Många svenska företag är framgångsrika med att förmedla sina budskap, bygga en stark community och nå fler kunder på Youtube. Men vilket svenskt företag är bäst på att nå användare på Youtube? Vilka har fått flest nya följare? I vår första Youtube-rapport för 2016 har vi analyserat över 980 svenska företag och deras närvaro på Youtube.



Mediebolagen växer med rask takt på Youtube

Med 124,809 har Dreamhack en stor publik på Youtube och de har under årets första tre månader också växt med 12,440 nya följare. Imponerande! Vi ser också att flera av sidorna i vår undersökning som ligger i topp är mediabolag vilket inte är helt förvånande då dom arbetar mycket med rörlig bild och där Youtube är en utmärkt plattform för detta. Andra företag utöver mediebolagen som lyckats väl är Ikea Sverige och McDonalds Sverige.

# Företag 1:e Januari 1:e April Nya följare
1DreamHack112,369124,80912,440
2Idol Sverige44,74850,8666,118
3TV419,29824,7215,423
4MetroSverige9,27413,8424,568
5IKEA Sverige9,30413,6004,296
6Disney Channel Sverige40,17443,3713,197
720th Century Fox Sverige7,56710,0482,481
8SVT18,05020,3862,336
9McDonald's Sverige5,0577,3522,295
10Expressen TV15,26917,4902,221

Tv4 vet hur man skapar videos som engagerar

Dreamhack placerar sig också i topp när det kommer till att skapa engagemang på Youtube. Så inte bara växer denna sidan mest, de engagerar flest också.
Anmärkningsvärt är också att TV4 har 3st(!) sidor i denna topplista.

# Företag Videos per dag Engagerade användare
1DreamHack0.5812,140
2Volvo Car Sverige0.128,765
3Expressen TV14.397,913
4Nyhetsmorgon11.575,597
5TV46.874,496
6ICA0.543,554
7TV4Nyheterna4.663,079
8IKEA Sverige0.52,943
9MetroSverige0.412,935
10Sverigedemokraterna0.132,870

44 miljoner visningar för TV4s största sidor

Engagemang skapar visningar så det är inte förvånande att se att Topp 10 listan för nya visningar på youtube för årets första 3 månader domineras av TV4. Den populära TV-kanalen har fem(!) sidor i topp 10 som totalt har fått över 44 miljoner visningar i Januari, Februari och Mars. Imponerande!
Expressen TV och Kanal5 visar också imponerande siffror då de båda två har över 6 miljoner visningar.

# Företag Nya visningar
1TV414,506,960
2Idol Sverige13,317,138
3Nyhetsmorgon8,255,260
4Expressen TV7,835,901
5Kanal 56,151,116
6IKEA Sverige5,448,731
73 Sverige4,729,293
8Så mycket bättre4,421,131
9TV4Sport3,690,823
1020th Century Fox Sverige3,687,408

Ving, TV4 och 20th Century Fox är bäst på Youtube i Sverige

Bäst helhetsintryck och resultat för årets första kvartal på Youtube får Ving, TV4 och 20th Century Fox. Dessa företag publicerar många videos som blir virala och som får spridningar på flera sociala nätverk, vilket är nyckeln till framgång på Youtube.

# Företag Poäng
1Ving Sverige - Vingresor96
2TV495.9
320th Century Fox Sverige93.4
4Fritidsresor92.6
5Svenska PostkodLotteriet91.8
6Cartoon Network Sverige91.2
7DreamHack90.6
8Expressen TV90.5
9Samsung Sverige90.3
10SYDSVENSKAN90.2


Vår kvartalsrapport i sin helhet finns tillgänglig att ladda ner för våra kunder.
Kontakta oss om ni vill veta mer.

Om undersökningen.
Smampion har under januari, februari och mars månad analyserat 981 svenska företag och organisationers närvaro på Youtube. Endast företag och deras sidor är inkluderade i denna undersökning. Det finns många fantastiska svenskar med personliga kanaler men dessa sidor är alltså exkluderade från denna undersökning. Så här värderar vi våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har jämfört hur många följare (prenumeranter) sidorna har haft under 1:a januari och den 1:a april.
Engagemang: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren gillat eller kommenterat på ett av sidans inlägg. Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Nya visningar: Hur många nya visningar sidans alla videos totalt har fått under kvartalet.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation under den angivna tidsperioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från tillväxt, engagemang, aktivitet samt andra viktiga element i sidans videos. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek.



Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Youtube, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-04-18, 12:30

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Gillar du detta? Dela då till dina kollegor och vänner

Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


391 miljoner
Inläggsanalyser

229 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna