Vad har terroristorganisationer, klänningar och bakelser gemensamt? Tillsammans utgör de grunden i tre av de fem hashtags som genererade mest engagemang för svenska företag på Twitter i Februari.



Mycket av det vi gör på Smampion grundar sig på statistik och detta blogginlägget är inget undantag. I Februari har vi samlat in över 500.000 tweets av svenska sidor på Twitter och alla dessa tweets har vi nu analyserat för att hitta de hashtags som skapade mest viralitet (retweets, favoriter och kommentarer).
Lite grundregler för att en hashtag ska få vara med i listan - hashtaggen måste använts av minst 5 olika sidor och tweeten som innehar hashtaggen måste i genomsnitt ha en viralitet* över 10. Enkelt? Bra, då kör vi!

#fettisdagen

Februari är en kall och mörk månad och det är tur att vi Svenskar har fettisdagen att gotta oss åt under denna dystra månad. I vår statistik av 1252 svenska företagssidor på Twitter så tweetade 15 av dessa om fettisdagen och alla dessa tweets var Åbro som hade en lite annorlunda tolkning av semlan.

#is

#IS, #ISIS och #ISLAM är heta ämnen som berör och framkallar känslor. Därför är det ingen överraskning att det uppstod en liten twitterstorm när SVT Tvärsnytt släppte nyheten om att ungdomar i Örebro vill strida för ISIS. 48 retweets, 12 favoriter och 16 kommentarer har följande tweet genererat i skrivande stund.

#melfest

Att #melfest kvalar in på denna listan är ingen överraskning. Melodifestivalen är folkfest på Twitter och alla svenskar som checkar sitt nyhetsflöde på en lördagskväll i Februari kan knappast undgå att se Filippa Bark drar goa sexskämt eller att Rickard Söderberg trollar med trollen. Jag vill dock lyfta fram Rix FM som hoppade in i #melfest diskussionen genom en rolig liten tävling. Snyggt, kvickt och viralt!

Totalt så använde 69 av våra 1252 svenska företagssidor sig av tweeten #melfest i någon av sina tweets under Februari. Detta gör #melfest till den mest populära tweeten, räknat i antalet användningar.

#elbil

I Sverige är vi miljömedvetna och det visar sig också i de tweets som får flest retweets på Twitter. #elbil är en populär hashtagg som främst används av företag aktiva inom diverse eltjänster (inte särskilt förvåndande) och speciellt aktiva med denna hashtag är Fortum Sverige. Här med en tweet som generarade 15 retweets och 5 favoriter - inte illa av en sida med 1710 följare.

#thedress

Klänningen vars färg blev diskuterad runt hela världen blev givetvis också en het potatis i Sverige. 10 svenska företag använde sig av denna hashtag på Twitter och i genomsnitt fick ett tweet som nämnde denna hashtag över 18 retweets. Inte illa!
Den tweet som genererade mest viralitet var dock den finurliga tweeten av Unibet.

Jag sätter mina pengar på Vit och Guld - alla dagar i veckan.

Summering

Att ha koll på virala hashtags är viktigt. Det är en enkel genväg att ta en populär hashtag, göra den relevant för sin verksamhet och på så sätt nå fler användare som följer flödet på denna hashtag. Unibet, Rix FM och Åbro gjorde alla detta helt exemplariskt i Februari och jag hoppas kunna få se fler svenska företag som hackar på virala hashtags på Twitter i framtiden.

* Viralitet = En siffra mellan 0 - 100. Beräknas på antalet retweets, kommentarer och favoriter på ett inlägg delat med storleken på sidan (som sänt inlägget) räknat i antalet följare. Som grundregel är över 20 ett väldigt bra resultat.


Följa upp ert varumärkes närvaro, jämföra er med konkurrenter på Twitter, dela utveckling till kollegorna och ta del av insikter som leder till framgång

Börja med att prova Smampion kostnadsfritt i 28 dagar

Kom igång nu


Publicerad

Skribent
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
2015-03-06, 07:21

Dela gärna detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och undersökningarna.



Kommentera denna artikel

Du har inte samtyckt till anvädning av pluginet för kommentarer, därför visas inget ytterligare här.


Om Smampion


Varje dag analyserar vi svenska företagssidor på Facebook, Instagram och Youtube. Resultatet av dessa analyser levereras via skräddarsydda rapporter med rekommendationer och statistik som hjälper våra kunder att skapa daglig framgång på sociala medier.



Vill ni veta mer?

Kontakta oss via e-post eller Facebook messenger. Ni kan komma igång snabbare och testa vår tjänst genom att påbörja skapa ett testkonto här.


     


Statistik och rapporter


Sedan 2016 har vi dagligen levererat analyser och statistik


392 miljoner
Inläggsanalyser

229 miljoner
Sidanalyser

19,700
Svenska sidor


Analyser av sociala medier och verktyg för plattformarna