Många svenska företag är framgångsrika med att förmedla sina budskap, bygga en stark community och nå fler kunder på Youtube. Men vilket svenskt företag är bäst på att nå användare på Youtube? Vilka har fått flest nya följare? I vår första Youtube-rapport för 2016 har vi analyserat över 980 svenska företag och deras närvaro på Youtube.
Mediebolagen växer med rask takt på Youtube
Med 124,809 har Dreamhack en stor publik på Youtube och de har under årets första tre månader också växt med 12,440 nya följare. Imponerande! Vi ser också att flera av sidorna i vår undersökning som ligger i topp är mediabolag vilket inte är helt förvånande då dom arbetar mycket med rörlig bild och där Youtube är en utmärkt plattform för detta. Andra företag utöver mediebolagen som lyckats väl är Ikea Sverige och McDonalds Sverige.
# |
Företag |
1:e Januari |
1:e April |
Nya följare |
1 | | DreamHack | 112,369 | 124,809 | 12,440 |
2 | | Idol Sverige | 44,748 | 50,866 | 6,118 |
3 | | TV4 | 19,298 | 24,721 | 5,423 |
4 | | MetroSverige | 9,274 | 13,842 | 4,568 |
5 | | IKEA Sverige | 9,304 | 13,600 | 4,296 |
6 | | Disney Channel Sverige | 40,174 | 43,371 | 3,197 |
7 | | 20th Century Fox Sverige | 7,567 | 10,048 | 2,481 |
8 | | SVT | 18,050 | 20,386 | 2,336 |
9 | | McDonald's Sverige | 5,057 | 7,352 | 2,295 |
10 | | Expressen TV | 15,269 | 17,490 | 2,221 |
Tv4 vet hur man skapar videos som engagerar
Dreamhack placerar sig också i topp när det kommer till att skapa engagemang på Youtube. Så inte bara växer denna sidan mest, de engagerar flest också.
Anmärkningsvärt är också att TV4 har 3st(!) sidor i denna topplista.
# |
Företag |
Videos per dag |
Engagerade användare |
1 | | DreamHack | 0.58 | 12,140 |
2 | | Volvo Car Sverige | 0.12 | 8,765 |
3 | | Expressen TV | 14.39 | 7,913 |
4 | | Nyhetsmorgon | 11.57 | 5,597 |
5 | | TV4 | 6.87 | 4,496 |
6 | | ICA | 0.54 | 3,554 |
7 | | TV4Nyheterna | 4.66 | 3,079 |
8 | | IKEA Sverige | 0.5 | 2,943 |
9 | | MetroSverige | 0.41 | 2,935 |
10 | | Sverigedemokraterna | 0.13 | 2,870 |
44 miljoner visningar för TV4s största sidor
Engagemang skapar visningar så det är inte förvånande att se att
Topp 10 listan för nya visningar på youtube för årets första 3 månader domineras av TV4. Den populära TV-kanalen har fem(!) sidor i topp 10 som totalt har fått över 44 miljoner visningar i Januari, Februari och Mars. Imponerande!
Expressen TV och Kanal5 visar också imponerande siffror då de båda två har över 6 miljoner visningar.
# |
Företag |
Nya visningar |
1 | | TV4 | 14,506,960 |
2 | | Idol Sverige | 13,317,138 |
3 | | Nyhetsmorgon | 8,255,260 |
4 | | Expressen TV | 7,835,901 |
5 | | Kanal 5 | 6,151,116 |
6 | | IKEA Sverige | 5,448,731 |
7 | | 3 Sverige | 4,729,293 |
8 | | Så mycket bättre | 4,421,131 |
9 | | TV4Sport | 3,690,823 |
10 | | 20th Century Fox Sverige | 3,687,408 |
Ving, TV4 och 20th Century Fox är bäst på Youtube i Sverige
Bäst helhetsintryck och resultat för årets första kvartal på Youtube får Ving, TV4 och 20th Century Fox. Dessa företag publicerar många videos som blir virala och som får spridningar på flera sociala nätverk, vilket är nyckeln till framgång på Youtube.
Vår kvartalsrapport i sin helhet finns tillgänglig att ladda ner för våra kunder.
Kontakta oss om ni vill veta mer.
Om undersökningen.
Smampion har under januari, februari och mars månad analyserat 981 svenska företag och organisationers närvaro på Youtube. Endast företag och deras sidor är inkluderade i denna undersökning. Det finns många fantastiska svenskar med personliga kanaler men dessa sidor är alltså exkluderade från denna undersökning. Så här värderar vi våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har jämfört hur många följare (prenumeranter) sidorna har haft under 1:a januari och den 1:a april.
Engagemang: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren gillat eller kommenterat på ett av sidans inlägg. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Nya visningar: Hur många nya visningar sidans alla videos totalt har fått under kvartalet.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation under den angivna tidsperioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från tillväxt, engagemang, aktivitet samt andra viktiga element i sidans videos. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Youtube, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu
Publicerad
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-04-18, 12:30
Prenumerera på nyhetsbrevet
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.
Kommentera denna artikel
Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.