Lagar är till för att brytas. Så verkar flera svenska företag resonera då de gång på gång publicerar tävlingar på Facebook som bryter mot den svenska lotterilagen.



Vi har alla sett de, tävlingarna som uppmanar oss att gilla och dela i utbyte mot chansen att vinna något åtrovärt. Dessa tävlingar är otroligt populära bland svenska företag. Så pass populära att över 500 svenska företag den senaste månaden har publicerat ett inlägg som innehåller en “gilla och dela tävling”. Detta enligt vår senaste undersökning*. Problemet med dessa tävlingar?
De är olagliga.

Tävlingar där det är slumpen som avgör, dvs tävlingsanordnaren väljer slumpvis ut en vinnare, räknas som lotteri och i Sverige så krävs det ett speciellt tillstånd från Lotterinspektionen för att få anordna ett sådant. Facebooktävlingarna där användare uppmuntras att enbart dela eller gilla för att vara med i tävlingen är alltså olagliga om företaget inte har tillstånd och det företag som anordnar ett lotteri utan tillstånd kan enligt lotterilagens paragraf 54 dömas till böter eller fängelse i upp till sex månader eller upp till två år om brottet anses vara grovt, detta skriver bland annat Metro.

Organiserat fusk

Vilka är dessa företag som postar dessa tävlingar? Det är allt från mindre restauranger och hotell till sidor som ingår i stora företag som t.ex. Ica, Coop, Best Western osv. Ibland så kommer dessa "tävlingssidor" även från rena blufföretag som varken har några tydliga kontaktuppgifter eller några som helst avseenden att dela ut några pris.
Dessa sidor är ett så pass stort problem att sidor, så som Bluffakuten, har startats för att informera användare om bluffsidor som försöker lura åt sig användares uppgifter.

Vad är en godkänd och laglig tävling?

Problemet med dessa tävlingar är inte bara att de är olagliga. Långsiktigt kan de också orsaka problem för sidan. I början ser allting bra ut, användare delar ens inlägg och man får fler följare. Efter tag får man dock problem med användare som slutar följa sidan, som markerar sidans inlägg som spam och som ger negativ feedback till sidan. Detta i sig tar Facebook i åtanke när de avgör hur många som ska se sidans inlägg vilket innebär att en sida kan få en betydligt lägre räckvidd, även fast sidan har fått fler följare.

En bra, godkänd och laglig tävling är en tävling som lockar till sig fler relevanta följare, som följer Facebooks villkor och som kräver en motprestation från användare.
Här är ett bra exempel från Lekmer.

Tävling: vinn vällingmaskinen Diluo!Nu har du chans att vinna vällingmaskinen Diluo, värd 3495 kr! Diluo är en helt ny...

Posted by Lekmer on Monday, July 13, 2015


Så vad gör denna tävlingen bra?
  • Den tilltalar sidans följare då majoriteten av dessa har småbarn.
  • Priset är en produkt som användare redan kan köpa på företagets hemsida. Därmed finns chans till mer försäljning då följare som inte vinner kanske ändå köper produkten.
  • Tävlingen är en faktisk tävling då det krävs en nominering från tävlingsdeltagarna och därmed är tävlingen godkänd enligt svensk lag. För att delta i tävlingen behöver man alltså posta en kommentar, vilket ökar andelen interaktioner på inlägget vilket ökar inläggets räckvidd.
  • Tävlingen följer Facebooks villkor då man anger att tävlingen inte är associerad med Facebook.

Svårare är än så här det inte. Undvik att publicera rena lotterier, ha koll på svenska lotterilagen, känn till Facebooks villkor och tänk på att publicera tävlingar som skapar engagemang och som leder till affärer. På så sätt gynnas alla!

Ps. Vill ni ha fler tips på bra och godkända tävlingar? Kontakta oss.

* = Varje dag analyserar vi över 7500 svenska företag på Facebook. Från 500 av dessa företag hittade vi minst ett inlägg, publicerat den senaste månaden, som innehöll en gilla och dela tävling.


Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2015-07-22, 10:58

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


391 miljoner
Inläggsanalyser

229 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna