Även om företag på Instagram både lockar och engagerar fler följare så är Facebook fortfarande den marknadsföringskanal där företag är mest aktiva. Det visar vår senaste undersökning.
Facebook är en naturlig del av marknadsföringen för tusentals svenska företag och på bara några år har den sociala jätten ändrat hur svenska företag arbetar med sin digitala marknadsföring och kommunicerar med sina kunder. Men man är inte ohotad.
Under de senaste åren har man tagit emot mycket kritik för sin sänkning av räckvidd på inlägg skapade av företag, för att man har gömt undan applikationer och för att man har höjt priserna på sina annonser. Användare har också hittat andra sociala nätverk som passar deras behov bättre. Instagram, Twitter, Snapchat, Vine, Youtube m.fl. är alla sociala plattformar som vill ta en större del av kakan.
För företag har det nästan inneburit en katt och råtta lek. Det gäller att hela tiden vara där ens potentiella kunder är, att nå dessa användare och att konvertera dessa till kunder och företagsambassadörer. Och då engagemang är kärnan i räckvidd och konvertering har företag börjat utbilda sig i kommunikation och marknadsföring som passar dagens sociala plattformar.
Men för vilken social plattform är det lättast att engagera sina följare?
Varje dag analyserar vi på Smampion över 10.000 svenska företag på sociala medier. Vi har över 6000 Facebooksidor, 2000 Instagramsidor och 1000 twittersidor i vårt index vilket inte bara gör att vi kan leverera vassa analyser och jämförelser till företag utan också att vi kan se hur väl de sociala plattformarna fungerar när det kommer till att skapa engagemang. Och det är just detta vi har gjort i vår senaste undersökning.
Twitter - en mikroblogg på efterkälken
När vi jämför svenska företag på Twitter, Facebook och Instagram så finner vi direkt att Twitter är den minst populära. En hel del företag har registrerar en sida på den sociala plattformen men efter ett tag har man slutat att vara aktiv. Och kollar vi på statistiken är inte det så konstigt. I genomsnitt växer en sida med endast 2% nya följare i månaden, vilket kan jämföras med Facebook där en sida i genomsnitt växer med 2,3% och Instagram där en sida växer med hela 9,2% varje månad.
När det kommer till engagemang ser det heller inte ljust ut på Twitter. I genomsnitt engagerar en sida endast 3.4% av sina följare varje månad.
Ett företag som dock bryter trenden och står ut är
Åbro Bryggeri som är väldigt bra på att engagera sina följare. Med genomsnitt på bland annat 11 retweets per tweet så lyckas man med konststycket att engagera över 20% av sina följare. Här kan andra företag finna inspiration!
Facebook - där företagen når flest användare
Tveklöst är Facebook den största sociala plattformen och med 1,3 biljoner användare världen över är det inte konstigt att Facebook är första valet för företag som för första gången beger sig ut på sociala medier. Svenska företag är också skapligt populära på det sociala nätverket. I genomsnitt har en sida av ett svenskt företag 10.633 följare. Detta kan jämföras med Twitter där en sida i genomsnitt har 4,774 följare och Instagram där en sida i genomsnitt har 1.794 följare.
Svenska företag är också skapligt bra på att engagera sina följare. I genomsnitt engagerar ett svenskt företag på Facebook 6,8% av sina följare vilket är dubbelt så många om man jämför med Twitter.
Här finns många sidor att lyfta fram bland annat inom Polisen och bland våra största nyhetssidor. Men jag skulle vilja nämna
ICA Maxi Skövde som en av de bästa sidorna att engagera sina följare. Personligt tilltal, videos, visuella inlägg, känslor och frågeställningar - denna sidan kan många inspireras av.
Instagram - där engagemanget flödar
Instagram är utan tvekan den plattform där företag lyckas med att engagera flest av sina användare. I genomsnitt engagerar en svensk sida på Instagram nästen en tredjedel av alla sina följare - 29,5%. Och vi ser inte bara en hög engagemangsgrad, företag ökar också antalet följare snabbast på Instagram. Hela 9,24% fler följare får en sida i genomsnitt varje månad.
Ett företag som lyckas exceptionellt bra med att engagera följare på Instagram är
Birka Cruises. Här låter man sina anställda ansvara för kontot och det klarar de av galant med en härlig mix av bilder och inlägg. En engagemangsgrad på 64,7% och en tillväxt på 14,4% tycker vi är väldigt imponerande.
Summering
Var där era kunder finns är en bra grundregel. Att vara på en social plattform och att göra det bra hellre än att vara på flera och göra det mediokert är också en bra grundregel. Men lär oss denna undersökningen någonting så är det att svenska företag bör överväga att utöka sin närvaro på Instagram. Inte bara är det en kanal som växer bland svenska användare, det är också den kanal där företag lyckas engagera flest av sina följare. På Instagram hittar vi i regel en yngre publik som värderar härliga bilder och videos med känslouttryck högt så är detta något som passar ert företag bör ni definitivt greppa tag i en bra kamera och ge er ut på denna sociala plattformen.
Ps. All statistik i detta blogginlägget har vi hämtat från vår
benchmarksida där man enkelt kan jämföra sociala nätverk och diverse sidor/kategories samt vår
topplista där man hittar Sveriges bästa företag inom flera kategorier på sociala medier.
Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Sociala medier, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång
Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar
Kom igång nu
Publicerad
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2015-04-06, 12:56
Prenumerera på nyhetsbrevet
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.
Kommentera denna artikel
Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.