Filterbubblan på Facebook har ändrats. Samlad information om enskilda användare skrotas mot en mer geografiskt förankrad verklighet. I alla fall om vi utgår från en undersökning gjord på Karlstads universitet, som visar att den politiska inverkan som Facebook haft på människor blir mindre i Filterbubblan och ersätts av något som liknar ett “lokalt köpcentrum”, vilket gynnar lokala företag och organisationer men missgynnar samtidigt nationella varumärken och politiska sidor.

Förslag på sidor att följa

Första undersökningstillfället, rekommendationssidan av användaren som interagerade med Moderaterna.

Vad är en filterbubbla?

För att förstå den måste det klargöras hur information riktas mot specifika användare. Personliga uppgifter om varje användare, såsom de sidor man gillar, vänner i nätverket, sparas hos de stora mediejättarna som exempelvis Google och Facebook.

Den information du delar om dig själv kommer sedan tillbaka i form av rekommendationer som matchar tidigare delade preferenser. Det leder till att varje användare hamnar i en så kallad filterbubbla där ens omvärld bekräftas av redan existerande kunskaper (se video på TED för fördjupning). Detta kan jämföras med att läsa en bok av ens favoritförfattare. Det är mysigt och man känner igen stilen och miljön. Läser man däremot enbart böcker av samma författare går man miste om nya skrivstilar och alternativa världar vilket hade kunnat vidga ens fantasi och perspektiv.

Förändring i Facebooks rekommenderade sidor

I undersökningen (se undersökningen här) ,genomförd på Karlstads universitet av Fabian Schwarz och Fredric Syrén, undersöktes de mönster som Facebook rekommenderar politiskt innehåll till sina användare. I grunden innebar det att se hur Facebooks filtrering påverkar politiska användare och slutligen eventuellt det politiska samhället i Sverige.

Undersökningen började med att skapa Facebook-användare där de interagerade med olika politiska sidor, vilket ledde till en personaliserad rekommendationssida (se bilden högst upp) för respektive användare, som sedan analyserades utifrån politiska faktorer.

I den första delen av undersökningen blev det tydligt att användaren fick politisk information som är förankrad i ens egna politiska block i större utsträckning än annat politiskt innehåll. Användaren som interagerade med Nya Moderaternas Facebook-sida fick till sig ett övervägande antal sidor som var från partier eller politiker inom Alliansen. Man kunde alltså definitivt se en tendens mot en blockpolitisk filterbubbla. Dessutom var allmän politisk information i mycket högre grad representerad om man interagerade med politiska sidor. Politisk interaktivitet var en förutsättning för att få till sig mer politisk information.

Men i slutet av november förra året har det dock skett en förändring i hur Facebook bygger upp sina rekommendationer (se bild nedan). Numera får användare nästan enbart information från lokala företag eller kommunen till sig. Politiskt innehåll finns inte längre representerad utifrån de personliga uppgifter som man delar med Facebook. Såvitt undersökningen kunde avgöra finns det alltså inga politiska filterbubblor längre på Facebook. Man måste dock tillägga att det inte har undersökts huruvida vänner på Facebook påverkar rekommendationssidan.

Nya förslag på sidor att följa på Facebook

Andra undersökningstillfället, rekommendationssidan av användaren som interagerade med Socialdemokraterna.

Motgång för nationella varumärken och politiska partier

Som slutsats kan man se att filtrerad information spelar en mindre roll på Facebook. Utifrån ett demokratiskt perspektiv kan den fragmenterade bilden av Facebook komma att avta. Dock kommer Facebook som reklampelare ytterligare stärkas. Från diskussionsforum till ett “lokalt köpcentrum”, som beskrivs i undersökningen.

Framgång för lokala företag och organisationer

Lokala företag borde onekligen se fördelen med att hålla en aktiv närvaro på Facebook för att förbättra kundrelationerna och kommunikationen gentemot intressenter, speciellt när konkurrensen i filterbubblan från de nationella varumärkena blir mindre. Facebook som politiskt forum för partier och medborgare kan däremot ha spelat ut sin roll i detta hänseende.

I våra topplistor kan du se vilka politiska Facebooksidor som presterar bäst just nu (poäng) eller de politiska sidorna med högst engagemang.

Skulle det saknas en sida i vårt index så kan du alltid lägga till vilken sida som helst, här!



Vill ni bevaka ert företags närvaro, jämföra er med konkurrenter och branschkollegor på Facebook samt ta del av insikter som leder till framgång?

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2017-03-23, 09:40

Dela gärna detta

Till alla dina affärskollegor och bekanta.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel


Om Smampion

Vi analyserar över 10.000 svenska företagssidor på Facebook, Twitter, Instagram och Youtube varje dag. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.

Vill ni veta mer?
Kontakta oss via e-post, Facebook eller Twitter.

     

Ett axplock av vår statistik:

1,722 1,109,642 806,757
Twitter Sidor Instagram Inlägg Nyhetsartiklar


Läs vidare om

Sociala medier vi analyserar: Instagram - Facebook - Twitter - Youtube
Produktlösningar och priset