Sista kvartalsrapporten för Facebook och år 2016 är här. Detta har för många företag och organisationer inneburit en hektisk period. Kanske har de sociala kanalerna blivit lidande för annat men för somliga så är även jul, som innefattas i Q4, en av de bästa perioderna för handeln och då är de sociala medierna en utmärkt plats att anstränga sig lite extra på. I vår sista kvartalsrapport för svenska företag och organisationer på Facebook får vi i den vanliga ordningen läsa om vilka som har: Flest antal nya gillare, Engagerat flest användare, Högst engagemangsgrad, Bästa kundrelationerna i form av responstid och responsgrad, Vem som haft den totalt bästa närvaron och utvecklingen av alla.
Flest antal nya gillare
De som lyckats attrahera flest nya gillare i Q4:a är, givet i mediabranschen. Metros ”Viralgranskaren” lyckas bäst för perioden och de fyller en viktig roll då effekten av spridning i sociala medier kan ske i rask takt och gammal information som blir ”ny igen”. SVT imponerar med både deras huvudsida men även sidorna Öppet arkiv och SVT Play.
# |
Företag |
1:e oktober |
1:e januari |
Nya gillare |
1 | | Viralgranskaren | 41,955 | 69,824 | 27,869 |
2 | | Omni | 36,768 | 64,622 | 27,854 |
3 | | Så mycket bättre | 180,762 | 206,936 | 26,174 |
4 | | TV4 | 336,646 | 361,038 | 24,392 |
5 | | Uppskattat | 307,701 | 330,812 | 23,111 |
6 | | Expressen | 326,530 | 348,863 | 22,333 |
7 | | Newsner | 300,001 | 321,653 | 21,652 |
8 | | SVT | 171,636 | 192,846 | 21,210 |
9 | | Öppet arkiv | 63,609 | 84,315 | 20,706 |
10 | | SVT Play | 102,763 | 122,783 | 20,020 |
Flest engagerade användare
De som har lyckats nå bäst ut, varje vecka till flest unika användare, är företag i mediabranschen. Etta i topplistan, har vi Newsner som gör bäst ifrån sig och med ett stort försprång från tvåan, Expressen. Många av de som finns med i toppen för Q4 är även företag och organisationer som fanns med i topp, i rapporten över Q3.
# |
Företag |
Engagemangsgrad |
Engagerade användare |
1 | | Newsner | 61% | 191,719 |
2 | | Expressen | 50% | 169,820 |
3 | | TV4 | 43% | 151,769 |
4 | | Aftonbladet | 41% | 130,958 |
5 | | Uppskattat | 37% | 119,068 |
6 | | SVT Play | 73% | 82,772 |
7 | | Nyheter24 | 28% | 77,723 |
8 | | SVT | 39% | 70,631 |
9 | | Djurens Rätt | 18% | 64,513 |
10 | | Sportbladet | 31% | 64,432 |
Högst engagemangsgrad
Det finns en tydlig vinnare, SVT har gjort en fantastisk insats med att engagera sina följare på Facebooksidorna: ”SVT Play”, ”Öppet Arkiv” och ”SVT Humor”, detta i snitt genom att engagera varje vecka över 75 % av följarna. Men därefter finns det även andra svenska Facebooksidor som har gjort något extra ordinärt bra ifrån sig, just för denna period, bland andra: Viralgranskaren, Café, Elaine Eksvärd och Transportstyrelsen.
# |
Kommun |
Engagemangsgrad |
Följare |
1 | | SVT Play | 80% | 122,783 |
2 | | Öppet arkiv | 75% | 84,315 |
3 | | SVT Humor | 75% | 41,471 |
4 | | SOLO | 73% | 12,132 |
5 | | Viralgranskaren | 71% | 69,824 |
6 | | Allas | 70% | 16,847 |
7 | | Café | 66% | 33,265 |
8 | | Elaine Eksvärd | 65% | 21,201 |
9 | | Politikfakta | 65% | 48,828 |
10 | | Transportstyrelsen | 63% | 6,000 |
Kundservice och kundrelationer – Responsgrad
Att svara på inlägg som skrivs av andra på Facebooksidorna är viktigt, både i form av att ge kundservice men även med att skapa bättre kundrelationer där det kanske inte alltid finns med en fråga i bilden. Vi rekommenderar en responsgrad på 85 % för att det ska vara ”godkänt” och alla i vår topplista här har mer än godkänt, samt som har haft i snitt, fler än 2 inlägg av andra användare per dag. Högst responsgrad ger Swedbank, tät följt av Telenor Sverige – I princip så ger de alla ett svar! Flest frågor som kommer in hanterar Försäkringskassan, förälder av de som finns i topp, och levererar 97.6% svar, suveränt.
Kundservice och kundrelationer – Responstid
Gällande att svara snabbast så är det åter de företag i topp tre, i föregående lista som svarar snabbast men i lite omvänd ordning. Telenor svarar i snitt inom 6 minuter och 2 minuter snabbare än Swedbank, båda två har imponerande snabba svarstider och därefter så har vi på tredje plats SL med en svarstid på 51 minuter. Alla i topplistan har ett mycket godkänt resultat gällande svarstiderna.
Bäst total närvaro och utveckling för Q4 - Poäng
Till sist så kommer vi till de företag och organisationer som haft den totalt bästa närvaron och utvecklingen under Q4 när vi ser på alla olika nyckeltalen samt aktiviteter sidorna skapat. Resultatet har är väldigt jämt bland positionerna och de som verkligen sticker ut som den tydliga vinnaren är LRF Västra Sverige, även om alla andra är vinnare och har stått för en riktigt bra utveckling för perioden och är på rätt väg med deras sociala närvaro.
Om undersökningen.
Smampion har under oktober, november och december månad analyserat över 7000 svenska företag och organisationers närvaro på Facebook. Endast sidor som är svenska ( 50% gillare som är svenskar eller att majoriteten av kommunikationen sker på svenska) är inkluderade i denna undersökningen och sidor som har 1000 eller fler gillare. Så här har vi värderat våra olika mätvärden:
Nya gillare: Vi har analyserat hur många följare sidorna har haft den 1:e oktober och den 1:e januari.
Engagemang: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren har gjort någon av följande aktiviteter: gillat sidan, skickat ett meddelande till sidan, reagerat på ett inlägg från sidan, kommenterat på ett inlägg från sidan, delat ett inlägg från sidan, skrivit ett inlägg på sidan.
Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått två i snitt eller fler inlägg från användare skrivna på deras sida. Responsgrad är den procentuella andelen av dom skrivna inläggen på sidan av andra användare och som fått ett skriftligt svar från sidan. Ett inlägg från en annan användare är inte en kommentar på sidans egna inlägg och ett inlägg beräknas vara svarat när sidan kommenterat inlägget som användaren har gjort.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation och närvaro för den undersökta perioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek. Ett resultat över 80 innebär att sidan har en väldigt bra närvaro på sin sida medans under 45 poäng så är det inte alls en godkänd närvaro.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu
Publicerad
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2017-01-17, 13:54
Prenumerera på nyhetsbrevet
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.
Kommentera denna artikel
Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.