förekomster i de andra topplistorna då dessa utgick från de högsta/bästa värdena.

Flest antal nya gillare och Högsta procentuella tillväxten: Vi har analyserat hur många nya gillare sidorna har haft från 20180301 fram till 20180401. Högsta procentuella tillväxten är den procentuella skillnaden från startvärdet och slutvärdet av antalet gillare en sida har.

Flest engagerade unika användare och Högsta engagemangsgraden: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka i snitt har engagerat sig med sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren har gjort någon av följande aktiviteter: gillat sidan, skickat ett meddelande till sidan, reagerat på ett inlägg från sidan, kommenterat på ett inlägg från sidan, delat ett inlägg från sidan, skrivit ett inlägg på sidan, checkat in på sidans plats.
Engagemangsgraden räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som gillar sidan. Vi har filtrerat bort dagar där onormalt högt engagemang har skapats för att ge en mer rättvisande bild för hur engagemanget ser ut i vanliga fall. Onormalt högt engagemang är när fler än 200% av sidans gillare engagerar sig på sidan under en dag.

Viralaste inläggen: Viralitet är ett värde mellan 0 till 100 som visar hur virala en sidas inlägg i medel har varit. Ligger snittet över 15 så har sidan ett godkänt medelvärde för inläggen som sidan har publicerat under perioden. Viraliteten beräknades genom att värdesätta de olika interaktionerna som kan göras på ett inlägg och i relativitet till sidans antal gillare.

Responsgrad och responstid: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått 0,3 eller fler inlägg i snitt, från användare skrivna på deras sida. Responsgrad är den procentuella andelen av de skrivna inläggen på sidan av andra användare och som fick ett skriftligt svar från sidan inom högst 7 dagar. Ett inlägg från en annan användare är inte en kommentar på sidans egna inlägg och ett inlägg beräknas vara svarat när sidan kommenterat inlägget som användaren har gjort. Responstiden är antal minuter det tog i snitt för sidan att svara genom att skriva en kommentar på inlägget och från dess att inlägget publicerades på sidan.

För att ta del av hela undersökningen så görs det genom att logga in med ert kundkonto hos oss. Saknas någon svensk Facebooksida i vårt index? Då kan du lägga till de via denna sida. Kategoriseringen av sidorna har skett bland annat utifrån den information som Facebooksidorna själva har förmedlat och därefter anpassats in i vår kategorisering. Verkar någon sida helt felplacerad? Meddela oss och om vilken sida det gäller samt förslag på befintlig kategori. Sidor som tillhör underkategorierna "Fiktiva" och "Influencers och Bloggare" är inte inkluderade i undersökningen.




Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2018-04-27, 14:00

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Gillar du detta? Dela då till dina kollegor och vänner

Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


391 miljoner
Inläggsanalyser

229 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna