Facebook är ett ypperligt verktyg för att ge sina kunder support och hantera diverse kundärende. Dessvärre är majoriteten av svenska företag rätt taskiga på att svara på inlägg från sina kunder. Förhoppningsvis kommer Facebooks nya uppdatering ändra på det.



Vi vet att genom att ge våra kunder snabbt svar på deras frågor så ökar vi chanserna för en högre kundnöjdhet. Genom att svara på frågor ökar vi också lojaliteten och engagemanget hos kunden och vi kanske till och med får chansen till merförsäljning. Så som företag har vi många anledningar till att svara snabbt, tydligt och trevligt när kunder skriver inlägg till oss på våra Facebooksidor.

Men fast detta så är responsgraden hos svenska företag väldigt låg. Enligt vår statistik får endast 29% av alla användare som publicerar inlägg på svenska företags sidor ett svar från sidan. Användare som får ett svar får också vänta en väldigt lång tid på sitt svar, i genomsnitt över 24 timmar.

Förutom en besviken användare kan ett uteblivet svar kan också generera flera missnöjda kunder och tappade affärer. En amerikansk studie visade att nästan 90% av alla användare som besöker en Facebooksida där det finns många obesvarade inlägg skulle bli mindre benägna att handla något av företaget i framtiden.



För att hjälpa svenska företag med att få bättre koll på sin responsgrad och responstid på Facebook så analyserar vi på Smampion dessa värden varje dag och gör dessa siffrorna tillgänliga för varje företag på deras rapportsidor. Vi har också en topplista där man kan se vilka svenska företag som har bäst responsgrad så man kan inspireras och dra lärdom av dessa.
Och nu ska även Facebook börja leverera dessa siffror.

En notis om bra responsgrad

Facebook kommer inom kort lägga till en liten notis som visar vilken responsgrad och responstid som sidan har på alla sidor. Och om responsgraden och responstiden är bra så kommer notisen synas för alla som besöker sidan som en liten ikon under sidans omslagsbild.



Det är dock oklart om alla Facebooksidor kommer få denna funktion. Det är endast ett fåtal sidor som har rapporterat att de sett denna notis vilket kan tyda på att Facebook är lite försiktiga med att lansera den för alla sidor.
Man har dock lanserat en hjälpsida som förklarar att en sida behöver svara på minst 90% av alla meddelanden som skickats till de under de senaste 7 dagarna och man behöver svara på dessa inlägg på under 5 minuter. Vidare förklarar man att notisen om responsgrad endast kommer visas för besökare om sidan har en hög och bra responsgrad men att den alltid kommer visas för sidadministratören.

Rapporterna som vi tagit del av säger också att sidan måste ha fler än 1000 likes för att ta del av denna notis och att denna notis endast är tillgänglig för sidor som tillåter att användare skickar meddelande och inlägg till dem.

Att ha en liten notis på sin Facebooksida där användare ser att ens företag är snabba på att svara skapar givetvis en högre trovärdighet. Så tyckte ni inte innan att ni hade en anledning att bevaka er sida, svara på inlägg och ha bra koll på er responsgrad och responstid så har ni det nu.


Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Facebook, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2015-06-22, 10:45

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


392 miljoner
Inläggsanalyser

229 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna