Många av Sveriges 290 kommuner gör ett kanonjobb med sin kommunikation på Facebook. Men vilka kommuner lyckas bäst? Vilka är bäst på att skapa engagemang? Och vilka växer snabbast? Vi har analyserat Sveriges alla kommuner som finns på Facebook och deras resultat för Facebook under årets första kvartal.
Säffle, Falun och Malmö växer mest på Facebook
Karlstads Kommun är fortfarande den kommun med flest följare (26.255) på Facebook men analyserar vi vilka kommuner som fått flest nya följare under det första kvartalet så finns de inte med på vår topp10 lista. Istället ser vi ett fint resultat från Säffle Kommun som nästan fått 2.000 nya följare.
Totalt är det 7 kommuner i Sverige som fått över 1.000 nya följare under årets första 3 månader. Kul!
# |
Kommun |
1:e Januari |
1:e April |
Nya följare |
1 | | Säffle kommun | 3,306 | 5,228 | 1,922 |
2 | | Falu Kommun | 3,725 | 5,485 | 1,760 |
3 | | Malmö Stad | 14,834 | 16,416 | 1,582 |
4 | | Örebro kommun | 13,774 | 15,010 | 1,236 |
5 | | Trollhättans Stad | 3,764 | 4,849 | 1,085 |
6 | | Växjö kommun | 3,104 | 4,172 | 1,068 |
7 | | Norrköpings kommun | 14,098 | 15,113 | 1,015 |
8 | | Strängnäs kommun | 6,990 | 7,939 | 949 |
9 | | Västerås stad | 5,739 | 6,643 | 904 |
10 | | Falköpings kommun | 2,280 | 3,128 | 848 |
Örebro är bäst på att engagera användare
Örebro kommun som varje vecka har engagerat över 2.500 unika användare är ohotad etta när det kommer till att skapa engagemang på Facebook. Ett inlägg per dagen som ofta innehåller engagerande frågor eller finurliga bilder är en stor del i Örebros framgång.
Värt att nämna är också Ystad Kommun som varje vecka engagerar över en tredjedel av alla sina följare. Imponerande!
Ett dystert resultat gällande Svenska kommuners responsivitet
Facebook ger kommuner en fantastiskt möjlighet att bättre kommunicera med sina användare. Därför är det lite tråkigt att se att ingen kommun som tar emot fler än 3 inlägg i veckan har en responsgrad på över 90%. Att en användare i genomsnitt får vänta över 15 timmar på svar känns också det väldigt tråkigt.
Forshaga Kommun är den kommun som gör det bäst med en responsgrad på 87.7% och en responstid på 957 minuter.
Växjö Kommun är bäst på Facebook
Växjö är den kommun som under årets första 3 månader lyckas få en poäng på över 90. Detta innebär starka resultat gällande tillväxt, engagemangsgrad, aktivitet och responsivitet. Imponerande!
Ett bra resultat ser vi också Säffle som precis som Växjö Kommun återfinns på totalt 3 topplistor (tillväxt, engagemang & poäng) för årets första kvartal samt Sigtuna Kommun som precis kniper andra platsen med 89.1 poäng.
Vår kvartalsrapport i sin helhet finns tillgänglig att ladda ner för våra kunder.
Kontakta oss om ni vill veta mer.
Om undersökningen.
Smampion har under januari, februari och mars analyserat alla Sveriges kommuners närvaro på Facebook. Så här har vi värderat våra olika mätvärden:
Nya följare: Vi har analyserat hur många följare sidorna har haft den 1:e januari och den 1:e april. Endast sidor som har en följarskara med över 50% svenskar är inkluderade i denna undersökningen.
Engagemang: Vi har analyserat hur många unika användare som varje vecka har engagerat sig på sidan. Att en användare har engagerat sig innebär att användaren har gjort någon av följande aktiviteter: gillat sidan, skickat ett meddelande till sidan, gillat ett inlägg från sidan, kommenterat på ett inlägg från sidan, delat ett inlägg från sidanm skrivit ett inlägg på sidan.
Engagemangsgrad räknas ut genom att ta antalet engagerade användare genom antalet användare som följer sidan.
Responsgrad: Vi har analyserat alla sidor som varje dag fått 0.5 eller fler inlägg i snitt från användare skrivna på deras sida. Responsgrad = Andelen av dom skrivna inläggen på sidan av användare och som fått ett skriftligt svar från sidan.
Poäng: Sidans poäng är ett helhetsbetyg mellan 0 till 100 som summerar sidans prestation för den undersökta perioden. Vi räknar ut poängen genom vår algoritm (sRank™) som utgår bland annat från nyckeltalen: tillväxt, engagemang, aktivitet, responsivitet samt andra viktiga element i sidans inlägg. I beräkningen tar vi hänsyn till sidans storlek. Ett resultat över 80 innebär att sidan har en väldigt bra närvaro på sin sida medans under 45 poäng så är det inte alls en godkänd närvaro.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu
Publicerad
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2016-04-06, 14:33
Prenumerera på nyhetsbrevet
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.
Kommentera denna artikel
Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.